Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo
tiskem 11. 5. 2017. V elektronické verzi na webu od 2. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Ochrana před bleskem a přepětím;
23. ELO SYS 2017

Hlavní článek
Vibrace točivých strojů s magnetickými ložisky

Aktuality

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

ČEZ zřizuje novou divizi jaderná energetika. Povede ji Bohdan Zronek Vedení Skupiny ČEZ rozhodlo o vzniku nové divize jaderná energetika s platností od 1.…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Více aktualit

Nové třídy účinnosti asynchronních motorů

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Pro snižování spotřeby elektrické energie, a tím také množství emisí CO2, vypracovala Evropská unie příslušnou legislativu. Využitím energie a účinností asynchronních motorů se zabývá směrnice EuP (Energy using Product – výrobky využívající energii), část 11, a směrnice EU 2009/125/ES. Tyto směrnice byly již začleněny do legislativy všech zemí Evropské unie. Třídy účinnosti asynchronních motorů v ČR stanovuje norma ČSN EN 60034-30, přičemž udává, na které motory se vztahuje a které jsou z ní vyjmuty.
 
Nové třídy účinnosti s označením IE (International Efficiency) stanovuje pro asynchronní motory norma ČSN EN 60034-30 takto:
  • IE1 standardní účinnost (Standard),
  • IE2 zvýšená účinnost (High),
  • IE3 velká účinnost (Premium),
  • IE4 velmi velká účinnost (Super Premium).
Od 16. června 2011 nesmí být motory se standardní účinností IE1 dodávány na evropské trhy (motory označované dříve jako
EFF 2). Podle nové legislativy musí od tohoto data všechny standardní motory pro všeobecné použití splňovat minimálně požadavky na třídu účinnosti IE2 (dříve EFF 1).
 
Od 1. ledna 2015 musí být u motorů s výkony 7,5 až 375 kW dodržena zákonem stanovená minimální účinnost třídy IE3, alternativně minimální účinnost třídy IE2 u motorů napájených a řízených z měničů frekvence.
 
Od 1. ledna 2017 u motorů s výkony 0,75 až 375 kW musí být dodržena zákonem stanovená minimální účinnost IE3, alternativně IE2 u motorů řízených z měničů frekvence.
 
Dva nejvýznamnější dodavatelé asynchronních motorů v Evropě, firmy Siemens a ABB, již jako první běžně nabízejí motory s třídami účinnosti IE2 a IE3 a zahájily přípravu výroby strojů s třídou účinnosti IE4. Firma Siemens motory s velkou účinností vyrábí zčásti v SRN a zčásti v ČR. Rovněž v ABB je připravována nová řada asynchronních motorů M5 BP s osovou výškou až 450 mm a s třídou účinnosti IE4.
 
Obr. 1. Porovnání tříd účinnosti asynchronních elektromotorů
Obr. 2. Asynchronní elektromotory