Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2018 vyšlo
tiskem 18. 4. 2018. V elektronické verzi na webu od 15. 5. 2018. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC

Hlavní článek
Smart Cities (1. část)

Aktuality

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

ABB řešení pro řízení výroby získalo Zlatý Amper 2018 Společnost ABB obdržela prestižní cenu Zlatý Amper 2018 za ABB Ability™ Manufacturing…

ABB představí standard rychlého nabíjení elektrobusů OppCharge ABB na veletrhu Amper 2018 poprvé v České republice představí stanici pro nabíjení…

Více aktualit

Nová dílna průmyslových instalací s výrobky firmy Moeller

Karel Špaček, Moeller Elektrotechnika s. r. o.
 
V průběhu druhé poloviny minulého roku se firma Moeller podílela na vzniku nové dílny silnoproudých průmyslových instalací a diagnostiky na Středním odborném učilišti elektrotechnickém v Plzni. Ve spolupráci se společností SMC, která dodala mechanické díly, dopravníky a pneumatické pohony, a za finanční podpory Nadace ČEZ mohla vzniknout dílna, ve které bude rozvíjeno vzdělání v oboru průmyslových instalací v Plzeňském kraji.
 
Cílem tohoto projektu bylo vybudování výrobní linky, která studentům přiblíží a objasní problematiku průmyslových instalací za použití moderních průmyslových komponent. Studenti budou realizovat praktická funkční zapojení, programovat řídicí relé a nastavovat měniče frekvence, diagnostikovat a seřizovat celý systém výrobního procesu. Praktická dílenská cvičení tak doplní teoretickou výuku v odborných předmětech a studenty lépe připraví na jejich budoucí povolání.
 
Celá výrobní linka je složena z pěti dopravníků a několika přenašečů. U každého dopravníku je pak stanoviště pro studenta, který se bude snažit zprovoznit svoji část aplikace. Poté žáci synchronizují celý systém a pomocí přenašečů dopraví materiál na konkrétní místo podle zadání úlohy. Stanoviště obsahují různé aplikace, někde se rozlišují předměty podle barvy, jinde na základě typu materiálu nebo tvaru. Studenti se budou na stanovištích střídat a díky tomu se seznámí se všemi komponentami využitými na celé výrobní lince, především s různými typy senzorů a s pneumatickými prvky.
 
Firma Moeller do projektu dodala kompletní elektroinstalaci a přístroje pro řízení a vizualizaci. Každé pracoviště je vybaveno ovládací skříňkou s výrobky řady RMQ-Titan a také zobrazovací jednotkou MFD-Titan. Tato jednotka bude využívána pro jednoduché změny v programu a pro informování studentů o různých stavech výrobní linky. Pro logické operace jsou použita řídicí relé EASY řady 800, která jsou propojena do sítě EASY-NET. Díky tomuto propojení mohou relé komunikovat a přizpůsobit své řízení tak, aby výsledkem bylo správné řešení výrobního procesu. Analogovými výstupy řídicích relé EASY800 je ovládána rychlost použitých dopravníků. O změnu rychlosti se starají měniče frekvence DF51. Celou aplikaci je pak možné řídit přes dotykový displej XV200, který se zároveň používá i pro vizualizaci.
 
Slavnostní otevření této nové učebny se konalo 18. prosince 2008 za účasti pozvaných hostů, mezi kterými nechyběl např. proděkan Fakulty elektrotechnické ZČU Plzeň prof. Ing. Václav Kůs, CSc., nebo zástupce MŠMT Mgr. Petr Husník. Slavnostního zahajovacího slova se chopil ředitel SOU elektrotechnického Plzeň Ing. Jaroslav Černý, který vyzdvihl účelnou spolupráci při budování odborné dílny s firmami a její nesporný přínos pro odborné vzdělávání žáků. Přáním firmy Moeller je, aby takovýchto projektů bylo na odborných školách více a aby tato nová dílna, která umožňuje lépe demonstrovat funkci průmyslových komponent, účinně pomáhala žákům při jejich studiu.
 
 
Obr. 1. Pohled na dopravníky
Obr. 2. Sestavená aplikace výrobní linky