Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Produkty a služby společnosti SKF

redakce Elektro
 
Konference Evropský tiskový den (European Technical Press Day), uspořádaný společností SKF počátkem letošního května v italském Torinu, představil tuto společnost již tradičně jako nositele progresivních inovací v oboru ložiskové techniky pro průmyslové aplikace.
 
Společnost SKF je nadnárodní firma s celosvětovou působností a Torino, průmyslové město v severní Itálii, nebylo pro konání konference zvolené náhodně - tradice automobilové výroby a techniky a silná účast společnosti SKF v automobilovém průmyslu jej k tomu přímo předurčovaly.
 
Přestože automobilový průmysl je pro společnost SKF nejvýraznějším partnerem, zasahuje působnost SKF i do mnoha dalších oborů i specializací, kde hledisko mechatronického řešení ovlivňuje účinnost zařízení – vzduchotechnika a ventilátory, zemědělská technika, strojírenství a elektrotechnika – slévárenství a těžký kovoprůmysl, pohonářská elektrotechnika a elektrárenství.
 

Magnetické ložisko SKF

Magnetická ložiska SKF a vysokootáčkové motory s permanentními magnety přinášejí technický pokrok do konstrukce vzduchových a chladicích kompresorů a zvyšují jejich účinnost ze 75 % až na 85 %.
 
Nová technologie magnetického ložiska SKF se skládá z vysokootáčkového přímého pohonu, rotorového (oběžného) kola kompresoru na hnací hřídeli a magnetických ložisek pro uložení hřídele. Vzhledem k tomu, že za provozu nedochází v magnetických ložiskách ke styku „kov na kov“, nevzniká v ložiskách tření, a tedy ani opotřebení. Magnetická ložiska nejsou mazána olejem, a proto jsou neobyčejně šetrná k životnímu prostředí. Navíc mohou spolehlivě pracovat s velmi vysokými otáčkami díky propracovaným řídicím systémům, které vyvinula skupina SKF.
 
Tato technická změna snižuje provozní náklady v takových oblastech jako např. vzduchotechnika, průmyslové chlazení nebo naftový a plynárenský průmysl. Na uvedených úsporách se podílejí následující přednosti:
  • nižší spotřeba energie,
  • vyšší spolehlivost,
  • delší provozní trvanlivost (nedochází k opotřebení částí ložiska),
  • žádné (nízké) nároky na domazávání,
  • menší konstrukční zastavěná plocha.
V minulosti byla magnetická ložiska používána především ve speciálních či vysokootáčkových aplikacích, avšak v současné době nacházejí uplatnění v mnohem větším počtu aplikací, protože v rámci dalšího vývoje se podařilo SKF zmenšit řídicí systémy a současně dosáhnout takových hodnot výkonů, které byly původně zcela nemyslitelné.
 
Magnetická ložiska se skládají ze tří hlavních částí:
  • stator a rotor ložiska, které využívají elektromagnetické síly pro nadlehčení hřídele,
  • snímač polohy pro zjištění polohy hřídele v 5 osách,
  • řídicí jednotka a řídicí algoritmus pro regulaci proudu přiváděného do statoru magnetického ložiska, které udržují hřídel v předem definované poloze.
Stator magnetického ložiska se skládá ze svazku plechů s cívkami z navinutého měděného drátu, které tvoří několik severních a jižních pólů. Do každé cívky je přiváděn proud, který vyvolává přitažlivou sílu, jež nadlehčuje hřídel v ložisku. Řídicí jednotka reguluje proud dodávaný do cívek na základě sledování signálu polohy ze snímačů polohy a udržuje hřídel v požadované poloze v celém provozním rozsahu stroje. Mezi rotorem a statorem je zpravidla vzduchová mezera 0,2 až 0,5 mm v závislosti na aplikaci. Hřídel je většinou poháněna jiným způsobem, např. turbínou nebo motorem, který je součástí konstrukce hřídele.
(účast na konferenci; tiskové materiály SKF)
 
Obr. 1. Působnost společnosti SKF zasahuje do mnoha průmyslových oborů i specializací, kde hledisko mechatronického řešení ovlivňuje účinnost zařízení
Obr. 2. Otevřené magnetické ložisko – měděné cívky a snímače polohy
Obr. 3. Řez-model elektrického vysokootáčkového motoru s magnetickým ložiskem v předsálí konference Europian Technical Press Day společnosti SKF v italském Turíně
Obr. 4. Detail řezu motoru – hlavní statorové vinutí (thurst stator), vinutí magnetického ložiska (radial stator)
Obr. 5. Společnost SKF vyrábí a servisuje také ložiska pro větrné elektrárny (VE) – demonstrační model VE, kde ložiska SKF umožňují mnohem efektivnější chod propeleru