Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo
tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Nové modulární víceosé servopohony

číslo 3/2006

Nové modulární víceosé servopohony

Gustav Holub

Téměř desítka významných dodavatelů vysoce dynamických servopohonů předvedla v listopadu loňského roku na veletrhu SPS/IPC/Drives 2005 nové modulární víceosé servosystémy. V těchto řešeních, např. u firem Beckhoff, B+R a SEW Eurodrive, je inteligence řízení pohybu (Motion Control) oddělena od koncových servostupňů. Co do výkonu, konstelace os se dají realizovat se špičkovou hodnotou přes 200 kW, s rozložením na osm nebo více os. Právě v těchto případech se pracuje pružně až s 10 různými koncovými stupni, od 2,0 do 100 A, a při těchto hodnotách nabývá na významu způsob chlazení v rozváděči. Spektrum chladicích prostředků se pohybuje od klasické konvekce přes nucené vzduchové chlazení až po vodní nebo olejové chlazení pomocí tzv. studených desek (Cold Plates).

Obr. 1. Firma SEW Eurodrive sází u modulárních servopohonů na Ethercat jako systémovou sběrnici
Obr. 2. Modulární servozesilovač AX 5000 firmy Beckhoff
Obr. 3. Sevoregulátory AcoposMulti v modulovém provedení jsou u firmy B+R k dispozici i pro krokové motory

Obr. 1. Obr. 2. Obr. 3.

Všechny systémy mají v závislosti na výkonu různé napájecí moduly, které přes společný mezilehlý napěťový obvod napájejí koncové stupně. Mezilehlý napěťový obvod je přes zařaditelný nosič modulu nebo inteligentní konektorovou kombinaci propojen do smyčky. Analogické chování probíhá se systémovou sběrnicí. Zde např. firmy Beckhoff a B+R favorizují řešení v reálném čase ETC, popřípadě EPSG Ethercat, event. Ethernet Powerlink. V tomto směru neutrální firma SEW Eurodrive se rozhodla pro Ethercat jako interní systémovou sběrnici, obdobně jak to řeší také firma Baumüller u svých servoos (o Ethercatu další informace v článku na str. 19 – pozn. redakce).

Pokud jde o komunikaci, existuje nejen u firmy SEW Eurodrive hlavní řízení s Profinetem. Tato volba se jeví perspektivně jako nezbytnost pro všechny dodavatele, kteří se chtějí svým systémem uplatnit např. u výrobců automobilů. Obecně platí, že kdo chce uspět na trhu servotechniky, musí nabízet systém otevřený pro komunikaci.

Obr. 4.

Obr. 4. Řídicí modulární servosystém s integrovanými bezpečnostními funkcemi firmy Bernstein

Další nutností je integrace bezpečnostních funkcí, zejména u dynamických servoos. V tomto směru všichni výše jmenovaní dodavatelé inteligentních sevopohonů mají pohotově svá řešení a uvádějí je na světový trh. To platí také o dalších renomovaných firmách Bosch Rexroth, Siemens, Schneider Electric, Rockwell Automation, GE Fanuc, Lenze atd.

Také menší firmy, jako např. Bernstein, začínají nabízet první otevřená bezpečností a standardní způsob řízení SPS. Bezpečnostní řídicí systém typu LogiControl (viz obr. 4) umožňuje ochranné funkce podle norem EN, kategorie 4, popříp. SIL 3 a zaručuje časy reagování servopohonu pod 10 ms.
(Motion Control in Bewengung, 2005, IEE, č. 12, str. 6 Messe News, 2005, č. 2, str. 17)