Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Netradiční konstrukce synchronních servomotorů

číslo 5/2006

Netradiční konstrukce synchronních servomotorů

Gustav Holub

Jako jeden z mála dodavatelů moderních servopohonů s elektronicky komutovanými synchronními motory prozradila firma Elau u nově zavedené řady některé podrobnosti o konstrukci a o tom, jak dosáhla zvětšení měrného výkonu, prodloužení životnosti vinutí a ložisek, vysoké dynamiky a rovnoměrného chodu bez momentových pulsací, provozní spolehlivosti atd.

Obr. 1.

Obr. 1. Představitelé tří velikostí nové řady synchronních servomotorů SH firmy Elau

Nová řada zmíněných servopohonů ve srovnání s předchozí se vyznačuje větším měrným výkonem kW/kg, resp. N·m/dm3 o přibližně 30 % při nižším setrvačném momentu rotoru. Tohoto efektu bylo dosaženo novým, netradičně řešeným statorovým vinutím, u kterého cívky obepínají vždy jeden zub nebo pól statoru. To umožnilo vytvořit krátká čela cívek, a konstrukční délka motorů tak mohla být zmenšena až o 29 % v závislosti na velikosti. Ke zvětšení měrného výkonu přispělo hustší plnění drážek měděnými vodiči.

Obr. 2.

Obr. 2. Asymetrické rozložení magnetického pole u předchozí řady motorů (vpravo) a symetrické rozložení u nové řady (vlevo)

Nápaditou kombinací statorových zubů a pólů rotoru s permanentními magnety byly téměř zcela vyloučeny rušivé radiální síly působící na rotor. Optimálně rozložené magnetické pole vede k minimálním vlastním kmitům, delší životnosti ložisek a ke snížení hlučnosti v širokém rozsahu řízení otáček. Místo obvyklé impregnace je vinutí zalito speciální pevnou a vodivou pryskyřicí, která zajišťuje potřebný odvod tepla do kostry motoru a do ložiskového štítu na straně pohonu. Zalití zaručuje vysokou mechanickou odolnost a spolehlivost vinutí.

Obr. 3.

Obr. 3. Robotika a manipulační technika (ilustrační foto)

Zatímco u předchozí řady bylo zvětšení dynamiky a točivého momentu dosaženo na úkor jiných parametrů, u nové řady byly současně zvětšeny oba parametry. Například u typu se jmenovitým výkonem, popř. momentem 2,12 N·m (trvale) je klidový moment o 10 % větší než u srovnatelného dřívějšího motoru. Jmenovité hodnoty momentů tohoto typu jsou o 40 až 70 % větší při otáčkách 3 000 a 6 000 min–1 a setrvačný moment rotoru je o asi 48 % větší než u stroje předchozí řady.

Uvedených důležitých parametrů bylo dosaženo bez natočení statorových drážek a úprav rotorových permanentních magnetů. Ve spojení s integrovanými snímači otáček a polohy rotoru s vysokým rozlišením mají nové motory mimořádně plynulý chod a nadprůměrnou kvalitu řízení otáček, polohy a točivého momentu. Spolu s inteligentními digitálními servoregulátory a funkcemi programovatelného automatu a řízením pohybu jsou vhodné i pro náročné aplikace, jako jsou robotika a manipulační technika.
[WEYER, K.: Auf leisen Sohlen – Neue Servomotorengeneration. IEE, 2006, č. 1/2, s. 36–38.]