Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Produkty a služby společnosti SKF

redakce Elektro
 
Konference Evropský tiskový den (European Technical Press Day), uspořádaný společností SKF počátkem letošního května v italském Torinu, představil tuto společnost již tradičně jako nositele progresivních inovací v oboru ložiskové techniky pro průmyslové aplikace.
 
Společnost SKF je nadnárodní firma s celosvětovou působností a Torino, průmyslové město v severní Itálii, nebylo pro konání konference zvolené náhodně - tradice automobilové výroby a techniky a silná účast společnosti SKF v automobilovém průmyslu jej k tomu přímo předurčovaly.
 
Přestože automobilový průmysl je pro společnost SKF nejvýraznějším partnerem, zasahuje působnost SKF i do mnoha dalších oborů i specializací, kde hledisko mechatronického řešení ovlivňuje účinnost zařízení – vzduchotechnika a ventilátory, zemědělská technika, strojírenství a elektrotechnika – slévárenství a těžký kovoprůmysl, pohonářská elektrotechnika a elektrárenství.
 

Magnetické ložisko SKF

Magnetická ložiska SKF a vysokootáčkové motory s permanentními magnety přinášejí technický pokrok do konstrukce vzduchových a chladicích kompresorů a zvyšují jejich účinnost ze 75 % až na 85 %.
 
Nová technologie magnetického ložiska SKF se skládá z vysokootáčkového přímého pohonu, rotorového (oběžného) kola kompresoru na hnací hřídeli a magnetických ložisek pro uložení hřídele. Vzhledem k tomu, že za provozu nedochází v magnetických ložiskách ke styku „kov na kov“, nevzniká v ložiskách tření, a tedy ani opotřebení. Magnetická ložiska nejsou mazána olejem, a proto jsou neobyčejně šetrná k životnímu prostředí. Navíc mohou spolehlivě pracovat s velmi vysokými otáčkami díky propracovaným řídicím systémům, které vyvinula skupina SKF.
 
Tato technická změna snižuje provozní náklady v takových oblastech jako např. vzduchotechnika, průmyslové chlazení nebo naftový a plynárenský průmysl. Na uvedených úsporách se podílejí následující přednosti:
  • nižší spotřeba energie,
  • vyšší spolehlivost,
  • delší provozní trvanlivost (nedochází k opotřebení částí ložiska),
  • žádné (nízké) nároky na domazávání,
  • menší konstrukční zastavěná plocha.
V minulosti byla magnetická ložiska používána především ve speciálních či vysokootáčkových aplikacích, avšak v současné době nacházejí uplatnění v mnohem větším počtu aplikací, protože v rámci dalšího vývoje se podařilo SKF zmenšit řídicí systémy a současně dosáhnout takových hodnot výkonů, které byly původně zcela nemyslitelné.
 
Magnetická ložiska se skládají ze tří hlavních částí:
  • stator a rotor ložiska, které využívají elektromagnetické síly pro nadlehčení hřídele,
  • snímač polohy pro zjištění polohy hřídele v 5 osách,
  • řídicí jednotka a řídicí algoritmus pro regulaci proudu přiváděného do statoru magnetického ložiska, které udržují hřídel v předem definované poloze.
Stator magnetického ložiska se skládá ze svazku plechů s cívkami z navinutého měděného drátu, které tvoří několik severních a jižních pólů. Do každé cívky je přiváděn proud, který vyvolává přitažlivou sílu, jež nadlehčuje hřídel v ložisku. Řídicí jednotka reguluje proud dodávaný do cívek na základě sledování signálu polohy ze snímačů polohy a udržuje hřídel v požadované poloze v celém provozním rozsahu stroje. Mezi rotorem a statorem je zpravidla vzduchová mezera 0,2 až 0,5 mm v závislosti na aplikaci. Hřídel je většinou poháněna jiným způsobem, např. turbínou nebo motorem, který je součástí konstrukce hřídele.
(účast na konferenci; tiskové materiály SKF)
 
Obr. 1. Působnost společnosti SKF zasahuje do mnoha průmyslových oborů i specializací, kde hledisko mechatronického řešení ovlivňuje účinnost zařízení
Obr. 2. Otevřené magnetické ložisko – měděné cívky a snímače polohy
Obr. 3. Řez-model elektrického vysokootáčkového motoru s magnetickým ložiskem v předsálí konference Europian Technical Press Day společnosti SKF v italském Turíně
Obr. 4. Detail řezu motoru – hlavní statorové vinutí (thurst stator), vinutí magnetického ložiska (radial stator)
Obr. 5. Společnost SKF vyrábí a servisuje také ložiska pro větrné elektrárny (VE) – demonstrační model VE, kde ložiska SKF umožňují mnohem efektivnější chod propeleru