Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2017 vyšlo
tiskem 28. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 28. 7. 2017. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Konektory; Software; Značení a štítkování

Hlavní článek
Elektrická izolace a tepelná vodivost

Aktuality

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Finálové kolo soutěže EBEC přivede do Brna 120 nejlepších inženýrů z celé Evropy Co vše je možné stihnout navrhnout, smontovat a následně odprezentovat během dvou dní? To…

Co si akce „Světlo v praxi“ klade za cíle V České republice se prvním rokem koná akce v oblasti světelné techniky, která chce…

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Více aktualit

Produkt - sloupek marketingu

číslo 1/2002

Odborná literatura

Produkt

Produktem rozumíme v marketingu jakoukoliv nabídku, která je určena trhu za účelem uspokojení určité potřeby. Pod pojmem produkt si většinou představíme hmotné výrobky, jakými jsou např. pojistka, jistič, transformátor, potraviny, auto, ale i další předměty v různém stádiu dokončenosti, jež jsou nakupovány a dále zpracovávány.

Produktem jsou však také služby, které nám poskytují opravárenská a servisní střediska, restaurace, kadeřnické a kosmetické salony, přepravní společnosti, finanční instituce, cestovní kanceláře, pojišťovny, soudy (někdy velmi nevítaná služba) a pochopitelně i organizace, které nevytvářejí zisk, tedy zdravotnická zařízení a většina vzdělávacích (i když i zde se již začíná projevovat tržní mechanismus) a kulturních institucí.

Klasifikace nebo-li třídění výrobků a služeb do různých kategorií či tříd respektujících rozdíly v jejich vlastnostech je přístupem obvyklým v celé hospodářské praxi, a tedy i v marketingu. Důvodem klasifikace výrobků a služeb je skutečnost, že při výrobě, distribuci a propagaci každé kategorie zboží je vhodné uplatnit odlišnou strategii marketingu.

Klasifikace produktů je dělí na spotřební zboží a na výrobní prostředky. Mezi spotřební zboží patří výrobky a služby nakupované za účelem osobní spotřeby. Spotřební zboží je možné rozdělit podle nákupních zvyklostí do tří kategorií:

  • zboží časté spotřeby (nápoje, noviny, potraviny),
  • zboží občasné spotřeby (nábytek, elektronika, rekreace, oděvy),
  • zboží luxusní (kožešiny, luxusní automobil).

Za výrobní prostředky jsou považovány takové výrobky a služby, které vstupují v průběhu dalšího výrobního procesu do jiných produktů, popř. které jsou předmětem pronájmu či prodeje. Mezi výrobní prostředky náleží:

  • služba (údržba, účetnictví, konzultační služba),
  • základní prostředky (budovy, stroje),
  • předměty postupné spotřeby (měřicí přístroje, kancelářský papír),
  • nevýrobní zásoby (kancelářské a čisticí potřeby),
  • součástky (polovodiče, svorky, jističe),
  • suroviny (měď, PVC),
  • zpracované materiály (plasty, chemikálie).

K tématu produktu je možné vyjmenovat mnoho dalších pojmů, jako je životní cyklus produktu, S-křivka, značka, výrobní řada, dodatečné vlastnosti produktu apod. Tyto pojmy budou probrány v příštích sloupcích.