Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Více aktualit

OEZ Letohrad přichází s vyšší péčí o zákazníky

číslo 6/2003

trh, obchod, podnikání

OEZ Letohrad přichází s vyšší péčí o zákazníky

Veletrh AMPER 2003 byl opět příležitostí se osobně setkat s některými klienty. Naše redakční kroky logicky mířily za těmi, kteří představují vzestupný trend kvality, služeb a šíře sortimentu. Z tohoto hlediska k těm nejvýraznějším bezesporu patří Orlické elektrotechnické závody z východočeského Letohradu – OEZ s. r. o.
Stačí jen v krátkosti uvést: firma OEZ s. r. o. vyrábí přístroje pro domovní rozvody, kompaktní a vzduchové jističe, odpínače, rozváděčové komponenty, plovákové a tlakové spínače a v neposlední řadě disponuje i širokým pojistkovým programem.
Odborníci firmy OEZ jsou nejen pravidelnými přispěvateli do časopisu ELEKTRO, ale OEZ je především příkladem podniku, který postavil svou úspěšnou současnost na kvalitě tradice, obohacené o reálně stanovené cíle, obchodní předvídavost a o poctivé, tvrdé pracovní úsilí vedoucího týmu.
Stejně jako při loňském veletrhu AMPER jsem našel v nabitém programu Ing. Jaroslava Tomana, od 1. ledna 2003 již generálního ředitele OEZ s. r. o., půlhodinku pro napůl profesní, napůl kolegiální popovídání o firmě, její současnosti i budoucnosti.

Obr. 1.

Redakce: Není tak trochu „nošením sov do Athén„, když se Vás v souvislosti s OEZ opět zeptám na význam inovací.

Ing. Jaroslav Toman: Inovace zůstává nadále dominantní oblastí naší obchodní politiky. Nyní už ovšem nikoliv ve smyslu „přerodu„ sortimentu v jeho novou užitnou i designovou hodnotu, ale už ve smyslu „udávání nového tónu„. Jako příklad mohu uvést kompaktní jističe řady Modeion. Inovace představují krok, který jsme museli v polovině devadesátých let minulého století učinit. Dnes vidíme, že to byl krok správným směrem. A tohoto směru se budeme i nadále držet.

R.: Nejen já, ale i čtenáři, partneři a zákazníci OEZ inovace firmy pozitivně vnímají! Rozhodně jste neustrnuli – kompaktní jističe Modeion, vysokonapěťové pojistkové vložky PL, PM, PQ, pojistkové lištové odpínače FD…

J. T.: …a pojistkový systém velikosti 000, tedy řadové odpínače FH000 a pojistky PN000 125 A a 160 A, jedno- a třípólové jističe LSE, připojovací sady a motorové pohony jističů Modeion, … a další a další.

R.: Ano, snažili jsme se mnohé z těchto výrobků v rámci naší dobré spolupráce představovat v ELEKTRO co možná nejrychleji. Dnes se můžete, pane řediteli, právem i trochu chlubit.

J. T.: Rozhodně neusínáme na vavřínech, to by byla chyba. Stále se snažíme vidět situaci na elektrotechnickém trhu jakoby z nadhledu a v souvislostech. Po privatizaci musel OEZ změnit směr a tempo. Hledání nových cest rozvoje, vstup na zahraniční trhy, důraz na kvalitu si vyžádalo správnou strategii, dobrá rozhodnutí, schopné kolegy … a byť osvědčené, tak rozhodně inovované výrobky. A jestliže jsme během posledních osmi let postupně inovovali celých 100% sortimentu, co bychom to byli za obchodníky, kdybychom nedokázali nabízet znovu a znovu nové zboží?

Obr. 2.

R.: Tento recept se ale snaží naplnit mnoho firem, a ne všem se to daří tak úspěšně jako právě OEZ. Prozradíte mi, v čem úspěch OEZ vidíte Vy?

J. T.: Netvrdím, že to, co vám nyní řeknu, je onen „recept„. My jsme zkrátka měli cennou devizu – motivované lidi a vědomí, že to dokážeme. My jsme o svých kvalitách nikdy nepochybovali, vždy jsme o nich věděli. A jak už jsem řekl – chtělo to kvalitní a reálná rozhodnutí, co, jak, proč a kdy udělat a čeho se vyvarovat.
Opět uvedu příklad takového kvalitního rozhodnutí. A ponechám při něm, s vaším dovolením, elektrotechniku stranou: již před lety jsme se rozhodli podporovat českou reprezentantku v běhu na lyžích Kateřinu Neumannovou. Bylo to v době, kdy po zdravotních potížích prožívala sportovní krizi. My jsme však věřili v její schopnosti, vůli a talent. Cítili jsme, že ona je představitelem i zárukou kvality. A dnes? Katka je čtyřnásobnou olympijskou medailistkou!
Podobně jsme postupovali i v dalších odvětvích. Již dlouhodobě podporuje OEZ reprezentační družstvo biatlonistů. Biatlon je odvětvím, které má v našem regionu nejen dlouholetou tradici, ale také představuje disciplínu procházející celosvětovým boomem. Výsledkem naší spolupráce s biatlonisty je letošní titul mistryně světa Kateřiny Holubcové, bronzová medaile Zdeňka Vítka a samozřejmě nemohu opomenout ani triumfy juniorů v podání našich letohradských závodníků Michala Šlesingra a Ondřeje Moravce. Prvně jmenovaný se prosadil i na MS dospělých v Chanty-Mansijsku, odkud si přivezl šesté místo ze štafet a „skalp„ čtyřnásobného olympijského vítěze ze Salt Lake City O. E. Bjoerndalena.
Rozhodnutí „být extraligou„ pro nás znamenalo tuto extraligu také vytvářet v elektrotechnice i ve sportu. Je pro nás tedy příjemnou skutečností, že vynaložené prostředky se odpovídajícím způsobem odrážejí i ve výsledcích. Kromě toho se reklama OEZ objevuje i na stadionu AC Sparta Praha. Úspěšně si počínají i fotbalisté FK OEZ, kteří postoupili do třetí nejvyšší domácí soutěže České fotbalové ligy, nebo naši hokejbalisté.
Elektrotechnika a sport jsou pro mnohé navzájem vzdálené pojmy, ale my uvažujeme šířeji. Svým působením chceme přispět ke zlepšení podmínek sportovního vyžití mládeže, k její výchově, vzdělání a tím i k rozvoji naší oblasti.

Obr. 3.

R.: Pane řediteli, takovým příkladům nelze nerozumět. Ale já vím, že to nejsou jediné recepty, že je to taková nadstavba nad skutečnou organizační a obchodní prací, za niž jste dostali i příslušné ocenění v soutěži TOP 100.

J. T.: Je to tak a těší nás to! V soutěži Českých 100 nejlepších, kterou každoročně pořádá společnost COMENIUM, jsme obdrželi ocenění udělované šesti firmám s nejlepším dynamickým růstem. Na slavnostním večeru 29. listopadu loňského roku ve Španělském sále Pražského hradu převzal můj předchůdce ve funkci generálního ředitele Ing. Stanislav Adamec z rukou ministra hospodářství ocenění, které potvrzuje, že OEZ s. r. o. patří mezi perspektivní české firmy.
Součástí vyhlášení soutěže byla také mezinárodní konference „Klíčové faktory úspěchu„, na které členové vlády a představitelé mezinárodních společností hovořili o Evropské unii a podmínkách úspěšnosti podniku a celé České republiky při jejím vstupu do EU. Je možné si představit lepší impuls k tomu, abychom se snažili v příštím období být ještě lepší?

R.: V obchodní oblasti se společnost OEZ zaměřuje především na posílení značky a podporu prodeje. Po fázi inovací to je manažersky logický krok.

J. T.: Péči o zákazníka považujeme v této fázi vývoje za nejdůležitější věc. Velká část finančních prostředků směřuje na přímou podporu prodeje prostřednictvím veletržní prezentace, médií, odborných seminářů a tak dále. V souladu se zákaznickou orientací společnosti chceme, aby se naši klienti setkávali mnohem častěji s pracovníky OEZ jak při jejich osobních návštěvách, tak na odborných seminářích OEZ ve všech regionech České republiky.
Dalším krokem v realizaci této strategie je výrazné zlepšení a zprůhlednění nabídky služeb zákazníkům – nepřetržitá pohotovostní služba, technická pomoc při uvádění složitějších zařízení do provozu, pravidelná preventivní údržba, retrofity – modernizace rozváděčů atd. Opomenout nemohu ani technickou podporu prodeje. V rámci poradenství po telefonu řeší skupina specialistů OEZ tisíce dotazů, které se týkají především technických parametrů přístrojů, řešení náhrad starších a zahraničních přístrojů a pomoci při uvádění zařízení do provozu. Vidíte, opět to souvisí s inovacemi!

Obr. 4.

R.: Vzestup marketingových aktivit se projevuje i v dalších oblastech jakou jsou akce pro partnery a zákazníky - spořicí konto pro projektanty, odborné články, aktuality, intenzivnější komunikace prostřednictvím elektronických médií…

J. T.: Na většinu podnětů či dotazů reagují naši odborníci okamžitě, složitější dotazy řeší po dohodě se zákazníkem. Spolupracují při konkrétních aplikacích jisticích přístrojů z pohledu teorie jištění a komunikace přístrojů. OEZ úzce koordinuje práci se všemi běžnými dodavateli programů pro podporu projektování. O další zdokonalené verzi programu Sichr jste již v ELEKTRO informovali.
Dokumentaci nových přístrojů klient může obdržet obratem. Lze získat aktuální novinky v tištěném Zpravodaji OEZ, přehledný tištěný ceník, katalogy v elektronické podobě na CD i tištěnou formu katalogů.
Jak jsem řekl, v tomto období je orientace na péči o zákazníka logickým krokem – restrukturalizace firmy je dokončena, inovace probíhají a zákazník určuje trend vývoje. OEZ urazil za posledních osm, devět let značný kus cesty. A jsem přesvědčen, že to je cesta správným směrem. Cesta, jež směřuje k rozvoji, vzdělanosti a prosperitě firmy, regionu i celé země.

R.: Pak tedy lze přát už jen jediné – i nadále „dobrý vítr do plachet„.

Děkuji za rozhovor.

Za redakci ELEKTRO rozhovor s generálním ředitelem OEZ s. r. o. Ing. Jaroslavem Tomanem vedl šéfredaktor Ing. Jiří Kohutka.