Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo
tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Kolínský Kaufland nabízí rychlé dobití elektromobilů Vybrané lokality řetězce Kaufland po celé České republice postupně nabízejí svým…

Více aktualit

Perspektivy využití malých vodních elektráren k provozu elektrických vozidel a tepelných čerpadel

číslo 10/2003

inovace, technologie, projekty

Perspektivy využití malých vodních elektráren k provozu elektrických vozidel a tepelných čerpadel

doc. Ing. Miroslav Cenek, CSc., prof. Ing. Jiří Kazelle, CSc., Ing. Zdenka Rozsívalová,
Ústav elektrotechnologie, Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií,
Vysoké učení technické v Brně

Současný stav

V současné době se k nabíjení elektrických vozidel a k provozu tepelných čerpadel používá elektrická energie z rozvodné elektrické sítě, do které přispívají i výrobci elektrické energie z obnovitelných zdrojů, tj. např. malých vodních elektráren.

Dosud nízké výkupní ceny elektrické energie vyrobené v malých vodních elektrárnách nutí tyto malovýrobce elektrické energie zabývat se možností přímého využití elektrické energie v místě jejich instalace, např. k nabíjení jednostopých a dvoustopých elektrických vozidel v rámci individuální ekologické dopravy, perspektivně i elektrobusů v rámci hromadné ekologické dopravy a současně i k provozu tepelných čerpadel v budovách, kde jsou malé vodní elektrárny instalovány.

Navrhované řešení

Elektrická vozidla jednostopá (elektrická kola s pomocným elektrickým pohonem, skládací elektrické skútry a elektrické skútry klasické konstrukce, dvoustopá elektrická vozidla – sedany a pick-upy) a elektrobusy jsou v současné době nabíjeny z rozvodné elektrické sítě, obvykle nabíjecím režimem, který odpovídá době nabíjení zcela vybité baterie v délce 6 až 8 hodin, většinou v nočních hodinách při využití nižší cenové sazby elektrické energie.

Obr. 1.

Cestou ke zvýšení využití elektrické energie z malých vodních elektráren je nabíjení elektrických vozidel, v místě instalace těchto elektráren za použití jejich rychlého nabíjení, které odpovídá době 45 až 90 minut pro zcela vybitou akumulátorovou baterii.

Přímé nabíjení elektrických vozidel z malých vodních elektráren umožňuje odstranění ztrát elektrické energie, které vznikají při jejím převodu v místě její výroby do elektrické sítě a zpět, jež u stabilní rozvodné elektrické sítě činí 10 % a u nestabilní rozvodné sítě až 20 %.

Rychlé nabíjení akumulátorových baterií elektrických vozidel umožňuje zvýšit účinnost nabíjení těchto baterií vůči klasickým způsobům nabíjení z dosavadních 70 až 85 % podle typu baterie na 95 až 98 % při použití jejich rychlého nabíjení.

Celkově lze tedy konstatovat, že rychlé nabíjení elektrických vozidel přímo z malých vodních elektráren umožňuje zvýšení využití elektrické energie vůči nabíjení z rozvodné elektrické sítě v průměru o 29 % u stabilní elektrické sítě a o 39 % u nestabilní elektrické sítě.

Rychlé nabíjení akumulátorových baterií elektrických vozidel navíc umožňuje dvojnásobné až trojnásobné prodloužení životnosti akumulátorových baterií a současně výrazné prodloužení denního dojezdu elektrických vozidel, jež činí u dvoustopých vozidel až 180 km a u elektrobusů až 240 km.

Vedle uvedených úspor elektrické energie je využití elektrické energie získané z těchto elektráren výhodné pro jejich majitele i s ohledem na úspory elektrické energie při zajištění provozu tepelných čerpadel, které je možné přímo v budovách, kde jsou tyto elektrárny instalovány, použít k jejich vytápění v zimě a k chlazení v létě a k ohřevu teplé vody.

Obr. 2.

Při vytápění bytových prostorů pomocí tepelných čerpadel dochází k efektivnějšímu využití elektrické energie vyrobené z malých vodních elektráren, a to 2,5krát až 4krát vyššímu podle typu tepelného čerpadla. Např. tepelné čerpadlo s topným faktorem 3,0 spotřebovává pro výrobu 3 kW·h tepla pouze 1 kW·h elektrické energie, je tedy 3krát efektivnější ve srovnání s přímým elektrickým ohřevem.

Použití elektrických vozidel místo vozidel se spalovacími motory současně zlepšuje kvalitu ovzduší i ve volné přírodě, mimo městské aglomerace v místech, kde jsou malé vodní elektrárny umístěny.

Menší dosah dojezdu elektrických vozidel je výrazně vyvážen možností získání elektrické energie, potřebné pro provoz elektrických vozidel v místě bydliště jejich uživatele oproti nutnosti přepravy vozidel se spalovacími motory pro palivo k čerpacím stanicím v místech s výrazně řidší sítí oproti městským aglomeracím.

Použití elektrické energie z malých vodních elektráren v místě jejich instalace k nabíjení elektrických vozidel a provozu tepelných čerpadel je výhodné pro majitele těchto elektráren i s ohledem na stávající nízké výkupní ceny elektrické energie dodávané do rozvodné elektrické sítě. Např. v Rakousku dříve odpovídala tato výkupní cena 0,70 ATS/kW·h a v Německu 0,09 DEM/kW·h.

Společné využití elektrické energie z malých vodních elektráren k provozu elektrických vozidel a tepelných čerpadel je současně perspektivní i z hlediska ekologického, neboť umožní zvyšování podílu obnovitelné energie na provozu elektrických vozidel.