Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

Více aktualit

Pohony jističů Modeion BD250N, BD250S, BH630N a BH630S

číslo 5/2002

Inovace, technologie, projekty

Pohony jističů Modeion BD250N, BD250S, BH630N a BH630S

Ing. Lubomír Augusta, OEZ s. r. o.

Pro zvýšení komfortu obsluhy a zlepšení uživatelských vlastností jističů Modeion se ve firmě OEZ s. r. o. konstrukčně připravují pohony pro místní a dálkové ovládání. Příslušenství je modulární, takže je možné jím jistič doplnit i dodatečně.

Obr. 1.

Ruční pohon
Ruční pohon je připravované příslušenství jističů BD250N, BD250S, BH630N a BH630S (obr. 1a, b, 2a, b). Modulární koncepce pohonů umožní zákazníkovi jednoduchou montáž na přístroj jističe (po sejmutí krytu dutin jističů). Ruční pohon umožňuje ovládání jističe skrz čelní panel nebo dveře rozváděče, přičemž průchod ovládací hřídele je v krytí až IP55. Ovládací rukojeť pohonu lze doplnit prodlužovací hřídelí, která umožní ovládání jističe i v rozváděčích s větší hloubkou. Novinkou je teleskopická hřídel s nastavitelnou délkou.

Obr. 2.

Ruční pohony se používají u pracovních strojů, kde se otočným pohybem ovládací rukojeti jistič zapíná a vypíná. Pohon je možné v poloze jističe „vypnuto ručně“ uzamknout až třemi visacími zámky s průměrem třmenu max. 6 mm. Pohon a příslušenství pohonu se objednává samostatně podle vlastního výběru (černá nebo červená páka, prodlužovací hřídel a ložisko hřídele). Pro zvýšení bezpečnosti obsluhy elektrického zařízení je mechanismus pohonu doplněn blokováním otevření dveří rozváděče v zapnuté poloze jističe nebo i v poloze jističe „vypnuto ručně“ a zamknuto.

Obr. 3.

Motorový pohon
Motorový pohon je další z řady připravovaného příslušenství jističů BD250N, BD250S, BH630N a BH630S (obr. 3a, b, 4a, b). Modulární koncepce pohonu umožňuje zákazníkovi jednoduchou montáž na jistič po sejmutí krytu dutin jističe. Motorové pohony umožňují ovládat jističe dálkově. Jističe Modeion BD250N, BD250S, BH630N a BH630S tak najdou své uplatnění v těch oblastech průmyslu, kde je potřeba zajistit automatizovaný bezobslužný provoz elektrických zařízení. Motorové pohony jsou vybaveny pružinovým střádačem, ve kterém je nahromaděna energie potřebná pro zapnutí jističe. Právě pružinový střádač pohonu umožňuje zapínat jističe ve velice krátkých časech asi do 40 ms. Tím je předurčena možnost využití jističů Modeion v těch nejnáročnějších aplikacích v průmyslu, jako např. pro jištění záskokových zdrojů, sfázování dvou zdrojů atd.

Obr. 4.

Na čelním panelu motorového pohonu je přepínač s dálkovou signalizací stavu, kterým lze zvolit jeden ze dvou režimů motorového pohonu. Jedním z režimů je automatické dálkové ovládání (poloha přepínače AUTO) – tato poloha je standardní při automatizovaném provozu. Druhým režimem je ruční mechanické ovládání (poloha přepínače MANUAL) – v tomto režimu nepotřebuje motorový pohon pro svou funkci žádné ovládací napětí, někdy se mu také říká nouzový režim. Motorový pohon musí umožnit jednoduché ovládání jističe při ztrátě ovládacího napětí, aniž by bylo nutné pohon demontovat. Při ztrátě ovládacího napětí je tedy nutné nejdříve natáhnout pružinový střádač pohonu rukojetí, která je jeho součástí. Jistič se zapíná a vypíná zeleným zapínacím a červeným vypínacím tlačítkem v čelním krytu pohonu. Pohon je možné ve vypnuté poloze uzamknout až třemi visacími zámky s průměrem třmenu max. 4,3 mm. Pohon může být vybaven elektromechanickým počítadlem pracovních cyklů, které lze upevnit do krytu pohonu nebo mimo prostor jističe (např. na dveře rozváděče).

OEZ s. r. o.
Šedivská 339
561 51 Letohrad
tel.: 0446/67 21 11
fax: 0446/62 11 32
oez@oez.cz
http://www.oez.cz