Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Produkt - sloupek marketingu

číslo 1/2002

Odborná literatura

Produkt

Produktem rozumíme v marketingu jakoukoliv nabídku, která je určena trhu za účelem uspokojení určité potřeby. Pod pojmem produkt si většinou představíme hmotné výrobky, jakými jsou např. pojistka, jistič, transformátor, potraviny, auto, ale i další předměty v různém stádiu dokončenosti, jež jsou nakupovány a dále zpracovávány.

Produktem jsou však také služby, které nám poskytují opravárenská a servisní střediska, restaurace, kadeřnické a kosmetické salony, přepravní společnosti, finanční instituce, cestovní kanceláře, pojišťovny, soudy (někdy velmi nevítaná služba) a pochopitelně i organizace, které nevytvářejí zisk, tedy zdravotnická zařízení a většina vzdělávacích (i když i zde se již začíná projevovat tržní mechanismus) a kulturních institucí.

Klasifikace nebo-li třídění výrobků a služeb do různých kategorií či tříd respektujících rozdíly v jejich vlastnostech je přístupem obvyklým v celé hospodářské praxi, a tedy i v marketingu. Důvodem klasifikace výrobků a služeb je skutečnost, že při výrobě, distribuci a propagaci každé kategorie zboží je vhodné uplatnit odlišnou strategii marketingu.

Klasifikace produktů je dělí na spotřební zboží a na výrobní prostředky. Mezi spotřební zboží patří výrobky a služby nakupované za účelem osobní spotřeby. Spotřební zboží je možné rozdělit podle nákupních zvyklostí do tří kategorií:

  • zboží časté spotřeby (nápoje, noviny, potraviny),
  • zboží občasné spotřeby (nábytek, elektronika, rekreace, oděvy),
  • zboží luxusní (kožešiny, luxusní automobil).

Za výrobní prostředky jsou považovány takové výrobky a služby, které vstupují v průběhu dalšího výrobního procesu do jiných produktů, popř. které jsou předmětem pronájmu či prodeje. Mezi výrobní prostředky náleží:

  • služba (údržba, účetnictví, konzultační služba),
  • základní prostředky (budovy, stroje),
  • předměty postupné spotřeby (měřicí přístroje, kancelářský papír),
  • nevýrobní zásoby (kancelářské a čisticí potřeby),
  • součástky (polovodiče, svorky, jističe),
  • suroviny (měď, PVC),
  • zpracované materiály (plasty, chemikálie).

K tématu produktu je možné vyjmenovat mnoho dalších pojmů, jako je životní cyklus produktu, S-křivka, značka, výrobní řada, dodatečné vlastnosti produktu apod. Tyto pojmy budou probrány v příštích sloupcích.