Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo
tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Nové normy ČSN (15)

číslo 6/2002

Standardizace

Nové normy ČSN (15)

Ing. Vincent Csirik, ČSNI

Úvod
V březnovém, dubnovém a v květnovém čísle časopisu ELEKTRO byly postupně uvedeny informace o změně Z5 ČSN 34 1510 „Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpisy pro elektrická zařízení kolejových vozidel a silničních elektrických vozidel“ (vydání – duben 2002, počet stran 76 a formát A5) a také o ČSN (zavádějících evropské normy), které změnu ČSN 34 1510 vyvolaly. Následující článek uzavírá soubor informací o této problematice.

Jak již bylo v březnovém čísle časopisu ELEKTRO uvedeno, změnou Z5 byly v ČSN 34 1510:1971 provedeny změny vyplývající z vydání:

  • ČSN EN 50124-1:2002 (33 3501)*),
  • ČSN EN 50124-2:2002 (33 3501)*),
  • ČSN EN 50125-1:2002 (33 3504)*),
  • ČSN EN 50215:2001 (34 1565),
  • ČSN EN 50153:2002 (33 3503)*),
  • ČSN EN 50155:1998 (33 3555),
  • ČSN EN 50207:2001 (33 3550)*),
  • ČSN EN 61373:2002 (33 3565)*).

O normách označených *) byla již podána informace v předcházejících číslech časopisu ELEKTRO. Zbylé normy ČSN EN 50215 (34 1565) a ČSN EN 50155 (33 3555) sice nejsou nové, avšak v oblasti jejich působnosti ovlivnily rozsah změny ČSN 34 1510, a informace o těchto normách je potřebná.

ČSN EN 50215:2001 (34 1565) Drážní zařízení – Zkoušení drážních vozidel po dokončení a před uvedením do provozu
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 50215:1999 a stanovuje obecná kritéria, prokázaná zkouškami, že kompletní drážní vozidla vyhovují normám nebo jiným normativním dokumentům.

Pozn.: Termín normativní dokument je obecný termín, který zahrnuje dokumenty, jako jsou normy, technické specifikace, pravidla pro postup a předpisy.

ČSN EN 50215 se vztahuje na všechna drážní vozidla, kromě vozidel pro zvláštní účely, jako jsou traťové stroje, stroje na čištění podloží a osobní vozidla provozovatele dráhy.

Norma může být použita také pro:

  • generátorové soustrojí vozidla zajišťující pomocné funkce,

  • elektrické přenosy v trolejbusech nebo ve vozidlech podobného druhu,

  • řídicí a pomocná elektrická zařízení vozidel bez elektrického pohonu,

  • vozidla vedená, nesená nebo elektricky poháněná jiným způsobem, který využívá adhezi mezi kolem a kolejnicí.

Cílem normy je vytvoření důvěry pro objednatele stanovením a ověřením kritérií shody kompletních drážních vozidel.

Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:

  • Rozsah platnosti.
  • Normativní odkazy.
  • Definice.
  • Požadavky.
  • Druhy zkoušek.
  • Zkušební podmínky.
  • Dokumentace o validaci.
  • Soupis stacionárních zkoušek.
  • Soupis jízdních zkoušek.

Dále obsahuje přílohu A se seznamem stacionárních zkoušek a přílohu B zahrnující bibliografii.

Pozn.: Pod pojmem „Dokumentace o validaci“ se rozumí doklady, které prokazují, že výrobek, výrobní postup nebo seřízení jsou v souladu se stanovenými požadavky nebo jiným normativním dokumentem.

V kapitole Normativní odkazy ve změně Z5 ČSN 34 1510 je uvedena ČSN EN 50155 (33 3555) Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel bez udání roku vydání. V době vydání změny ČSN 34 1510 platila ČSN EN 50155 z května 1998, a právě z této normy se vycházelo při tvorbě příslušné části změny ČSN 34 1510.

V současné době vychází druhé vydání ČSN EN 50155, která je českou verzí evropské normy EN 50155:2001 a která nahradí ČSN EN 50155 z května 1998 (idt EN 50155:1995). Dřívější norma bude platit souběžně s novou normou do 2003-08-01. Po tomto datu bude platit pouze ČSN EN 50155 ed. 2:2002.

Pozn.: Nejdůležitější změnou je změna termínů a definic a rovněž požadavků a zkoušek, které se týkají podmínek napájení a elektromagnetické kompatibility elektronických zařízení drážních vozidel. Tyto změny vyplývají z nově vydaných norem z oblasti elektromagnetické kompatibility.

Z uvedených důvodů je účelné informovat jen o nové normě.

Nová norma

ČSN EN 50155 ed. 2 (33 3555) Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel (vydání – srpen 2002)
Tato norma (jak již bylo uvedeno) je českou verzí evropské normy EN 50155:2001. Platí pro všechna elektronická zařízení pro řízení, regulaci, ochranu, napájení apod. instalovaná na kolejových vozidlech a spojená s akumulátorovou baterií vozidla nebo s napájecím zdrojem nízkého napětí s přímým připojením k trakčnímu vedení nebo bez přímého připojení k tomuto trakčnímu vedení (transformátor, potenciometr, pomocné napájení).

Pozn.: Pro účely ČSN EN 50155 ed. 2 je elektronické zařízení definováno jako zařízení skládající se hlavně z polovodičových součástek a příslušných připojených součástek (tyto prvky jsou montovány zejména na desky s plošnými spoji).

Norma zahrnuje pracovní podmínky, návrh, konstrukci a zkoušení elektronických zařízení a také základní požadavky na hardware a software, které jsou považovány za nezbytné pro kvalitní a bezporuchová zařízení.

Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:

  • Všeobecně.
  • Předmět normy.
  • Normativní odkazy.
  • Definice.
  • Pracovní podmínky za provozu.
  • Elektrické pracovní podmínky.
  • Bezporuchovost, udržovatelnost a předpokládaný užitečný život.
  • Návrh.
  • Součástky.
  • Konstrukce.
  • Bezpečnost.
  • Dokumentace.
  • Zkoušení.

Dále obsahuje:

  • Přílohu A – Seznam článků, v nichž je zmíněna dohoda mezi stranami (např. mezi uživatelem a výrobcem).

  • Přílohu B – Bibliografie.

Do normy jsou doplněny národní poznámky, které slouží pro lepší pochopení textu normy a současně doplňují normu o cenné informace, které usnadní práci uživatele.

ČSN EN 50155:1998/ZMĚNA Z1 Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel (vydání – srpen 2002)
Tato změna uvádí pouze souběžnou platnost s novou normou ČSN EN 50155 ed. 2:2002.

Závěr
ČSN 34 1510 po vydání změny Z5 je v souladu s ČSN, které platí v současné době. Vzhledem k tomu, že rozsah platnosti u této normy je velmi široký a stále se vydávají nové a nové evropské normy řešící část dané problematiky, v budoucnu se počítá s úplným nahrazením ČSN 34 1510 novými ČSN, které zavádějí evropské normy.

(pokračování)