Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2017 vyšlo
tiskem 11. 5. 2017. V elektronické verzi na webu od 2. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Ochrana před bleskem a přepětím;
23. ELO SYS 2017

Hlavní článek
Vibrace točivých strojů s magnetickými ložisky

Aktuality

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

ČEZ zřizuje novou divizi jaderná energetika. Povede ji Bohdan Zronek Vedení Skupiny ČEZ rozhodlo o vzniku nové divize jaderná energetika s platností od 1.…

Příští týden začne v Praze strojírenský veletrh FOR INDUSTRY Letos na něm předvedou jedinečné novinky české společnosti. Spojení designu a moderní…

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Více aktualit

Nové elektromotory a měniče

Gustav Holub
 

1. Energeticky úsporné asynchronní motory

Motory nové řady 1LE-1 jsou nabízeny s třídou účinnosti Eff2 (střední třída účinnosti) a Eff1 (nejvyšší třída účinnosti) podle platných norem EU a USA. Motory třídy Eff1 mají rotorové tyče a kruhy nakrátko odlité z mědi, magnetický obvod z plechů s velmi malým ztrátovým číslem, žebrované kostry z pevné hliníkové slitiny pro lepší odvod ztrátového tepla a optimalizovanou vlastní ventilaci. Celkové ztráty v mědi a železe byly sníženy až o 40 % ve srovnání se standardními asynchronními motory.
 

2. Vysokomomentové synchronní motory

Tyto mnohapólové pomaluběžné motory řady HZ-Direct nacházejí použití v pohonech, kde je vyžadován velký točivý moment a malé otáčky bez použití převodovek. Typickým příkladem jsou pohony lisů, navijáků, transportních pásů a dopravníků, rotačních stolů, polohovadel apod. Synchronní stroje s buzením permanentními magnety ze vzácných zemin mají krátká čela statorového vinutí a kompaktnější konstrukci ve srovnání s asynchronními motory. Jsou projektovány se jmenovitými otáčkami do 800 min–1 a točivými momenty do 42 kN·m. To odpovídá výkonům až 2 100 kW v krytí IP55.
 
Oba druhy nových motorů jsou projektovány a dimenzovány pro napájení a řízení otáček z měničů frekvence řady Sinamics a pracují s vysokou účinností v celém širokém výkonovém rozsahu.
 

3. Měniče frekvence řady Sinamics

Pro uvedený veletrh byla vybrána k vystavení verze řady Sinamics S 120 s kapalinovým chlazením a ve vestavném provedení, která je určena do velmi náročného průmyslového prostředí. Tato verze je velmi kompaktní konstrukce, vyznačuje se vysokou účinností a energetickou úsporností, menšími nároky na vestavný prostor, nižší hladinou hlučnosti a nižšími provozními náklady. Jsou k dispozici s výstupními výkony do 1 200 kW. Velké skříňové měniče vyvinuté ve spolupráci s firmou Robicon z USA pokrývají výkonové spektrum od 150 do 3 000 kW při výstupním napětí 2,3 až 7,2 kV. Vstupní napětí může být 2,3 až 13,8 kV při frekvenci 50/60 Hz. Tyto měniče čtvrté generace se vyznačují rovněž velmi kompaktní konstrukcí výkonové a řídicí části. Např. měnič s výkonem 750 kW má šířku pouze 1,67 m, hloubku 1,26 m a výšku 3,3 m, včetně vstupního transformátoru. Dokonalý je monitorovací a diagnostický systém, který uskuteční automaticky by-pass vadného výkonového modulu v čase kratším než ¼ sekundy.
 
[Tiskové informace Siemens.]
 
Obr. 1. Asynchronní motor z nové řady s třídou účinnosti Eff1
Obr. 2. Vysokomomentový synchronní pomaluběžný motor z nové řady HT-Direct
Obr. 3. Příklady dvou vestavných modulárních měničů frekvence s kapalinovým chlazením Sinamics S 120