Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Názvy, pojmy, zkratky

FAME (Fatty Acid Methyl Esters)
metylester mastné kyseliny
 
MIP (Modular Industrial Power)
modulární průmyslový zdroj napájení reakce kotvy účinek magnetického toku vytvořeného proudem rotoru (kotvy) na magnetický tok statoru (budiče) vytvořeného budicím proudem; obě dvě dílčí pole (budicí a kotvy) se skládají ve výsledné, které je vlivem reakce kotvy deformováno, zeslabeno a má posunutou magnetickou neutrálu vůči geometrické ose ve směru otáčení v generátoru a proti směru otáčení v motoru; magnetický tok reakce kotvy se však může vyvinout pouze pod pólovými nástavci, neboť mezera mezi póly představuje velký magnetický odpor; pole kotvy je v prostoru nehybné, a proto jej lze kompenzovat vhodně umístěným kompenzačním vinutím; toto vinutí bývá umístěné v drážkách pólových nástavců, zapojeno do série s kotvou a navrženo tak, aby jím protékající proud kotvy vytvořil stejně velké pole, jako je reakční, ale opačného směru; kompenzační vinutí je však výrobně drahé, a proto se používá pouze u velkých strojů; vliv reakce kotvy potlačují také tzv. komutační póly, které slouží pro zlepšení komutace
 
SET Plan (Strategic Energy Technology)
strategický energetický plán
 
Schuko
německá zkratka složeného výrazu Schutzkontakt – ochranný kontakt SKŘ systém kontroly a řízení
 
startovací doba
časový interval po zapnutí napájení potřebný k tomu, aby světelný zdroj začal naplno pracovat a zůstal rozsvícený
 
surge
rázové impulzy – např. v důsledku úderu blesku, spínání výkonových zátěží rychlovypínači, odepnutí zkratů rychlovypínači apod. (podle ČSN EN 50121-3-2 ed. 2 Drážní zařízení – Elektromagnetická kompatibilita – Část 3-2: Drážní vozidla – Zařízení)
 
TCO (Total Costs of Ownership)
celkové náklady na vlastnění
 
VPP (Virtual Power Plant)
virtuální elektrárna
 
VRLA (Valve Regulated Lead Acid)
ventilem řízený olověný (akumulátor)
 
zahřívací doba
časový interval potřebný k tomu, aby světelný zdroj po spuštění vydával definovaný podíl svého stabilizovaného světelného toku
 
zařízení pro ovládání tarifu a zátěže (spínací prvek)
zařízení určené pro sepnutí, rozepnutí nebo změnu obvodů ovládajících tarify elektroměrů nebo řízení elektrických zátěží (přijímač hromadného dálkového ovládání nebo časový spínač) zesílená izolace izolace nebezpečných živých částí, která zajišťuje takový stupeň ochrany před úrazem elektrickým proudem, jenž je rovnocenný dvojité izolaci
 
žárovka
světelný zdroj se žhavicím vláknem, v němž vlákno funguje v baňce s vakuem nebo je obklopeno inertním plynem (definice podle směrnice 2005/32/ES)
 
životnost světelného zdroje
je doba provozu, po níž bude část celkového počtu světelných zdrojů, které jsou i nadále v provozu, odpovídat činiteli funkční spolehlivosti na základě definovaných podmínek a četnosti zapínání
 
ŽZO
železniční zkušební okruh