Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Netradiční konstrukce synchronních servomotorů

číslo 5/2006

Netradiční konstrukce synchronních servomotorů

Gustav Holub

Jako jeden z mála dodavatelů moderních servopohonů s elektronicky komutovanými synchronními motory prozradila firma Elau u nově zavedené řady některé podrobnosti o konstrukci a o tom, jak dosáhla zvětšení měrného výkonu, prodloužení životnosti vinutí a ložisek, vysoké dynamiky a rovnoměrného chodu bez momentových pulsací, provozní spolehlivosti atd.

Obr. 1.

Obr. 1. Představitelé tří velikostí nové řady synchronních servomotorů SH firmy Elau

Nová řada zmíněných servopohonů ve srovnání s předchozí se vyznačuje větším měrným výkonem kW/kg, resp. N·m/dm3 o přibližně 30 % při nižším setrvačném momentu rotoru. Tohoto efektu bylo dosaženo novým, netradičně řešeným statorovým vinutím, u kterého cívky obepínají vždy jeden zub nebo pól statoru. To umožnilo vytvořit krátká čela cívek, a konstrukční délka motorů tak mohla být zmenšena až o 29 % v závislosti na velikosti. Ke zvětšení měrného výkonu přispělo hustší plnění drážek měděnými vodiči.

Obr. 2.

Obr. 2. Asymetrické rozložení magnetického pole u předchozí řady motorů (vpravo) a symetrické rozložení u nové řady (vlevo)

Nápaditou kombinací statorových zubů a pólů rotoru s permanentními magnety byly téměř zcela vyloučeny rušivé radiální síly působící na rotor. Optimálně rozložené magnetické pole vede k minimálním vlastním kmitům, delší životnosti ložisek a ke snížení hlučnosti v širokém rozsahu řízení otáček. Místo obvyklé impregnace je vinutí zalito speciální pevnou a vodivou pryskyřicí, která zajišťuje potřebný odvod tepla do kostry motoru a do ložiskového štítu na straně pohonu. Zalití zaručuje vysokou mechanickou odolnost a spolehlivost vinutí.

Obr. 3.

Obr. 3. Robotika a manipulační technika (ilustrační foto)

Zatímco u předchozí řady bylo zvětšení dynamiky a točivého momentu dosaženo na úkor jiných parametrů, u nové řady byly současně zvětšeny oba parametry. Například u typu se jmenovitým výkonem, popř. momentem 2,12 N·m (trvale) je klidový moment o 10 % větší než u srovnatelného dřívějšího motoru. Jmenovité hodnoty momentů tohoto typu jsou o 40 až 70 % větší při otáčkách 3 000 a 6 000 min–1 a setrvačný moment rotoru je o asi 48 % větší než u stroje předchozí řady.

Uvedených důležitých parametrů bylo dosaženo bez natočení statorových drážek a úprav rotorových permanentních magnetů. Ve spojení s integrovanými snímači otáček a polohy rotoru s vysokým rozlišením mají nové motory mimořádně plynulý chod a nadprůměrnou kvalitu řízení otáček, polohy a točivého momentu. Spolu s inteligentními digitálními servoregulátory a funkcemi programovatelného automatu a řízením pohybu jsou vhodné i pro náročné aplikace, jako jsou robotika a manipulační technika.
[WEYER, K.: Auf leisen Sohlen – Neue Servomotorengeneration. IEE, 2006, č. 1/2, s. 36–38.]