Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Mechanické blokování jističů Modeion a Arion WL

číslo 7/2005

Mechanické blokování jističů Modeion a Arion WL

Ing. Lubomír Augusta, OEZ s. r. o.

Mechanické blokování jističů Modeion

Zajištění napájení důležitých obvodů (např. nepřetržitý provoz výrobních technologických celků) se často řeší dvěma nezávislými zdroji. Pro zamezení paralelního chodu aktivních zdrojů se v praxi aplikují různá zabezpečení. Jednou z často používaných aplikací jsou jističe s mechanickým blokováním. U jističů BD250… a BH630… je již delší dobu v běžném sortimentu příslušenství mechanické blokování pomocí ručních pohonů (obr. 1).

Obr. 1. Blokovací mechanismus pro ruční pohony jističů BH630
Obr. 2. Zadní pohled na dva jističe BH630… s motorovým pohonem a mechanickým blokováním
Obr. 3. Mechanismus pro paralelní spínání jističů BH630
Obr. 4. Mechanické blokování mezi dvěma jističi ARION WL – umístění blokovacího mechanismu na boku jističe

Obr. 1. Obr. 2. Obr. 4.
Obr. 3.

Tento způsob je však nevyhovující, je-li třeba připojit zdroj k zátěži jističem s motorovým pohonem prostřednictvím automatiky. Pro tento případ je nutné použít mechanické blokování odlišné konstrukce. Tím je právě nové mechanické blokování, které je konstrukčně navrženo tak, aby nebránilo použití dalšího příslušenství, např. motorového pohonu pro dálkové ovládání. Blokované jističe jsou vzájemně propojeny dvěma bovdeny (obr. 2). Blokovací mechanismus je řešen jako stavebnicové příslušenství, které si může zákazník doplňovat sám. Výhodou nového blokovacího mechanismu je snadné seřízení a možnost uzamčení blokovací funkce.

Obr. 5. Blokovací varianta 1: jistič lze zapnout za podmínky, že je druhý jistič vypnutý
Obr. 6. Blokovací varianta 2: dva jističe mohou být zapnuty, třetí musí být vypnut
Obr. 7. Blokovací varianta 3: jistič lze zapnout za podmínky, že druhé dva jističe jsou vypnuty

Obr. 5. Obr. 6. Obr. 7.

Pro výsuvné provedení jističe BL… se připravuje rekonstruované provedení mechanického blokování, jehož výhodou bude jednoduché seřizování. Pro pevné provedení jističe je nové mechanické blokování s jednoduchým seřizováním již v prodeji.

Mechanické blokování na větší vzdálenost

Provozní praxe také často vyžaduje vzájemně mechanicky blokovat dva jističe, mezi nimiž je vzdálenost větší než délka bovdenů (např. 10 m). Proto společnost OEZ připravila pro ruční pohony jističů BL1000 a BL1600 jiné technické řešení. Na zakázku je možné dodat až pět ručních pohonů se stejným uzamykacím klíčem. Bez uzamknutí pohonu ve vypnuté poloze jističe nelze klíč vysunout ze zámku. Tak může být zapnut vždy jen jeden z celé skupiny blokovaných jističů.

Obr. 8. Obr. 9.

Obr. 8. Blokovací varianta 4: dva jističe (S1, S3) lze spínat bez vzájemného omezení, třetí jistič (S2) je připraven k zapnutí za podmínky, že druhé dva jističe jsou vypnuty; je-li třetí jistič zapnut, nelze ostatní dva zapnout
Obr. 9. Blokovací varianta 5: jeden jistič (S1) lze spínat nezávisle na ostatních, další dva jističe (S2, S3) se vzájemně blokují – má-li se jeden zapnout, musí být druhý vypnut

Paralelní spínání jističů Modeion do 630 A

V některých případech je naopak třeba spínat dva nezávislé obvody paralelně. Pro jmenovité proudy do 630 A se k tomu využívá mechanismus pro paralelní spínání jističů, který je upevněn na bloky ručních pohonů BD250 nebo BH630 (obr. 3). Při montáži je potřeba mezi jističi dodržet vzdálenost, která je uvedena v katalogu a návodu k použití.

Obr. 10.

Obr. 10. Blokové schéma zapojení pro dva jističe Modeion nebo ARION WL se záskokovým automatem MODI

Mechanické blokování jističů Arion WL

Blokovací mechanismus je navržen tak, aby bylo možné vzájemně blokovat dva nebo tři jističe v pevném nebo výsuvném provedení. Navíc je kompatibilní se starší řadou jističů Arion. Blokovací mechanismus se upevňuje na bočnici pevného nebo výsuvného provedení jističe (obr. 4). Podle návodu k použití se propojí bovdeny standardní délky 2 m. Je možné si objednat také bovdeny o délce 3 nebo 4,5 m. Při blokování tří jističů je třeba ke každému jističi objednat navíc jeden bovden. Blokovací mechanismy je možné podle návodu k použití vzájemně propojit v pěti různých variantách (viz obr. 5 až obr. 9).

Mechanické blokování a záskokový automat

V průmyslové praxi se často používá automatické přepínání zdrojů do jedné zátěže. K řízení tohoto přepínání slouží záskokový automat MODI (obr. 10). Pro zamezení současného připojení obou zdrojů paralelně k zátěži se často využívá právě mechanické blokování jako pojistka pro případ selhání obsluhy. Pomocí záskokového automatu jsou jističe navíc vzájemně blokovány ještě elektricky.

Pro spínání silového obvodu řízeného záskokovým automatem mohou být použity jističe Modeion a Arion WL, které musí být vybaveny dalším příslušenstvím, jako jsou např. pomocné spouště, pomocné spínače a motorové pohony.

Další informace mohou zájemci získat na adrese:

OEZ s. r. o.
Šedivská 339
561 51 Letohrad
tel.: +420 465 672 111
fax: +420 465 672 151
e-mail: oez@oez.cz
internet: www.oez.cz