Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

Více aktualit

Malé letadlo poháněné palivovými články

Počátkem roku 2008 poprvé použila společnost Boeing k pohonu letadla vodíkové palivové články. Pro tyto účely byl upraven dvousedadlový motorový kluzák Dimons o rozpětí křídel 16,3 m tak, aby bylo možné instalovat hybridní systém skládající se z palivových článků PEM a lithiové baterie. Tento systém je spojen s elektrickým motorem pohánějícím konvenční vrtuli. Tři zkušební lety se uskutečnily v únoru a březnu na letišti Ocana jižně od Madridu. Pilot experimentálního letadla vystoupal do výšky přibližně 1 km s využitím kombinace bateriového pohonu a pohonu s vodíkovými palivovými články. Po dosažení této výšky a odpojení baterií pilot letěl dvacet minut rychlostí přes 100 km/h pouze s využitím palivových článků. Podle názoru výzkumníků z firmy Boeing by technologie palivových článků PEM mohla být využita k pohonu malých letadel s lidskou posádkou nebo bezpilotních letadel.
[Power, 2008, č. 6, s. 9.]