Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2018 vyšlo
tiskem 16. 1. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 2. 2018. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Nová elektroizolační kapalina a možnosti jejího nasazení do praxe

Aktuality

13. mezinárodní konference Centra pasivního domu poprvé v Praze O inovativních postupech a materiálech, které jsou vhodné pro výstavu  a rekonstrukce…

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Více aktualit

Nové třídy účinnosti asynchronních motorů

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Pro snižování spotřeby elektrické energie, a tím také množství emisí CO2, vypracovala Evropská unie příslušnou legislativu. Využitím energie a účinností asynchronních motorů se zabývá směrnice EuP (Energy using Product – výrobky využívající energii), část 11, a směrnice EU 2009/125/ES. Tyto směrnice byly již začleněny do legislativy všech zemí Evropské unie. Třídy účinnosti asynchronních motorů v ČR stanovuje norma ČSN EN 60034-30, přičemž udává, na které motory se vztahuje a které jsou z ní vyjmuty.
 
Nové třídy účinnosti s označením IE (International Efficiency) stanovuje pro asynchronní motory norma ČSN EN 60034-30 takto:
  • IE1 standardní účinnost (Standard),
  • IE2 zvýšená účinnost (High),
  • IE3 velká účinnost (Premium),
  • IE4 velmi velká účinnost (Super Premium).
Od 16. června 2011 nesmí být motory se standardní účinností IE1 dodávány na evropské trhy (motory označované dříve jako
EFF 2). Podle nové legislativy musí od tohoto data všechny standardní motory pro všeobecné použití splňovat minimálně požadavky na třídu účinnosti IE2 (dříve EFF 1).
 
Od 1. ledna 2015 musí být u motorů s výkony 7,5 až 375 kW dodržena zákonem stanovená minimální účinnost třídy IE3, alternativně minimální účinnost třídy IE2 u motorů napájených a řízených z měničů frekvence.
 
Od 1. ledna 2017 u motorů s výkony 0,75 až 375 kW musí být dodržena zákonem stanovená minimální účinnost IE3, alternativně IE2 u motorů řízených z měničů frekvence.
 
Dva nejvýznamnější dodavatelé asynchronních motorů v Evropě, firmy Siemens a ABB, již jako první běžně nabízejí motory s třídami účinnosti IE2 a IE3 a zahájily přípravu výroby strojů s třídou účinnosti IE4. Firma Siemens motory s velkou účinností vyrábí zčásti v SRN a zčásti v ČR. Rovněž v ABB je připravována nová řada asynchronních motorů M5 BP s osovou výškou až 450 mm a s třídou účinnosti IE4.
 
Obr. 1. Porovnání tříd účinnosti asynchronních elektromotorů
Obr. 2. Asynchronní elektromotory