časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

OEZ Letohrad přichází s vyšší péčí o zákazníky

|

číslo 6/2003

trh, obchod, podnikání

OEZ Letohrad přichází s vyšší péčí o zákazníky

Veletrh AMPER 2003 byl opět příležitostí se osobně setkat s některými klienty. Naše redakční kroky logicky mířily za těmi, kteří představují vzestupný trend kvality, služeb a šíře sortimentu. Z tohoto hlediska k těm nejvýraznějším bezesporu patří Orlické elektrotechnické závody z východočeského Letohradu – OEZ s. r. o.
Stačí jen v krátkosti uvést: firma OEZ s. r. o. vyrábí přístroje pro domovní rozvody, kompaktní a vzduchové jističe, odpínače, rozváděčové komponenty, plovákové a tlakové spínače a v neposlední řadě disponuje i širokým pojistkovým programem.
Odborníci firmy OEZ jsou nejen pravidelnými přispěvateli do časopisu ELEKTRO, ale OEZ je především příkladem podniku, který postavil svou úspěšnou současnost na kvalitě tradice, obohacené o reálně stanovené cíle, obchodní předvídavost a o poctivé, tvrdé pracovní úsilí vedoucího týmu.
Stejně jako při loňském veletrhu AMPER jsem našel v nabitém programu Ing. Jaroslava Tomana, od 1. ledna 2003 již generálního ředitele OEZ s. r. o., půlhodinku pro napůl profesní, napůl kolegiální popovídání o firmě, její současnosti i budoucnosti.

Obr. 1.

Redakce: Není tak trochu „nošením sov do Athén„, když se Vás v souvislosti s OEZ opět zeptám na význam inovací.

Ing. Jaroslav Toman: Inovace zůstává nadále dominantní oblastí naší obchodní politiky. Nyní už ovšem nikoliv ve smyslu „přerodu„ sortimentu v jeho novou užitnou i designovou hodnotu, ale už ve smyslu „udávání nového tónu„. Jako příklad mohu uvést kompaktní jističe řady Modeion. Inovace představují krok, který jsme museli v polovině devadesátých let minulého století učinit. Dnes vidíme, že to byl krok správným směrem. A tohoto směru se budeme i nadále držet.

R.: Nejen já, ale i čtenáři, partneři a zákazníci OEZ inovace firmy pozitivně vnímají! Rozhodně jste neustrnuli – kompaktní jističe Modeion, vysokonapěťové pojistkové vložky PL, PM, PQ, pojistkové lištové odpínače FD…

J. T.: …a pojistkový systém velikosti 000, tedy řadové odpínače FH000 a pojistky PN000 125 A a 160 A, jedno- a třípólové jističe LSE, připojovací sady a motorové pohony jističů Modeion, … a další a další.

R.: Ano, snažili jsme se mnohé z těchto výrobků v rámci naší dobré spolupráce představovat v ELEKTRO co možná nejrychleji. Dnes se můžete, pane řediteli, právem i trochu chlubit.

J. T.: Rozhodně neusínáme na vavřínech, to by byla chyba. Stále se snažíme vidět situaci na elektrotechnickém trhu jakoby z nadhledu a v souvislostech. Po privatizaci musel OEZ změnit směr a tempo. Hledání nových cest rozvoje, vstup na zahraniční trhy, důraz na kvalitu si vyžádalo správnou strategii, dobrá rozhodnutí, schopné kolegy … a byť osvědčené, tak rozhodně inovované výrobky. A jestliže jsme během posledních osmi let postupně inovovali celých 100% sortimentu, co bychom to byli za obchodníky, kdybychom nedokázali nabízet znovu a znovu nové zboží?

Obr. 2.

R.: Tento recept se ale snaží naplnit mnoho firem, a ne všem se to daří tak úspěšně jako právě OEZ. Prozradíte mi, v čem úspěch OEZ vidíte Vy?

J. T.: Netvrdím, že to, co vám nyní řeknu, je onen „recept„. My jsme zkrátka měli cennou devizu – motivované lidi a vědomí, že to dokážeme. My jsme o svých kvalitách nikdy nepochybovali, vždy jsme o nich věděli. A jak už jsem řekl – chtělo to kvalitní a reálná rozhodnutí, co, jak, proč a kdy udělat a čeho se vyvarovat.
Opět uvedu příklad takového kvalitního rozhodnutí. A ponechám při něm, s vaším dovolením, elektrotechniku stranou: již před lety jsme se rozhodli podporovat českou reprezentantku v běhu na lyžích Kateřinu Neumannovou. Bylo to v době, kdy po zdravotních potížích prožívala sportovní krizi. My jsme však věřili v její schopnosti, vůli a talent. Cítili jsme, že ona je představitelem i zárukou kvality. A dnes? Katka je čtyřnásobnou olympijskou medailistkou!
Podobně jsme postupovali i v dalších odvětvích. Již dlouhodobě podporuje OEZ reprezentační družstvo biatlonistů. Biatlon je odvětvím, které má v našem regionu nejen dlouholetou tradici, ale také představuje disciplínu procházející celosvětovým boomem. Výsledkem naší spolupráce s biatlonisty je letošní titul mistryně světa Kateřiny Holubcové, bronzová medaile Zdeňka Vítka a samozřejmě nemohu opomenout ani triumfy juniorů v podání našich letohradských závodníků Michala Šlesingra a Ondřeje Moravce. Prvně jmenovaný se prosadil i na MS dospělých v Chanty-Mansijsku, odkud si přivezl šesté místo ze štafet a „skalp„ čtyřnásobného olympijského vítěze ze Salt Lake City O. E. Bjoerndalena.
Rozhodnutí „být extraligou„ pro nás znamenalo tuto extraligu také vytvářet v elektrotechnice i ve sportu. Je pro nás tedy příjemnou skutečností, že vynaložené prostředky se odpovídajícím způsobem odrážejí i ve výsledcích. Kromě toho se reklama OEZ objevuje i na stadionu AC Sparta Praha. Úspěšně si počínají i fotbalisté FK OEZ, kteří postoupili do třetí nejvyšší domácí soutěže České fotbalové ligy, nebo naši hokejbalisté.
Elektrotechnika a sport jsou pro mnohé navzájem vzdálené pojmy, ale my uvažujeme šířeji. Svým působením chceme přispět ke zlepšení podmínek sportovního vyžití mládeže, k její výchově, vzdělání a tím i k rozvoji naší oblasti.

Obr. 3.

R.: Pane řediteli, takovým příkladům nelze nerozumět. Ale já vím, že to nejsou jediné recepty, že je to taková nadstavba nad skutečnou organizační a obchodní prací, za niž jste dostali i příslušné ocenění v soutěži TOP 100.

J. T.: Je to tak a těší nás to! V soutěži Českých 100 nejlepších, kterou každoročně pořádá společnost COMENIUM, jsme obdrželi ocenění udělované šesti firmám s nejlepším dynamickým růstem. Na slavnostním večeru 29. listopadu loňského roku ve Španělském sále Pražského hradu převzal můj předchůdce ve funkci generálního ředitele Ing. Stanislav Adamec z rukou ministra hospodářství ocenění, které potvrzuje, že OEZ s. r. o. patří mezi perspektivní české firmy.
Součástí vyhlášení soutěže byla také mezinárodní konference „Klíčové faktory úspěchu„, na které členové vlády a představitelé mezinárodních společností hovořili o Evropské unii a podmínkách úspěšnosti podniku a celé České republiky při jejím vstupu do EU. Je možné si představit lepší impuls k tomu, abychom se snažili v příštím období být ještě lepší?

R.: V obchodní oblasti se společnost OEZ zaměřuje především na posílení značky a podporu prodeje. Po fázi inovací to je manažersky logický krok.

J. T.: Péči o zákazníka považujeme v této fázi vývoje za nejdůležitější věc. Velká část finančních prostředků směřuje na přímou podporu prodeje prostřednictvím veletržní prezentace, médií, odborných seminářů a tak dále. V souladu se zákaznickou orientací společnosti chceme, aby se naši klienti setkávali mnohem častěji s pracovníky OEZ jak při jejich osobních návštěvách, tak na odborných seminářích OEZ ve všech regionech České republiky.
Dalším krokem v realizaci této strategie je výrazné zlepšení a zprůhlednění nabídky služeb zákazníkům – nepřetržitá pohotovostní služba, technická pomoc při uvádění složitějších zařízení do provozu, pravidelná preventivní údržba, retrofity – modernizace rozváděčů atd. Opomenout nemohu ani technickou podporu prodeje. V rámci poradenství po telefonu řeší skupina specialistů OEZ tisíce dotazů, které se týkají především technických parametrů přístrojů, řešení náhrad starších a zahraničních přístrojů a pomoci při uvádění zařízení do provozu. Vidíte, opět to souvisí s inovacemi!

Obr. 4.

R.: Vzestup marketingových aktivit se projevuje i v dalších oblastech jakou jsou akce pro partnery a zákazníky - spořicí konto pro projektanty, odborné články, aktuality, intenzivnější komunikace prostřednictvím elektronických médií…

J. T.: Na většinu podnětů či dotazů reagují naši odborníci okamžitě, složitější dotazy řeší po dohodě se zákazníkem. Spolupracují při konkrétních aplikacích jisticích přístrojů z pohledu teorie jištění a komunikace přístrojů. OEZ úzce koordinuje práci se všemi běžnými dodavateli programů pro podporu projektování. O další zdokonalené verzi programu Sichr jste již v ELEKTRO informovali.
Dokumentaci nových přístrojů klient může obdržet obratem. Lze získat aktuální novinky v tištěném Zpravodaji OEZ, přehledný tištěný ceník, katalogy v elektronické podobě na CD i tištěnou formu katalogů.
Jak jsem řekl, v tomto období je orientace na péči o zákazníka logickým krokem – restrukturalizace firmy je dokončena, inovace probíhají a zákazník určuje trend vývoje. OEZ urazil za posledních osm, devět let značný kus cesty. A jsem přesvědčen, že to je cesta správným směrem. Cesta, jež směřuje k rozvoji, vzdělanosti a prosperitě firmy, regionu i celé země.

R.: Pak tedy lze přát už jen jediné – i nadále „dobrý vítr do plachet„.

Děkuji za rozhovor.

Za redakci ELEKTRO rozhovor s generálním ředitelem OEZ s. r. o. Ing. Jaroslavem Tomanem vedl šéfredaktor Ing. Jiří Kohutka.