Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo
tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Aktuality

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Více aktualit

prof. Ing. Martin Libra, CSc. – Technická fakulta, ČZU v Praze, proděkan pro vědu a výzkum

Kdo vás profesně nejvíce ovlivnil?

Měl jsem štěstí na dobré učitele jak na gymnáziu, tak na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze a poté i ve Fyzikálním ústavu Akademie věd ČR, kde jsem absolvoval stáž a aspiranturu. Každý se nakonec všechno musí naučit sám, ale dobré vedení mu velmi pomůže. Chtěl bych na tomto místě poděkovat všem, kteří mě profesně ovlivnili a pomohli mi.
Teď, když jsem se sám stal pedagogem, chtěl bych zejména studentům zdůraznit, že učitel není jejich nepřítelem. Naopak se snaží je profesně ovlivnit a předat jim své zkušenosti. Kdo to pochopí a bude studovat pro znalosti, a ne pro papír, ten na tom v životě určitě vydělá. Víte, chtěl bych využít příležitosti a zdůraznit význam přírodních věd v historickém vývoji. Snažil jsem se přiblížit vědu i širším vrstvám několika knížkami, které jsem napsal. Rád bych touto odpovědí přispěl k posílení pozice přírodovědců v jejich dlouholetém boji s okultisty a šarlatány těšícími se u veřejnosti tradičně větší popularitě.
Mrzí mě, že neznalost přírodních věd, zejména matematiky a fyziky, se stala trendem dnešní doby, bývá používána ke zvýšení popularity či prestiže a většinou bohužel úspěšně. Mezery např. v gramatice, jazykové výbavě či historii by asi málokdo přiznával tak ochotně. Avšak osoby chlubící se touto neznalostí jsou pro mnoho lidí vzorem, zejména pro mladou generaci, a proto považuji za jeden ze svých úkolů bojovat proti tomuto trendu. On by leckdo chtěl vysoký plat, nenáročnou práci a žádnou odpovědnost. Ale peníze jsou především za práci a za velmi kvalifikovanou práci. Kdo z dnešních studentů i toto pochopí, rovněž na tom v životě vydělá.
 

Co považujete za svůj největší profesionální úspěch?

Určitě zisk profesorské kvalifikace a celoživotní vědeckou práci v oboru fyziky plazmatu a energetiky.
 

Máte nějaký oblíbený citát?

Obdivuji moudrost uloženou v citátu „Vím, že nic nevím“. Nedávno jsem navštívil Atény a před sochou Sokrata jsem se poklonil.
 

Máte nějakého zajímavého koníčka?

Velmi rád, a myslím, že dobře, fotím. I technické fotky do svých publikací si dělám sám.
 

Máte rád umění a provozujete ho i aktivně?

Mám rád klasickou hudbu i výtvarné umění. V mládí jsem hrával na klavír, teď trochu jako ryzí samouk hraji na trubku – ale dá se to i poslouchat.
(jk)