Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo
tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě;
Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Aktuality

SENO spol. s r. o. – 25 let s Vámi Když jsme s pány Josefem Steineggerem a Jirkou Novotným zakládali v roce 1993 firmu, byli…

15. Zákaznický den ZAT byl opět rekordní Koncem ledna proběhl už tradiční Zákaznický den společnosti ZAT, největší české firmy s…

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Malé letadlo poháněné palivovými články

Počátkem roku 2008 poprvé použila společnost Boeing k pohonu letadla vodíkové palivové články. Pro tyto účely byl upraven dvousedadlový motorový kluzák Dimons o rozpětí křídel 16,3 m tak, aby bylo možné instalovat hybridní systém skládající se z palivových článků PEM a lithiové baterie. Tento systém je spojen s elektrickým motorem pohánějícím konvenční vrtuli. Tři zkušební lety se uskutečnily v únoru a březnu na letišti Ocana jižně od Madridu. Pilot experimentálního letadla vystoupal do výšky přibližně 1 km s využitím kombinace bateriového pohonu a pohonu s vodíkovými palivovými články. Po dosažení této výšky a odpojení baterií pilot letěl dvacet minut rychlostí přes 100 km/h pouze s využitím palivových článků. Podle názoru výzkumníků z firmy Boeing by technologie palivových článků PEM mohla být využita k pohonu malých letadel s lidskou posádkou nebo bezpilotních letadel.
[Power, 2008, č. 6, s. 9.]