Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

MFD-Titan v úloze řídicího systému historického výtahu Městského muzea v Jaroměři

číslo 4/2004

AMPER 2004

MFD-Titan v úloze řídicího systému historického výtahu Městského muzea v Jaroměři

Ing. Lukáš Matějíček, Ph.D., Moeller Elektrotechnika s. r. o.
Ing. Karel Vik, Jarton s. r. o.

V Městském muzeu v Jaroměři (obr. 1) byl použit MFD-Titan® v aplikaci, která umožnila minimalizovat obrovský rozdíl v požadavcích na bezpečnost provozu výtahu v roce 1910 a v roce 2003. Díky doplnění ochranných prvků, kontrolovaných řídicím systémem MFD-Titan®, bylo možné opět uvést do provozu stroj, který téměř 60 let nefungoval.

Řízení výtahu zabezpečují čtyři stanice MFD Titan, které pracují v síti easy-NET. Stanice 1, 2, 3 a 4 jsou přiřazeny jednotlivým podlažím budovy: sklep, přízemí, patro a galerie (obr. 2). Řídicí jednotky MFD Titan se skládají z displeje s tlačítky MFD-80-B, centrální jednotky CPU MFD-CP8-NT a vstupů a jednotky výstupů MFD-R16. Konfigurace hardwaru je shodná ve všech stanicích.

Obr. 2. Dům byl od samého počátku vybaven osobním výtahem s koncepcí podřízenou potřebám stavby

Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3

Základní popis koncepce

Všechny stanice jsou vybaveny autonomním řídicím programem. Jedná se o provedení s distribuovanou inteligencí. Toto řešení je nezbytné pro zabezpečení základní funkce systému – ochrany lidí proti pádu do výtahové šachty v případě nepřítomnosti kabiny za šachetními dveřmi, a to i tehdy, jestliže by nastala porucha funkce síťového propojení po easy-NET. Funkce síťového propojení je za provozu sledována k tomu určenou instrukcí programu, která se průběžně vykonává. Jízda výtahu je povolena jen za předpokladu funkčního síťového propojení a současného zavření všech šachetních dveří. Poloha kabiny v šachtě je sledována dvěma nezávislými způsoby – čítáním impulsů ve stroji rychlým čítačem ve stanici „sklep„ a indukčními snímači polohy, umístěnými v každé stanici. Z jejich informací se odvozuje poloha kabiny také pro zobrazení na displejích jednotek ve všech stanicích. Dveře ve stanici lze otevřít jen tehdy, jsou-li obě informace shodné.

Řízení provozu a bezpečnosti

Dveře zabezpečuje elektromagnetický zámek, ovládaný z výstupu příslušné staniční jednotky (obr. 3). Řídicí jednotka ve stanici „sklep„ využívá další dva výstupy k povolení sepnutí stykače přívodu napájení motoru pro jízdu nahoru, popř. dolů, po splnění všech podmínek. K vlastnímu sepnutí silových obvodů jsou určeny původní, vačkami ovládané mechanické stykače, instalované na mramorové izolační desce. Tyto stykače se uvedou do sepnutého stavu zatažením za ruční ovládací lano v požadovaném směru jízdy. Zatažením v opačném směru se výtah zastaví.

Bezpečnost i komfort

Kromě zajištění bezpečnostních funkcí umožňuje řídicí systém MFD-Titan doplnit historický stroj také funkcí „přivolávač“. Po stisknutí tlačítka „OK„ na displeji MFD-80-B se objeví nápis „zatáhněte„ (za ovládací lano) a velká šipka naznačující směr potřebného zatáhnutí – systém vyhodnotí směr šipky z polohy kabiny vůči stanici, v níž bylo stisknuto tlačítko. Po uvedení výtahu do pohybu stroj sám zastaví ve stanici, z níž byl přivoláván (to dříve nebylo možné). Zastavení je umožněno díky přesnému sledování polohy počítáním impulsů. Na displeji se objeví „stop„.

Šachetní dveře je možné otevřít jen po uvedení ovládacího lana do klidové polohy.

Řídicí systém usnadňuje ovládání výtahu, neboť nyní již není nutné rutinní zastavování stroje ve stanici vyžadující dost obratnosti, které je velmi závislé na šikovnosti obsluhy.

Výtah dnes, s elektronickou kontrolou polohy dveří a kabiny, slouží jako nákladní. Schválení pro přepravu osob brání jednoduchý lanový závěs. Ten však byl pro svou technicko-historickou dokumentační cenu úmyslně zachován.