Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2016 vyšlo tiskem
7. 11. 2016. V elektronické verzi na webu od 1. 12. 2016. 

Téma: Rozváděče a rozváděčová technika; Točivé stroje a výkonová elektronika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu

Aktuality

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Češi v domácnostech více svítí a experimentují se světlem, doma mají přes 48 milionů svítidel Češi začali v domácnostech více svítit a snaží se vytvořit lepší světelné podmínky:…

Více aktualit

Nové elektromotory a měniče

Gustav Holub
 

1. Energeticky úsporné asynchronní motory

Motory nové řady 1LE-1 jsou nabízeny s třídou účinnosti Eff2 (střední třída účinnosti) a Eff1 (nejvyšší třída účinnosti) podle platných norem EU a USA. Motory třídy Eff1 mají rotorové tyče a kruhy nakrátko odlité z mědi, magnetický obvod z plechů s velmi malým ztrátovým číslem, žebrované kostry z pevné hliníkové slitiny pro lepší odvod ztrátového tepla a optimalizovanou vlastní ventilaci. Celkové ztráty v mědi a železe byly sníženy až o 40 % ve srovnání se standardními asynchronními motory.
 

2. Vysokomomentové synchronní motory

Tyto mnohapólové pomaluběžné motory řady HZ-Direct nacházejí použití v pohonech, kde je vyžadován velký točivý moment a malé otáčky bez použití převodovek. Typickým příkladem jsou pohony lisů, navijáků, transportních pásů a dopravníků, rotačních stolů, polohovadel apod. Synchronní stroje s buzením permanentními magnety ze vzácných zemin mají krátká čela statorového vinutí a kompaktnější konstrukci ve srovnání s asynchronními motory. Jsou projektovány se jmenovitými otáčkami do 800 min–1 a točivými momenty do 42 kN·m. To odpovídá výkonům až 2 100 kW v krytí IP55.
 
Oba druhy nových motorů jsou projektovány a dimenzovány pro napájení a řízení otáček z měničů frekvence řady Sinamics a pracují s vysokou účinností v celém širokém výkonovém rozsahu.
 

3. Měniče frekvence řady Sinamics

Pro uvedený veletrh byla vybrána k vystavení verze řady Sinamics S 120 s kapalinovým chlazením a ve vestavném provedení, která je určena do velmi náročného průmyslového prostředí. Tato verze je velmi kompaktní konstrukce, vyznačuje se vysokou účinností a energetickou úsporností, menšími nároky na vestavný prostor, nižší hladinou hlučnosti a nižšími provozními náklady. Jsou k dispozici s výstupními výkony do 1 200 kW. Velké skříňové měniče vyvinuté ve spolupráci s firmou Robicon z USA pokrývají výkonové spektrum od 150 do 3 000 kW při výstupním napětí 2,3 až 7,2 kV. Vstupní napětí může být 2,3 až 13,8 kV při frekvenci 50/60 Hz. Tyto měniče čtvrté generace se vyznačují rovněž velmi kompaktní konstrukcí výkonové a řídicí části. Např. měnič s výkonem 750 kW má šířku pouze 1,67 m, hloubku 1,26 m a výšku 3,3 m, včetně vstupního transformátoru. Dokonalý je monitorovací a diagnostický systém, který uskuteční automaticky by-pass vadného výkonového modulu v čase kratším než ¼ sekundy.
 
[Tiskové informace Siemens.]
 
Obr. 1. Asynchronní motor z nové řady s třídou účinnosti Eff1
Obr. 2. Vysokomomentový synchronní pomaluběžný motor z nové řady HT-Direct
Obr. 3. Příklady dvou vestavných modulárních měničů frekvence s kapalinovým chlazením Sinamics S 120