časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

prof. Ing. Martin Libra, CSc. – Technická fakulta, ČZU v Praze, proděkan pro vědu a výzkum

|

Kdo vás profesně nejvíce ovlivnil?

Měl jsem štěstí na dobré učitele jak na gymnáziu, tak na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze a poté i ve Fyzikálním ústavu Akademie věd ČR, kde jsem absolvoval stáž a aspiranturu. Každý se nakonec všechno musí naučit sám, ale dobré vedení mu velmi pomůže. Chtěl bych na tomto místě poděkovat všem, kteří mě profesně ovlivnili a pomohli mi.
Teď, když jsem se sám stal pedagogem, chtěl bych zejména studentům zdůraznit, že učitel není jejich nepřítelem. Naopak se snaží je profesně ovlivnit a předat jim své zkušenosti. Kdo to pochopí a bude studovat pro znalosti, a ne pro papír, ten na tom v životě určitě vydělá. Víte, chtěl bych využít příležitosti a zdůraznit význam přírodních věd v historickém vývoji. Snažil jsem se přiblížit vědu i širším vrstvám několika knížkami, které jsem napsal. Rád bych touto odpovědí přispěl k posílení pozice přírodovědců v jejich dlouholetém boji s okultisty a šarlatány těšícími se u veřejnosti tradičně větší popularitě.
Mrzí mě, že neznalost přírodních věd, zejména matematiky a fyziky, se stala trendem dnešní doby, bývá používána ke zvýšení popularity či prestiže a většinou bohužel úspěšně. Mezery např. v gramatice, jazykové výbavě či historii by asi málokdo přiznával tak ochotně. Avšak osoby chlubící se touto neznalostí jsou pro mnoho lidí vzorem, zejména pro mladou generaci, a proto považuji za jeden ze svých úkolů bojovat proti tomuto trendu. On by leckdo chtěl vysoký plat, nenáročnou práci a žádnou odpovědnost. Ale peníze jsou především za práci a za velmi kvalifikovanou práci. Kdo z dnešních studentů i toto pochopí, rovněž na tom v životě vydělá.