Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

Nové modulární víceosé servopohony

číslo 3/2006

Nové modulární víceosé servopohony

Gustav Holub

Téměř desítka významných dodavatelů vysoce dynamických servopohonů předvedla v listopadu loňského roku na veletrhu SPS/IPC/Drives 2005 nové modulární víceosé servosystémy. V těchto řešeních, např. u firem Beckhoff, B+R a SEW Eurodrive, je inteligence řízení pohybu (Motion Control) oddělena od koncových servostupňů. Co do výkonu, konstelace os se dají realizovat se špičkovou hodnotou přes 200 kW, s rozložením na osm nebo více os. Právě v těchto případech se pracuje pružně až s 10 různými koncovými stupni, od 2,0 do 100 A, a při těchto hodnotách nabývá na významu způsob chlazení v rozváděči. Spektrum chladicích prostředků se pohybuje od klasické konvekce přes nucené vzduchové chlazení až po vodní nebo olejové chlazení pomocí tzv. studených desek (Cold Plates).

Obr. 1. Firma SEW Eurodrive sází u modulárních servopohonů na Ethercat jako systémovou sběrnici
Obr. 2. Modulární servozesilovač AX 5000 firmy Beckhoff
Obr. 3. Sevoregulátory AcoposMulti v modulovém provedení jsou u firmy B+R k dispozici i pro krokové motory

Obr. 1. Obr. 2. Obr. 3.

Všechny systémy mají v závislosti na výkonu různé napájecí moduly, které přes společný mezilehlý napěťový obvod napájejí koncové stupně. Mezilehlý napěťový obvod je přes zařaditelný nosič modulu nebo inteligentní konektorovou kombinaci propojen do smyčky. Analogické chování probíhá se systémovou sběrnicí. Zde např. firmy Beckhoff a B+R favorizují řešení v reálném čase ETC, popřípadě EPSG Ethercat, event. Ethernet Powerlink. V tomto směru neutrální firma SEW Eurodrive se rozhodla pro Ethercat jako interní systémovou sběrnici, obdobně jak to řeší také firma Baumüller u svých servoos (o Ethercatu další informace v článku na str. 19 – pozn. redakce).

Pokud jde o komunikaci, existuje nejen u firmy SEW Eurodrive hlavní řízení s Profinetem. Tato volba se jeví perspektivně jako nezbytnost pro všechny dodavatele, kteří se chtějí svým systémem uplatnit např. u výrobců automobilů. Obecně platí, že kdo chce uspět na trhu servotechniky, musí nabízet systém otevřený pro komunikaci.

Obr. 4.

Obr. 4. Řídicí modulární servosystém s integrovanými bezpečnostními funkcemi firmy Bernstein

Další nutností je integrace bezpečnostních funkcí, zejména u dynamických servoos. V tomto směru všichni výše jmenovaní dodavatelé inteligentních sevopohonů mají pohotově svá řešení a uvádějí je na světový trh. To platí také o dalších renomovaných firmách Bosch Rexroth, Siemens, Schneider Electric, Rockwell Automation, GE Fanuc, Lenze atd.

Také menší firmy, jako např. Bernstein, začínají nabízet první otevřená bezpečností a standardní způsob řízení SPS. Bezpečnostní řídicí systém typu LogiControl (viz obr. 4) umožňuje ochranné funkce podle norem EN, kategorie 4, popříp. SIL 3 a zaručuje časy reagování servopohonu pod 10 ms.
(Motion Control in Bewengung, 2005, IEE, č. 12, str. 6 Messe News, 2005, č. 2, str. 17)