Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2017 vyšlo
tiskem 17. 2. 2017. V elektronické verzi na webu od 10. 3. 2017. 

Téma: Elektrické přístroje – spínací, jisticí, ochranné a signalizační; Přístroje pro inteligentní sítě

Hlavní článek
Atypický návrh výkonového stejnosměrného zdroje se středofrekvenčním transformátorovým filtrem rušivého napětí

Aktuality

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Více aktualit

Nové modulární víceosé servopohony

číslo 3/2006

Nové modulární víceosé servopohony

Gustav Holub

Téměř desítka významných dodavatelů vysoce dynamických servopohonů předvedla v listopadu loňského roku na veletrhu SPS/IPC/Drives 2005 nové modulární víceosé servosystémy. V těchto řešeních, např. u firem Beckhoff, B+R a SEW Eurodrive, je inteligence řízení pohybu (Motion Control) oddělena od koncových servostupňů. Co do výkonu, konstelace os se dají realizovat se špičkovou hodnotou přes 200 kW, s rozložením na osm nebo více os. Právě v těchto případech se pracuje pružně až s 10 různými koncovými stupni, od 2,0 do 100 A, a při těchto hodnotách nabývá na významu způsob chlazení v rozváděči. Spektrum chladicích prostředků se pohybuje od klasické konvekce přes nucené vzduchové chlazení až po vodní nebo olejové chlazení pomocí tzv. studených desek (Cold Plates).

Obr. 1. Firma SEW Eurodrive sází u modulárních servopohonů na Ethercat jako systémovou sběrnici
Obr. 2. Modulární servozesilovač AX 5000 firmy Beckhoff
Obr. 3. Sevoregulátory AcoposMulti v modulovém provedení jsou u firmy B+R k dispozici i pro krokové motory

Obr. 1. Obr. 2. Obr. 3.

Všechny systémy mají v závislosti na výkonu různé napájecí moduly, které přes společný mezilehlý napěťový obvod napájejí koncové stupně. Mezilehlý napěťový obvod je přes zařaditelný nosič modulu nebo inteligentní konektorovou kombinaci propojen do smyčky. Analogické chování probíhá se systémovou sběrnicí. Zde např. firmy Beckhoff a B+R favorizují řešení v reálném čase ETC, popřípadě EPSG Ethercat, event. Ethernet Powerlink. V tomto směru neutrální firma SEW Eurodrive se rozhodla pro Ethercat jako interní systémovou sběrnici, obdobně jak to řeší také firma Baumüller u svých servoos (o Ethercatu další informace v článku na str. 19 – pozn. redakce).

Pokud jde o komunikaci, existuje nejen u firmy SEW Eurodrive hlavní řízení s Profinetem. Tato volba se jeví perspektivně jako nezbytnost pro všechny dodavatele, kteří se chtějí svým systémem uplatnit např. u výrobců automobilů. Obecně platí, že kdo chce uspět na trhu servotechniky, musí nabízet systém otevřený pro komunikaci.

Obr. 4.

Obr. 4. Řídicí modulární servosystém s integrovanými bezpečnostními funkcemi firmy Bernstein

Další nutností je integrace bezpečnostních funkcí, zejména u dynamických servoos. V tomto směru všichni výše jmenovaní dodavatelé inteligentních sevopohonů mají pohotově svá řešení a uvádějí je na světový trh. To platí také o dalších renomovaných firmách Bosch Rexroth, Siemens, Schneider Electric, Rockwell Automation, GE Fanuc, Lenze atd.

Také menší firmy, jako např. Bernstein, začínají nabízet první otevřená bezpečností a standardní způsob řízení SPS. Bezpečnostní řídicí systém typu LogiControl (viz obr. 4) umožňuje ochranné funkce podle norem EN, kategorie 4, popříp. SIL 3 a zaručuje časy reagování servopohonu pod 10 ms.
(Motion Control in Bewengung, 2005, IEE, č. 12, str. 6 Messe News, 2005, č. 2, str. 17)