Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Produkty a služby společnosti SKF

redakce Elektro
 
Konference Evropský tiskový den (European Technical Press Day), uspořádaný společností SKF počátkem letošního května v italském Torinu, představil tuto společnost již tradičně jako nositele progresivních inovací v oboru ložiskové techniky pro průmyslové aplikace.
 
Společnost SKF je nadnárodní firma s celosvětovou působností a Torino, průmyslové město v severní Itálii, nebylo pro konání konference zvolené náhodně - tradice automobilové výroby a techniky a silná účast společnosti SKF v automobilovém průmyslu jej k tomu přímo předurčovaly.
 
Přestože automobilový průmysl je pro společnost SKF nejvýraznějším partnerem, zasahuje působnost SKF i do mnoha dalších oborů i specializací, kde hledisko mechatronického řešení ovlivňuje účinnost zařízení – vzduchotechnika a ventilátory, zemědělská technika, strojírenství a elektrotechnika – slévárenství a těžký kovoprůmysl, pohonářská elektrotechnika a elektrárenství.
 

Magnetické ložisko SKF

Magnetická ložiska SKF a vysokootáčkové motory s permanentními magnety přinášejí technický pokrok do konstrukce vzduchových a chladicích kompresorů a zvyšují jejich účinnost ze 75 % až na 85 %.
 
Nová technologie magnetického ložiska SKF se skládá z vysokootáčkového přímého pohonu, rotorového (oběžného) kola kompresoru na hnací hřídeli a magnetických ložisek pro uložení hřídele. Vzhledem k tomu, že za provozu nedochází v magnetických ložiskách ke styku „kov na kov“, nevzniká v ložiskách tření, a tedy ani opotřebení. Magnetická ložiska nejsou mazána olejem, a proto jsou neobyčejně šetrná k životnímu prostředí. Navíc mohou spolehlivě pracovat s velmi vysokými otáčkami díky propracovaným řídicím systémům, které vyvinula skupina SKF.
 
Tato technická změna snižuje provozní náklady v takových oblastech jako např. vzduchotechnika, průmyslové chlazení nebo naftový a plynárenský průmysl. Na uvedených úsporách se podílejí následující přednosti:
  • nižší spotřeba energie,
  • vyšší spolehlivost,
  • delší provozní trvanlivost (nedochází k opotřebení částí ložiska),
  • žádné (nízké) nároky na domazávání,
  • menší konstrukční zastavěná plocha.
V minulosti byla magnetická ložiska používána především ve speciálních či vysokootáčkových aplikacích, avšak v současné době nacházejí uplatnění v mnohem větším počtu aplikací, protože v rámci dalšího vývoje se podařilo SKF zmenšit řídicí systémy a současně dosáhnout takových hodnot výkonů, které byly původně zcela nemyslitelné.
 
Magnetická ložiska se skládají ze tří hlavních částí:
  • stator a rotor ložiska, které využívají elektromagnetické síly pro nadlehčení hřídele,
  • snímač polohy pro zjištění polohy hřídele v 5 osách,
  • řídicí jednotka a řídicí algoritmus pro regulaci proudu přiváděného do statoru magnetického ložiska, které udržují hřídel v předem definované poloze.
Stator magnetického ložiska se skládá ze svazku plechů s cívkami z navinutého měděného drátu, které tvoří několik severních a jižních pólů. Do každé cívky je přiváděn proud, který vyvolává přitažlivou sílu, jež nadlehčuje hřídel v ložisku. Řídicí jednotka reguluje proud dodávaný do cívek na základě sledování signálu polohy ze snímačů polohy a udržuje hřídel v požadované poloze v celém provozním rozsahu stroje. Mezi rotorem a statorem je zpravidla vzduchová mezera 0,2 až 0,5 mm v závislosti na aplikaci. Hřídel je většinou poháněna jiným způsobem, např. turbínou nebo motorem, který je součástí konstrukce hřídele.
(účast na konferenci; tiskové materiály SKF)
 
Obr. 1. Působnost společnosti SKF zasahuje do mnoha průmyslových oborů i specializací, kde hledisko mechatronického řešení ovlivňuje účinnost zařízení
Obr. 2. Otevřené magnetické ložisko – měděné cívky a snímače polohy
Obr. 3. Řez-model elektrického vysokootáčkového motoru s magnetickým ložiskem v předsálí konference Europian Technical Press Day společnosti SKF v italském Turíně
Obr. 4. Detail řezu motoru – hlavní statorové vinutí (thurst stator), vinutí magnetického ložiska (radial stator)
Obr. 5. Společnost SKF vyrábí a servisuje také ložiska pro větrné elektrárny (VE) – demonstrační model VE, kde ložiska SKF umožňují mnohem efektivnější chod propeleru