časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

NOARK přichází s výrobky pro infrastrukturu elektromobility

Ing. Karel Havlíček, NOARK Electric Europe, s. r. o. | www.noark-electric.com

Jednou z největších překážek pro větší rozšíření elektrických vozidel s akumulátorem je nedostatečná a nerovnoměrně rozložená síť nabíjecích stanic. V podstatě každý majitel elektromobilu musí často při nabíjení svého vozidla improvizovat. Jedním z ideálních řešení je instalovat nabíjecí stanici ve vlastní garáži. Vlastní nabíjecí stanice přináší hned několik zásadních výhod:

  • instalace je obvykle nepříliš drahá,
  • bezpečnostní rizika instalace a používání domácí nabíječky jsou velmi nízká,
  • nabíjení elektromobilu je dostupné v kteroukoli dobu,
  • je možné nastavit velikost nabíjecího proudu, a tím ovlivnit dobu nabíjení,
  • napomáhá spotřebovávat elektrickou energii efektivně a energeticky nejúsporněji.

Obr. 1. Nástěnné nabíječky Ex9EV
Obr. 1. Nástěnné nabíječky Ex9EV

Společnost NOARK, dodavatel elektrických přístrojů pro nízké napětí, nyní nabízí univerzální a dostupnou řadu nástěnných nabíječek Ex9EV (obr. 1), vhodných pro všechna elektrická vozidla. Nabíječku lze připojit do běžné jednofázové i třífázové sítě (třífázové připojení výrazně zkracuje dobu nabíjení). Nabíječky se odlišují podle velikosti dodávaného proudu; ten může být od 10 do 32 A. Součástí vybavení je kabel o délce 5 m s některým ze dvou nejrozšířenějších typů konektorů – Typ 1, dnes už méně používaný konektor standardu yazaki, nebo čím dál běžnější Typ 2, známý také pod názvem mennekes.

Akumulátorové baterie v elektrických vozidlech jsou zdrojem stejnosměrného proudu; když jsou nabité, může nastat únik zbytkového proudu. K eliminaci tohoto jevu je pro všechny typy nabíjecích stanic doporučeno instalovat jistič zbytkového proudu (RCCB – residual current circuit breaker) typu B. Zatímco většina výrobců tento požadavek řeší dodatečným připojením RCCB k nabíječce, Ex9EV od společnosti NOARK má svůj vlastní jistič typu B zabudovaný přímo do nabíječky. Tím se maximalizuje bezpečnost a spolehlivost provozu.

Jako doplněk k nabíječkám NOARK nabízí novou řadu šesti nabíjecích kabelů (obr. 2). Jsou navrženy k nabíjení elektromobilů z jednofázových (230 V) a třífázových (400 V) zásuvek. Všechny kabely jsou vybaveny jističem zbytkového proudu typu B a umožňují monitorovat teplotu spínacích prvků a konektorů, a také monitorovat přepětí a podpětí.

Obr. 2. Nová řada nabíjecích kabelů
Obr. 2. Nová řada nabíjecích kabelů

Všechny tyto kabely mohou přenést nabíjecí proud nastavený v rozsahu mezi 8 a 32 A. Podle typu elektromobilu jsou vybaveny konektory Typu 1 nebo Typu 2, a jsou vhodné pro všechny elektromobily na světovém trhu.

Mezi nové produkty, které spolu s nabíjecími stanicemi a nabíjecími kabely patří k infrastruktuře elektromobility, jsou samostatné jističe zbytkového proudu typu B s označením Ex9LB63 (obr. 3). Tyto jističe jsou vhodné pro různé aplikace v domácnostech i v průmyslu, kde se používají měniče frekvence, fotovoltaické elektrárny, nabíječky elektromobilů nebo jiná podobná zařízení. Jistič typu B zajišťuje citlivost na zbytkový proud různých průběhů – střídavý, stejnosměrný pulzující nebo hladký a vysokofrekvenční až do 1 kHz.

Obr. 3. Jistič zbytkového proudu typu B Ex9LB63
Obr. 3. Jistič zbytkového proudu typu B Ex9LB63

Důležitou výhodou přístroje Ex9LB63 je elektronické provedení, nikoliv elektromagnetické. To umožňuje přesněji měřit zbytkový proud, což vede k omezení počtu výpadků, a jistič neovlivňuje chráněná zařízení magnetickým polem. Proto není pro tato zařízení stanovena periodická revize, nicméně jsou vyžadovány pravidelné kontroly v souladu s místními zákony a předpisy. Výrobce doporučuje přezkoušet zařízení každých 6 měsíců při běžném používání, popřípadě jednou za měsíc v případě používání v náročných podmínkách. 

Tab. 1. Doba nabíjení pro nejpopulárnější značky elektromobilů
Doba nabíjení pro nejpopulárnější značky elektromobilů