Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Přípojnicové systémy Siemens pomáhají zlepšovat kvalitu života

Ing. Martin Schejbal, Siemens, s. r. o.
 
Pro zajištění zdravotní péče jsou v současnosti k dispozici moderní zařízení, o kterých se lidem donedávna ani nesnilo. Precizní operatérské nástroje, mikroskopy, zařízení zajišťující základní životní funkce a mnoho dalších instrumentů se však stává jen řadou neživých nástrojů, nejsou-li napájeny elektrickou energií… Cestování je v současné době zcela běžnou záležitostí – cestujeme za prací, odpočinkem, blízkými lidmi, přepravujeme se zkrátka z místa na místo. Nejrůznějšími dopravními prostředky se však nepřepravují pouze lidé, ale také zvířata či materiál. Pro zajištění bezpečnosti a spolehlivosti se používají důmyslné navigační systémy, celosvětové komunikační sítě apod. Dojde-li však k výpadku elektrické energie – všechny druhy dopravních prostředků se zastaví… Práce v kancelářích, bankách, průmyslových podnicích apod., tedy všechna místa, kde vzniká jakákoliv hodnota, se v současné době neobejde bez používání elektrických nástrojů. Výpadek napájení počítačových center či výrobních linek většinou znamená velké hospodářské ztráty, snížení kvality zboží, či dokonce ohrožení životů obsluhy…
 
Aby se zamezilo přerušení napájení, používají se záložní zdroje, které v případě poruchy primárních zdrojů přebírají jejich funkci a zajišťují tak, že např. složitá operace může být úspěšně dokončena, cesta letadlem za rodinnými příslušníky se nezmění v tragédii nebo že nebudou znehodnoceny tisíce litrů mléka sloužícího k nasycení lidí.
 
Záložní zdroje mají své opodstatnění v nemocnicích, na letištích, průmyslových linkách, v bankovních domech či v multifunkčních zařízeních – zkrátka všude, kde je nezbytné zajistit neustálou dodávku elektrické energie. Jakkoliv kvalitní a hospodárný zdroj, rychlý v náběhu do plného výkonu, bude jen zařízením bez funkce, nebude-li možné zajistit spolehlivý rozvod energie na místa, kde je jí třeba. V poslední době jsou stále častěji tímto spojením mezi spotřebičem a zdrojem elektrické energie přípojnicové systémy.
 
Dobrou pověst si vydobyly především díky podstatně lepším elektrickým vlastnostem, než mají kabely. Setkat se s nimi lze nejen jako s hlavními páteřními rozvody ve výškových budovách, halách výrobních závodů, malých dílnách, důležitých dopravních uzlech (např. na letištích, nádražích) či na zaoceánských lodích. Používají se také především jako rozvody zálohovaných a záložních systémů.
 
Příkladem úspěšné aplikace ve zdravotnictví jsou páteřní rozvody elektrické energie v motolské nemocnici, kde přípojnicové systémy značky Siemens rozvádějí elektrickou energii ve všech patrech. Přes odbočné krabice napájejí patrové rozváděče, do nichž jsou zapojeny všechny zásuvkové a světelné obvody napájející speciální přístroje i obyčejné spotřebiče typu rychlovarné konvice.
 
Pro hlavní napájení (obr. 1) je použita přípojnice BD2 se jmenovitým proudem 1 000 A. Zálohu tvoří stejný typ přípojnice pro jmenovitý proud 630 A. Své místo v projektu měly oba systémy již od prvopočátku, neboť byly konfrontovány s kabely, nicméně již ve fázi tvorby dokumentace vše hovořilo pro přípojnice – např. méně obsazeného prostoru v rozvodně, větší požární odolnost, variabilita v počtu odbočných míst na patře, absence nebezpečných halových prvků atd. To, co se při použití přípojnic řešilo velmi snadno, s tím vznikal při realizaci rozvodu pomocí kabelů problém – např. možnost připojení další zátěže, odebrání stávajících spotřebičů, změna požadavků na jištění odboček aj. To vše lze při použití přípojnic realizovat pod napětím a bez nutnosti vypínat zbytek napájených spotřebičů. Celý systém tedy může bezpečně a bez rizika přerušení dodávat energii pro pacienty i personál.
 
Mezi dopravní uzly, kde byly přípojnice s úspěchem použity, patří bezesporu např. pražské letiště Ruzyně.
 
Ze světa se k nám dostávají informace o obrovských stavbách na Blízkém východě (např. umělé ostrovy v Dubaji, maják na pobřeží či mezinárodní letiště), které spojuje jedna technologická zajímavost – použití desítek a stovek kilometrů přípojnicových systémů. Nejvíce zastoupeným druhem přípojnic na těchto stavbách je bezesporu typ LX, který je pro své vynikající vlastnosti nasazován do řady projektů a své uplatnění nachází při přenosu proudu do 6 300 A. Jeho kompaktnost, jednoduchost a flexibilita jej řadí na první místo ve výběru pro distribuci elektrické energie, daleko před klasické kabely. Hovoří pro něj menší obsazený prostor – kupříkladu pro proudy 3 200 A je to plocha přibližně 300 × 150 mm oproti ploše zabrané kabely, kterých musí být pro stejný proud jedenáct s průřezem 240 mm2. Bude-li projektant pracovat s retardovanými kabely, bude zabraná plocha ještě větší s ohledem na průřezy a rozteče mezi kabely.
 
Nejen velké výrobní koncerny, jako je např. mladoboleslavská Škoda Auto, kolínské TPCA či Hyundai v Nošovicích, ale i menší společnosti nebo malé dílny, kancelářské komplexy na pražském Rohanském nábřeží či sídlo vydavatelského domu Mladá Fronta v Praze mají jedno společné – jejich páteřní rozvody jsou realizovány přípojnicovým systémem (byly použity různé typy v odlišných provedeních se specifickými vlastnostmi odpovídajícími požadavkům konkrétní budovy).
 
Další významné reference představují kulturní centra a nákupní komplexy. Je mezi nimi např. pražská Sazka Arena, kde se v roce 2004 konalo mistrovství světa v hokeji a kam jezdí koncertovat celosvětově známí umělci. Přípojnicové systémy tak napomáhají i tomu, aby si lidé mohli odpočinout a pobavit se. Uvedené skutečnosti jsou důkazem toho, že se přípojnicové systémy během posledních několika let staly standardem a zaslouženě si získaly své pevné místo v elektrické soustavě.
 
Společnost Siemens nabízí ucelený program pro bezpečný rozvod proudů do 6 300 A na hladině nízkého napětí, který má obchodní název Sivacon 8PS. Tento program se dělí na jednotlivé typy, které se od sebe vzájemně liší nejen přenášeným jmenovitým proudem, ale i dalšími vlastnostmi (např. krytím, konstrukcí, provozním napětím apod.). Pro základní představení jednotlivých typů je dále uvedeno několik stručných údajů, které charakterizují vlastnosti daného přípojnicového systému (obr. 2):
  • CD-K – pro osvětlovací systémy a malá zařízení (25 až 40 A, max. IP55, Ue max. 400 V),
  • BD01 – flexibilní systém napájení pro dílenské provozy (40 až 160 A, max. IP55, Ue max. 400 V),
  • BD2 – univerzální řešení pro přenos maximálního výkonu s minimálními prostorovými nároky (160 až 1 250 A, max. IP55, Ue max. 690 V),
  • LR – maximální spolehlivost, pro maximální ochranu v náročných provozních podmínkách (630 až 6 300 A, IP68, Ue max. 1 000 V),
  • LX – pro rozvody elektrické energie ve vícepodlažních budovách (800 až 6 300 A, max. IP55, Ue max. 690 V),
  • o LD – bezpečné řešení pro průmyslové použití (1 100 až 5 000 A, max. IP54, Ue max. 1 000 V).
Bližší informace o přípojnicových systémech Sivacon 8PS z produkce společnosti Siemens jsou k dispozici na internetové adrese: http://www.siemens.cz/sivacon
 
 
Obr. 1. Hlavní napájení přípojnicemi Siemens
Obr. 2. Přípojnice Sivacon