Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Nové normy ČSN (15)

číslo 6/2002

Standardizace

Nové normy ČSN (15)

Ing. Vincent Csirik, ČSNI

Úvod
V březnovém, dubnovém a v květnovém čísle časopisu ELEKTRO byly postupně uvedeny informace o změně Z5 ČSN 34 1510 „Elektrotechnické předpisy ČSN. Předpisy pro elektrická zařízení kolejových vozidel a silničních elektrických vozidel“ (vydání – duben 2002, počet stran 76 a formát A5) a také o ČSN (zavádějících evropské normy), které změnu ČSN 34 1510 vyvolaly. Následující článek uzavírá soubor informací o této problematice.

Jak již bylo v březnovém čísle časopisu ELEKTRO uvedeno, změnou Z5 byly v ČSN 34 1510:1971 provedeny změny vyplývající z vydání:

  • ČSN EN 50124-1:2002 (33 3501)*),
  • ČSN EN 50124-2:2002 (33 3501)*),
  • ČSN EN 50125-1:2002 (33 3504)*),
  • ČSN EN 50215:2001 (34 1565),
  • ČSN EN 50153:2002 (33 3503)*),
  • ČSN EN 50155:1998 (33 3555),
  • ČSN EN 50207:2001 (33 3550)*),
  • ČSN EN 61373:2002 (33 3565)*).

O normách označených *) byla již podána informace v předcházejících číslech časopisu ELEKTRO. Zbylé normy ČSN EN 50215 (34 1565) a ČSN EN 50155 (33 3555) sice nejsou nové, avšak v oblasti jejich působnosti ovlivnily rozsah změny ČSN 34 1510, a informace o těchto normách je potřebná.

ČSN EN 50215:2001 (34 1565) Drážní zařízení – Zkoušení drážních vozidel po dokončení a před uvedením do provozu
Tato norma je českou verzí evropské normy EN 50215:1999 a stanovuje obecná kritéria, prokázaná zkouškami, že kompletní drážní vozidla vyhovují normám nebo jiným normativním dokumentům.

Pozn.: Termín normativní dokument je obecný termín, který zahrnuje dokumenty, jako jsou normy, technické specifikace, pravidla pro postup a předpisy.

ČSN EN 50215 se vztahuje na všechna drážní vozidla, kromě vozidel pro zvláštní účely, jako jsou traťové stroje, stroje na čištění podloží a osobní vozidla provozovatele dráhy.

Norma může být použita také pro:

  • generátorové soustrojí vozidla zajišťující pomocné funkce,

  • elektrické přenosy v trolejbusech nebo ve vozidlech podobného druhu,

  • řídicí a pomocná elektrická zařízení vozidel bez elektrického pohonu,

  • vozidla vedená, nesená nebo elektricky poháněná jiným způsobem, který využívá adhezi mezi kolem a kolejnicí.

Cílem normy je vytvoření důvěry pro objednatele stanovením a ověřením kritérií shody kompletních drážních vozidel.

Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:

  • Rozsah platnosti.
  • Normativní odkazy.
  • Definice.
  • Požadavky.
  • Druhy zkoušek.
  • Zkušební podmínky.
  • Dokumentace o validaci.
  • Soupis stacionárních zkoušek.
  • Soupis jízdních zkoušek.

Dále obsahuje přílohu A se seznamem stacionárních zkoušek a přílohu B zahrnující bibliografii.

Pozn.: Pod pojmem „Dokumentace o validaci“ se rozumí doklady, které prokazují, že výrobek, výrobní postup nebo seřízení jsou v souladu se stanovenými požadavky nebo jiným normativním dokumentem.

V kapitole Normativní odkazy ve změně Z5 ČSN 34 1510 je uvedena ČSN EN 50155 (33 3555) Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel bez udání roku vydání. V době vydání změny ČSN 34 1510 platila ČSN EN 50155 z května 1998, a právě z této normy se vycházelo při tvorbě příslušné části změny ČSN 34 1510.

V současné době vychází druhé vydání ČSN EN 50155, která je českou verzí evropské normy EN 50155:2001 a která nahradí ČSN EN 50155 z května 1998 (idt EN 50155:1995). Dřívější norma bude platit souběžně s novou normou do 2003-08-01. Po tomto datu bude platit pouze ČSN EN 50155 ed. 2:2002.

Pozn.: Nejdůležitější změnou je změna termínů a definic a rovněž požadavků a zkoušek, které se týkají podmínek napájení a elektromagnetické kompatibility elektronických zařízení drážních vozidel. Tyto změny vyplývají z nově vydaných norem z oblasti elektromagnetické kompatibility.

Z uvedených důvodů je účelné informovat jen o nové normě.

Nová norma

ČSN EN 50155 ed. 2 (33 3555) Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel (vydání – srpen 2002)
Tato norma (jak již bylo uvedeno) je českou verzí evropské normy EN 50155:2001. Platí pro všechna elektronická zařízení pro řízení, regulaci, ochranu, napájení apod. instalovaná na kolejových vozidlech a spojená s akumulátorovou baterií vozidla nebo s napájecím zdrojem nízkého napětí s přímým připojením k trakčnímu vedení nebo bez přímého připojení k tomuto trakčnímu vedení (transformátor, potenciometr, pomocné napájení).

Pozn.: Pro účely ČSN EN 50155 ed. 2 je elektronické zařízení definováno jako zařízení skládající se hlavně z polovodičových součástek a příslušných připojených součástek (tyto prvky jsou montovány zejména na desky s plošnými spoji).

Norma zahrnuje pracovní podmínky, návrh, konstrukci a zkoušení elektronických zařízení a také základní požadavky na hardware a software, které jsou považovány za nezbytné pro kvalitní a bezporuchová zařízení.

Vlastní norma je rozdělena do těchto kapitol:

  • Všeobecně.
  • Předmět normy.
  • Normativní odkazy.
  • Definice.
  • Pracovní podmínky za provozu.
  • Elektrické pracovní podmínky.
  • Bezporuchovost, udržovatelnost a předpokládaný užitečný život.
  • Návrh.
  • Součástky.
  • Konstrukce.
  • Bezpečnost.
  • Dokumentace.
  • Zkoušení.

Dále obsahuje:

  • Přílohu A – Seznam článků, v nichž je zmíněna dohoda mezi stranami (např. mezi uživatelem a výrobcem).

  • Přílohu B – Bibliografie.

Do normy jsou doplněny národní poznámky, které slouží pro lepší pochopení textu normy a současně doplňují normu o cenné informace, které usnadní práci uživatele.

ČSN EN 50155:1998/ZMĚNA Z1 Drážní zařízení – Elektronická zařízení drážních vozidel (vydání – srpen 2002)
Tato změna uvádí pouze souběžnou platnost s novou normou ČSN EN 50155 ed. 2:2002.

Závěr
ČSN 34 1510 po vydání změny Z5 je v souladu s ČSN, které platí v současné době. Vzhledem k tomu, že rozsah platnosti u této normy je velmi široký a stále se vydávají nové a nové evropské normy řešící část dané problematiky, v budoucnu se počítá s úplným nahrazením ČSN 34 1510 novými ČSN, které zavádějí evropské normy.

(pokračování)