časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Modely Slovenské strely pro muzea

|

V sobotu 18. června se v Mramorovém sále vsetínského zámku konalo vzpomínkové setkání u příležitosti 75. výročí uvedení do provozu unikátního motorového rychlovlaku – Slovenské strely, která jezdila mezi Bratislavou a Prahou v období let 1936 až 1939. O špičkový design aerodynamického tvaru se postaral tehdejší šéfkonstruktér kopřivnické Tatry Hans Ledwinka a „srdce“ – unikátní trakční systém – jí dal význačný český elektrotechnik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. Toto jedinečné, pokrokové a svou podstatou geniální řešení přenosu trakční síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu bylo chráněno několika československými patenty a nemělo tehdy ve světě obdoby.
 
Sdružení na uctění památky Josefa Sousedíka přišlo s projektem na vytvoření repliky modelu Slovenské strely k příležitosti 75. výročí jejího uvedení do pravidelného provozu. O jeho realizaci se postarali žáci Střední odborné školy Josefa Sousedíka ve Vsetíně pod vedením mistrů odborného výcviku.
 
Žáci vytvořili celkem tři modely (viz obr. – nad modely: mistr odborného výcviku s učni; nahoře zleva: Mgr. Josef Slovák, člen Rady Zlínského kraje pro oblast školství, mládeže a sportu, Ing. Tomáš Sousedík, syn geniálního elektrotechnika Josefa Sousedíka, Mgr. Marek Wandrol, ředitel SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín), a to jeden pro Muzeum regionu Valašsko (zámek Vsetín), jeden pro Technické muzeum v Brně a jeden pro Národní technické muzeum v Praze; tyto modely byly v průběhu programu symbolicky předány zástupcům jednotlivých muzeí. Čtvrtý vystavený model (na obr. vpravo dole) byl uměleckým cukrářským dílem žákyň – cukrářek z téže školy, na rozdíl od předchozích tří modelů však nebyl určen pro žádné muzeum, ale ke konzumaci.
 
Slovenská strela byla a stále je unikátním dílem a představuje opravdový železniční „klenot“. Vloni se konečně dočkala, a tím i její tvůrci, významného ocenění, když byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku.

(Kl)