Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Převodník MR-MG30 Profibus na síť SSCNET od Mitsubishi Electric

číslo 4/2006

Převodník MR-MG30 Profibus na síť SSCNET od Mitsubishi Electric

Ing. Petr Pustowka, AutoCont Control Systems s. r. o.

Převodník MR-MG30 umožňuje plynulou integraci servopohonů Mitsubishi do otevřeného prostředí sítě Profibus. Převodník lze vřadit do sítě Profibus a naproti tomu připojit servopohony, které komunikují prostřednictvím rychlé sítě SSCNET (Servo System Controller NETwork, datová sběrnice servosystému) od firmy Mitsubishi Electric.

Servopohony firmy Mitsubishi Electric nabízejí mnoho technických předností, které je možné využít v síti Profibus. Mezi ně patří např. vysoká dynamika servopohonů a krátký polohovací čas, jakož i funkce pro automatické nastavení (autotuning) v reálném čase nebo automatické potlačení vibrací servomotoru. Tyto standardní funkce dovolují koncovému uživateli optimálně a rychle použít a oživit vlastní pohon, a reagovat tak pružně na požadavky celého systému. Výsledek je nejlepší zárukou maximální výkonnosti a dlouhé životnosti stroje. Převodníkem MR-MG30 zapojeným do sítě Profibus je možné řídit až šest servozesilovačů MR-J2S-B, které jsou připojeny na polohovací síť SSCNET. Další parametrizace sítě SSCNET již není třeba.

Obr. 1.

Rozsáhlá nabídka servopohonů řady MR-J2S-B od Mitsubishi Electric dává výrobcům strojů možnost vybrat si ze široké škály provedení. Výkonový rozsah od 50 W do 55 kW umožňuje optimální volbu pro každou aplikaci. Vysoké rozlišení enkodéru s 131 072 dílky na otáčku splňuje nejvyšší požadavky na precizní polohování pro všechny řady servomotorů. Vedle převodníku MR-MG30 nabízí Mitsubishi Electric vlastní komplexní řešení s využitím Motion-kontroléru, kde je dále navíc možná oboustranná výměna dat mezi servozesilovačem a Motion-kontrolérem prostřednictvím sítě SSCNET. Tato vysokorychlostní síť s občerstvovací dobou 0,88 ms patří k extrémně výkonným sítím. Celkově lze pomocí sítě SSCNET synchronizovat maximálně devadesát šest os.

Specifikace servopohonu MR-J2S-B

Již zmiňovanou vlastností servopohonů MR-J2-Super je samočinné nastavování parametrů (autotuning), které výrazně zkracuje dobu potřebnou na uvedení servopohonu do provozu. V praxi je tato vlastnost neocenitelná. Servopohon si sám optimalizuje parametry jak regulátoru rychlosti, tak regulátoru polohy. Existuje několik variant optimalizace parametrů, do kterých lze zasahovat i ručně, a tak nastavit pohon nikoliv na aktuálně optimální parametry, ale podle požadavků uživatele (to je nutné v aplikacích, kde se např. náhle a výrazně mění zatížení motoru nebo kde je značný vliv tření apod.).

Pro servopohon MR-J2-Super firma Mitsubishi vyvinula software, který umožňuje ručně nastavit parametry pohonu a toto nastavení následně uložit v počítači. Dále umožňuje sledovat např. otáčky, moment motoru a řídicí signály servopohonu. Uživatelé jistě ocení i softwarový paměťový osciloskop, který je určen pro sledování průběhu otáček, řídicích impulsů, momentu motoru aj. Protože v některých případech použití servopohonu vznikají mechanické vibrace a rezonance, vyvinula firma Mitsubishi Electric postup, jak tato rezonanční pásma změřit a následně digitálními filtry kompenzovat. K tomu se využívá spektrální analýza, která je založena na rychlé Fourierově transformaci (FFT – Fast Fourier Transformation). Software dokáže u zařízení prostřednictvím speciálních pohybů a vibrací servopohonu vygenerovat celé spektrum frekvencí do 1 kHz. Ze získaných údajů se zjistí rezonanční frekvence, které lze pak kompenzovat digitálními filtry. Nastavitelné jsou dvě rezonanční frekvence s různými hodnotami útlumů v decibelech.

Další informace mohou zájemci získat na internetových stránkách http://www.autocontcontrol.cz