Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo
tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

E.ON otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici elektromobilů v ČR. Auto dobije za deset minut Společnost E.ON otevřela ve Vystrkově u Humpolce první veřejnou ultrarychlou dobíjecí…

Společnost ABB jmenovala generálním ředitelem Björna Rosengrena Představenstvo společnosti ABB jednohlasně jmenovalo Björna Rosengrena generálním…

Studentské formule ČVUT v Praze přivezly z Mostu zlatou a stříbrnou medaili Ve dnech 13. až 17. srpna se na polygonu u Autodromu Most konal mezinárodní závod…

Více aktualit

Nové třídy účinnosti asynchronních motorů

Gustav Holub, bývalý pracovník
Výzkumného ústavu elektrických strojů, Brno
 
Pro snižování spotřeby elektrické energie, a tím také množství emisí CO2, vypracovala Evropská unie příslušnou legislativu. Využitím energie a účinností asynchronních motorů se zabývá směrnice EuP (Energy using Product – výrobky využívající energii), část 11, a směrnice EU 2009/125/ES. Tyto směrnice byly již začleněny do legislativy všech zemí Evropské unie. Třídy účinnosti asynchronních motorů v ČR stanovuje norma ČSN EN 60034-30, přičemž udává, na které motory se vztahuje a které jsou z ní vyjmuty.
 
Nové třídy účinnosti s označením IE (International Efficiency) stanovuje pro asynchronní motory norma ČSN EN 60034-30 takto:
  • IE1 standardní účinnost (Standard),
  • IE2 zvýšená účinnost (High),
  • IE3 velká účinnost (Premium),
  • IE4 velmi velká účinnost (Super Premium).
Od 16. června 2011 nesmí být motory se standardní účinností IE1 dodávány na evropské trhy (motory označované dříve jako
EFF 2). Podle nové legislativy musí od tohoto data všechny standardní motory pro všeobecné použití splňovat minimálně požadavky na třídu účinnosti IE2 (dříve EFF 1).
 
Od 1. ledna 2015 musí být u motorů s výkony 7,5 až 375 kW dodržena zákonem stanovená minimální účinnost třídy IE3, alternativně minimální účinnost třídy IE2 u motorů napájených a řízených z měničů frekvence.
 
Od 1. ledna 2017 u motorů s výkony 0,75 až 375 kW musí být dodržena zákonem stanovená minimální účinnost IE3, alternativně IE2 u motorů řízených z měničů frekvence.
 
Dva nejvýznamnější dodavatelé asynchronních motorů v Evropě, firmy Siemens a ABB, již jako první běžně nabízejí motory s třídami účinnosti IE2 a IE3 a zahájily přípravu výroby strojů s třídou účinnosti IE4. Firma Siemens motory s velkou účinností vyrábí zčásti v SRN a zčásti v ČR. Rovněž v ABB je připravována nová řada asynchronních motorů M5 BP s osovou výškou až 450 mm a s třídou účinnosti IE4.
 
Obr. 1. Porovnání tříd účinnosti asynchronních elektromotorů
Obr. 2. Asynchronní elektromotory