Recenze knihy Fúze – energie vesmíru

překlad: Milan Řípa, Jan Mlynář
rozsah: 328 stran (plus 16 přílohových)
vydáno: Praha 2006 (1. české vydání z anglického originálu Fusion – The Energy of the Universe)
vydal: Mladá fronta, a. s.
ISBN: 80-204-1453-3
doporučená cena: 299 Kč, včetně 5% DPH

Termojaderná fúze je energetický zdroj Slunce a hvězd. Je jednou z perspektivních alternativ, jak v budoucnu získat téměř neomezené zdroje energie. Pozemský výzkum fúze je zaměřen na prokázání možnosti jejího využití k bezpečné a ekologické výrobě elektřiny pro pokrytí potřeb neustále rostoucí světové populace. To by mělo vyřešit problémy s nedostatkem paliva, s emisemi skleníkových plynů nebo s jadernými odpady, a přispět tak k ozdravení životního prostředí.

Přes velké úspěchy dosažené v posledních několika letech ve výzkumu bude však cesta k využití fúzní energie v praxi ještě dlouhá, trnitá a nákladná. Velmi dobře si to uvědomí čtenář při čtení této zajímavé publikace dvou předních britských fyziků z oboru termojaderné fúze. Její téma autoři rozdělili do dvanácti kapitol, ve kterých zasvěceně seznamují čtenáře s celou historií výzkumu řízené termojaderné fúze od základních vědeckých myšlenek o úloze fúze ve vesmíru, přes vysvětlení základních principů využití fúzní energie na Zemi až po naznačení širokých možností jejího komerčního využití v energetice 21. století.

Kniha je doplněna velmi užitečným slovníčkem základních pojmů (asi 200 hesel) a bohatým seznamem doporučené literatury ke studiu jednotlivých kapitol. Je uspořádána tak, aby oslovila co nejširší čtenářské vrstvy. Snahou autorů bylo zaujmout jak čtenáře s všeobecnými odbornými znalostmi, tak čtenáře bez odborných znalostí, dále studenty, kteří v ní mohou nalézt užitečný odrazový můstek k náročnější literatuře, jakož i odborníky z praxe. V celém textu kladou autoři důraz na jednoduché a intuitivní vysvětlení vědeckých myšlenek. Pro zvídavější čtenáře je v podložených rámečcích uveden doplňující materiál s více odbornými podrobnostmi, které však může běžný čtenář vynechat, aniž by ztratil souvislost výkladu. Velmi poutavě autoři popisují vzrušující pozadí mnoha převratných vědeckých objevů a úspěchy mezinárodní spolupráce takřka na hranici utajovaných skutečností. Text je doplněn zajímavými osobními portréty hlavních protagonistů světového výzkumu.

Vynikající český překlad dvou vrcholových odborníků ve výzkumu jaderné fúze, Ing. M. Řípy, CSc., a RNDr. J. Mlynáře, Ph.D., je oproti originálu doplněn mnoha vysvětlujícími poznámkami a rozsáhlým dodatkem jedinečným způsobem popisujícím historii výzkumu řízené fúze v bývalém Sovětském svazu a v Československu i aktivní zapojení České republiky do současného evropského vědeckovýzkumného programu ITER (International Thermonuclear Experimental Reactor, mezinárodní termonukleární experimentální reaktor). Tuto knihu lze doporučit všem čtenářům, kteří se zajímají o budoucnost světové energetiky a chtějí získat objektivní, vědecky podložené informace o fúzní energii zbavené všech mediálně zkreslených a falešných iluzí.