Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo
tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Aktuality

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Více aktualit

Nové elektromotory a měniče

Gustav Holub
 

1. Energeticky úsporné asynchronní motory

Motory nové řady 1LE-1 jsou nabízeny s třídou účinnosti Eff2 (střední třída účinnosti) a Eff1 (nejvyšší třída účinnosti) podle platných norem EU a USA. Motory třídy Eff1 mají rotorové tyče a kruhy nakrátko odlité z mědi, magnetický obvod z plechů s velmi malým ztrátovým číslem, žebrované kostry z pevné hliníkové slitiny pro lepší odvod ztrátového tepla a optimalizovanou vlastní ventilaci. Celkové ztráty v mědi a železe byly sníženy až o 40 % ve srovnání se standardními asynchronními motory.
 

2. Vysokomomentové synchronní motory

Tyto mnohapólové pomaluběžné motory řady HZ-Direct nacházejí použití v pohonech, kde je vyžadován velký točivý moment a malé otáčky bez použití převodovek. Typickým příkladem jsou pohony lisů, navijáků, transportních pásů a dopravníků, rotačních stolů, polohovadel apod. Synchronní stroje s buzením permanentními magnety ze vzácných zemin mají krátká čela statorového vinutí a kompaktnější konstrukci ve srovnání s asynchronními motory. Jsou projektovány se jmenovitými otáčkami do 800 min–1 a točivými momenty do 42 kN·m. To odpovídá výkonům až 2 100 kW v krytí IP55.
 
Oba druhy nových motorů jsou projektovány a dimenzovány pro napájení a řízení otáček z měničů frekvence řady Sinamics a pracují s vysokou účinností v celém širokém výkonovém rozsahu.
 

3. Měniče frekvence řady Sinamics

Pro uvedený veletrh byla vybrána k vystavení verze řady Sinamics S 120 s kapalinovým chlazením a ve vestavném provedení, která je určena do velmi náročného průmyslového prostředí. Tato verze je velmi kompaktní konstrukce, vyznačuje se vysokou účinností a energetickou úsporností, menšími nároky na vestavný prostor, nižší hladinou hlučnosti a nižšími provozními náklady. Jsou k dispozici s výstupními výkony do 1 200 kW. Velké skříňové měniče vyvinuté ve spolupráci s firmou Robicon z USA pokrývají výkonové spektrum od 150 do 3 000 kW při výstupním napětí 2,3 až 7,2 kV. Vstupní napětí může být 2,3 až 13,8 kV při frekvenci 50/60 Hz. Tyto měniče čtvrté generace se vyznačují rovněž velmi kompaktní konstrukcí výkonové a řídicí části. Např. měnič s výkonem 750 kW má šířku pouze 1,67 m, hloubku 1,26 m a výšku 3,3 m, včetně vstupního transformátoru. Dokonalý je monitorovací a diagnostický systém, který uskuteční automaticky by-pass vadného výkonového modulu v čase kratším než ¼ sekundy.
 
[Tiskové informace Siemens.]
 
Obr. 1. Asynchronní motor z nové řady s třídou účinnosti Eff1
Obr. 2. Vysokomomentový synchronní pomaluběžný motor z nové řady HT-Direct
Obr. 3. Příklady dvou vestavných modulárních měničů frekvence s kapalinovým chlazením Sinamics S 120