Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2018 vyšlo
tiskem 16. 5. 2018. V elektronické verzi na webu od 6. 6. 2018. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím;EPS, EZS; ELO SYS 2018

Hlavní článek
Energy router a jeho úloha v inteligentní síti
Smart Cities (2. část – 1. díl)

Aktuality

Mezinárodní strojírenský veletrh oslaví šedesátku s novým vizuálem Ozubené kolo, modrá a červená barva, šipky a uprostřed písmena MSV - česká zkratka,…

ČEPS, a.s., hospodařila vloni se ziskem přes 2,8 miliardy Akciová společnost ČEPS vykázala za rok 2017 zisk 2,897 miliardy před zdaněním. K nárůstu…

Skupina LAPP překonala hranici obratu 1 miliardy eur Větší obrat, větší zisk, více zaměstnanců

ABB v České republice buduje síť rychlonabíjecích stanic Síť rychlonabíjecích stanic pro elektrická vozidla se v České republice díky technologiím…

60. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu Zapište si do kalendářů 1. – 5. října 2018. V tomto termínu se totiž na brněnském…

ČEZ ESCO instalovala na Dlouhých stráních nejvýše položenou fotovoltaickou elektrárnu v Česku Společnost ČEZ Solární ze skupiny ČEZ ESCO vybudovala u horní nádrže vodní přečerpávací…

Více aktualit

MFD-Titan v úloze řídicího systému historického výtahu Městského muzea v Jaroměři

číslo 4/2004

AMPER 2004

MFD-Titan v úloze řídicího systému historického výtahu Městského muzea v Jaroměři

Ing. Lukáš Matějíček, Ph.D., Moeller Elektrotechnika s. r. o.
Ing. Karel Vik, Jarton s. r. o.

V Městském muzeu v Jaroměři (obr. 1) byl použit MFD-Titan® v aplikaci, která umožnila minimalizovat obrovský rozdíl v požadavcích na bezpečnost provozu výtahu v roce 1910 a v roce 2003. Díky doplnění ochranných prvků, kontrolovaných řídicím systémem MFD-Titan®, bylo možné opět uvést do provozu stroj, který téměř 60 let nefungoval.

Řízení výtahu zabezpečují čtyři stanice MFD Titan, které pracují v síti easy-NET. Stanice 1, 2, 3 a 4 jsou přiřazeny jednotlivým podlažím budovy: sklep, přízemí, patro a galerie (obr. 2). Řídicí jednotky MFD Titan se skládají z displeje s tlačítky MFD-80-B, centrální jednotky CPU MFD-CP8-NT a vstupů a jednotky výstupů MFD-R16. Konfigurace hardwaru je shodná ve všech stanicích.

Obr. 2. Dům byl od samého počátku vybaven osobním výtahem s koncepcí podřízenou potřebám stavby

Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3

Základní popis koncepce

Všechny stanice jsou vybaveny autonomním řídicím programem. Jedná se o provedení s distribuovanou inteligencí. Toto řešení je nezbytné pro zabezpečení základní funkce systému – ochrany lidí proti pádu do výtahové šachty v případě nepřítomnosti kabiny za šachetními dveřmi, a to i tehdy, jestliže by nastala porucha funkce síťového propojení po easy-NET. Funkce síťového propojení je za provozu sledována k tomu určenou instrukcí programu, která se průběžně vykonává. Jízda výtahu je povolena jen za předpokladu funkčního síťového propojení a současného zavření všech šachetních dveří. Poloha kabiny v šachtě je sledována dvěma nezávislými způsoby – čítáním impulsů ve stroji rychlým čítačem ve stanici „sklep„ a indukčními snímači polohy, umístěnými v každé stanici. Z jejich informací se odvozuje poloha kabiny také pro zobrazení na displejích jednotek ve všech stanicích. Dveře ve stanici lze otevřít jen tehdy, jsou-li obě informace shodné.

Řízení provozu a bezpečnosti

Dveře zabezpečuje elektromagnetický zámek, ovládaný z výstupu příslušné staniční jednotky (obr. 3). Řídicí jednotka ve stanici „sklep„ využívá další dva výstupy k povolení sepnutí stykače přívodu napájení motoru pro jízdu nahoru, popř. dolů, po splnění všech podmínek. K vlastnímu sepnutí silových obvodů jsou určeny původní, vačkami ovládané mechanické stykače, instalované na mramorové izolační desce. Tyto stykače se uvedou do sepnutého stavu zatažením za ruční ovládací lano v požadovaném směru jízdy. Zatažením v opačném směru se výtah zastaví.

Bezpečnost i komfort

Kromě zajištění bezpečnostních funkcí umožňuje řídicí systém MFD-Titan doplnit historický stroj také funkcí „přivolávač“. Po stisknutí tlačítka „OK„ na displeji MFD-80-B se objeví nápis „zatáhněte„ (za ovládací lano) a velká šipka naznačující směr potřebného zatáhnutí – systém vyhodnotí směr šipky z polohy kabiny vůči stanici, v níž bylo stisknuto tlačítko. Po uvedení výtahu do pohybu stroj sám zastaví ve stanici, z níž byl přivoláván (to dříve nebylo možné). Zastavení je umožněno díky přesnému sledování polohy počítáním impulsů. Na displeji se objeví „stop„.

Šachetní dveře je možné otevřít jen po uvedení ovládacího lana do klidové polohy.

Řídicí systém usnadňuje ovládání výtahu, neboť nyní již není nutné rutinní zastavování stroje ve stanici vyžadující dost obratnosti, které je velmi závislé na šikovnosti obsluhy.

Výtah dnes, s elektronickou kontrolou polohy dveří a kabiny, slouží jako nákladní. Schválení pro přepravu osob brání jednoduchý lanový závěs. Ten však byl pro svou technicko-historickou dokumentační cenu úmyslně zachován.