Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo
tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Nejlepší exponáty veletrhu FOR ARCH získaly ocenění GRAND PRIX Odborná porota i letos vybírala ty nejlepší exponáty a technologie. Ocenění GRAND PRIX…

Indická jazyková verze webové stránky TME Společnost Transfer Multisort Elektronik Sp. z o.o oznámila, že veškeré nezbytné…

Více aktualit

Logo ČEZ, a. s., není vůbec „nové“

číslo 2/2004

Referáty

Logo ČEZ, a. s., není vůbec „nové“
Náhoda, nebo zlý úmysl?

Václav Horáček,
šéfredaktor časopisu Česká energetika

Všichni jistě vědí, že od září 2003 má společnost ČEZ, a. s., nové logo. Logo, které vysocí manažeři společnosti označují za symbol „stability„. Takové logo není levné. Platí se nemalé peníze za návrh grafikovi nebo agentuře a také se vynaloží nemalé prostředky na jeho propagaci. Musím uznat, že se mi logo líbí. Je jednoduché, ale přitom nepřehlédnutelné. Obr. 1 A barva také není špatná. Hodně lidí při jeho komentování říká „to bych jim namaloval za pivo, nebo bych řekl devítileté dceři a nemuseli za to platit statisíce a možná miliony„. Já zase tvrdím, že v jednoduchosti je síla, a zdánlivě jednoduché logo muselo dát grafikovi hodně přemýšlení a agentuře čas, aby jeho vzhled náležitě zdůvodnila. Myslel jsem si to i o logu ČEZ, a. s., ale jen do 24. září 2003. Zcela výjimečně jsem si pustil televizi a zrovna běžel pořad, kde chodili dělníci v přilbách s novou značkou ČEZ, a. s. To mne nijak nezaujalo, ale až do momentu, kdy jsem zjistil, že se jedná o záběry z Dánska a dotyční dělníci nejsou pracovníci ČEZ, a. s., ale společnosti ENERGI E2, která je významnou dánskou energetickou společností.

Po podrobném prozkoumání jsem musel uznat, že loga obou společností nejsou zcela stejná, ale rozdíly považuji za zanedbatelné (viz logo ČEZ a logo Energetika), pokud se jedná o společnosti ze stejného oboru a jedna z nich nás přesvědčuje o originalitě svého loga. Nevím, zda se grafik při návrhu inspiroval v Dánsku nebo zda management ČEZ, a. s., věděl o podobném logu ENERGI E2 (viz logo Energi 2) – možná ano, přece jen se nejedná o společnost malou. Také byl jistě učiněn patřičný průzkum, zda již někdo naše „nové“ logo nemá. Přece jenom získat nadnárodní ochrannou známku není jednoduché. Na tyto záležitosti se zeptám tiskového mluvčího společnosti ČEZ, a. s., a věřím, že dostanu uspokojivé odpovědi, o které se rád podělím. Otázkou nadále zůstává, zda v případě této podobnosti jde o náhodu, nebo úmysl.

Pro informaci ještě doplněk:
ČESKÁ ENERGETIKA je společnost působící v oblastech informací, propagace, publikování a poradenství v energetice České republiky. Vznikla za účelem zlepšení komunikace a spolupráce mezi energetickými společnostmi, oprávněnými zákazníky, výrobci a dodavateli pro energetiku, státem a veřejností.