Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

Logo ČEZ, a. s., není vůbec „nové“

číslo 2/2004

Referáty

Logo ČEZ, a. s., není vůbec „nové“
Náhoda, nebo zlý úmysl?

Václav Horáček,
šéfredaktor časopisu Česká energetika

Všichni jistě vědí, že od září 2003 má společnost ČEZ, a. s., nové logo. Logo, které vysocí manažeři společnosti označují za symbol „stability„. Takové logo není levné. Platí se nemalé peníze za návrh grafikovi nebo agentuře a také se vynaloží nemalé prostředky na jeho propagaci. Musím uznat, že se mi logo líbí. Je jednoduché, ale přitom nepřehlédnutelné. Obr. 1 A barva také není špatná. Hodně lidí při jeho komentování říká „to bych jim namaloval za pivo, nebo bych řekl devítileté dceři a nemuseli za to platit statisíce a možná miliony„. Já zase tvrdím, že v jednoduchosti je síla, a zdánlivě jednoduché logo muselo dát grafikovi hodně přemýšlení a agentuře čas, aby jeho vzhled náležitě zdůvodnila. Myslel jsem si to i o logu ČEZ, a. s., ale jen do 24. září 2003. Zcela výjimečně jsem si pustil televizi a zrovna běžel pořad, kde chodili dělníci v přilbách s novou značkou ČEZ, a. s. To mne nijak nezaujalo, ale až do momentu, kdy jsem zjistil, že se jedná o záběry z Dánska a dotyční dělníci nejsou pracovníci ČEZ, a. s., ale společnosti ENERGI E2, která je významnou dánskou energetickou společností.

Po podrobném prozkoumání jsem musel uznat, že loga obou společností nejsou zcela stejná, ale rozdíly považuji za zanedbatelné (viz logo ČEZ a logo Energetika), pokud se jedná o společnosti ze stejného oboru a jedna z nich nás přesvědčuje o originalitě svého loga. Nevím, zda se grafik při návrhu inspiroval v Dánsku nebo zda management ČEZ, a. s., věděl o podobném logu ENERGI E2 (viz logo Energi 2) – možná ano, přece jen se nejedná o společnost malou. Také byl jistě učiněn patřičný průzkum, zda již někdo naše „nové“ logo nemá. Přece jenom získat nadnárodní ochrannou známku není jednoduché. Na tyto záležitosti se zeptám tiskového mluvčího společnosti ČEZ, a. s., a věřím, že dostanu uspokojivé odpovědi, o které se rád podělím. Otázkou nadále zůstává, zda v případě této podobnosti jde o náhodu, nebo úmysl.

Pro informaci ještě doplněk:
ČESKÁ ENERGETIKA je společnost působící v oblastech informací, propagace, publikování a poradenství v energetice České republiky. Vznikla za účelem zlepšení komunikace a spolupráce mezi energetickými společnostmi, oprávněnými zákazníky, výrobci a dodavateli pro energetiku, státem a veřejností.