Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo
tiskem 11. 5. 2017. V elektronické verzi na webu od 2. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Ochrana před bleskem a přepětím;
23. ELO SYS 2017

Hlavní článek
Vibrace točivých strojů s magnetickými ložisky

Aktuality

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

ČEZ zřizuje novou divizi jaderná energetika. Povede ji Bohdan Zronek Vedení Skupiny ČEZ rozhodlo o vzniku nové divize jaderná energetika s platností od 1.…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Více aktualit

Produkt - sloupek marketingu

číslo 1/2002

Odborná literatura

Produkt

Produktem rozumíme v marketingu jakoukoliv nabídku, která je určena trhu za účelem uspokojení určité potřeby. Pod pojmem produkt si většinou představíme hmotné výrobky, jakými jsou např. pojistka, jistič, transformátor, potraviny, auto, ale i další předměty v různém stádiu dokončenosti, jež jsou nakupovány a dále zpracovávány.

Produktem jsou však také služby, které nám poskytují opravárenská a servisní střediska, restaurace, kadeřnické a kosmetické salony, přepravní společnosti, finanční instituce, cestovní kanceláře, pojišťovny, soudy (někdy velmi nevítaná služba) a pochopitelně i organizace, které nevytvářejí zisk, tedy zdravotnická zařízení a většina vzdělávacích (i když i zde se již začíná projevovat tržní mechanismus) a kulturních institucí.

Klasifikace nebo-li třídění výrobků a služeb do různých kategorií či tříd respektujících rozdíly v jejich vlastnostech je přístupem obvyklým v celé hospodářské praxi, a tedy i v marketingu. Důvodem klasifikace výrobků a služeb je skutečnost, že při výrobě, distribuci a propagaci každé kategorie zboží je vhodné uplatnit odlišnou strategii marketingu.

Klasifikace produktů je dělí na spotřební zboží a na výrobní prostředky. Mezi spotřební zboží patří výrobky a služby nakupované za účelem osobní spotřeby. Spotřební zboží je možné rozdělit podle nákupních zvyklostí do tří kategorií:

  • zboží časté spotřeby (nápoje, noviny, potraviny),
  • zboží občasné spotřeby (nábytek, elektronika, rekreace, oděvy),
  • zboží luxusní (kožešiny, luxusní automobil).

Za výrobní prostředky jsou považovány takové výrobky a služby, které vstupují v průběhu dalšího výrobního procesu do jiných produktů, popř. které jsou předmětem pronájmu či prodeje. Mezi výrobní prostředky náleží:

  • služba (údržba, účetnictví, konzultační služba),
  • základní prostředky (budovy, stroje),
  • předměty postupné spotřeby (měřicí přístroje, kancelářský papír),
  • nevýrobní zásoby (kancelářské a čisticí potřeby),
  • součástky (polovodiče, svorky, jističe),
  • suroviny (měď, PVC),
  • zpracované materiály (plasty, chemikálie).

K tématu produktu je možné vyjmenovat mnoho dalších pojmů, jako je životní cyklus produktu, S-křivka, značka, výrobní řada, dodatečné vlastnosti produktu apod. Tyto pojmy budou probrány v příštích sloupcích.