Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

Létající doktoři vedení

Létající doktoři vedení

Inovační metoda ABB pro testování spojů vysokého napětí za pomoci helikoptéry, která byla poprvé vyzkoušena v roce 2005 pro společnost Transpower na Novém Zélandu, je velmi úspěšná. V květnu letošního roku společnost Transpower požádala tým Power Systems Transmission o spolupráci při testování odolnosti a kapacity elektrického obvodu 1 a 2, který spojuje Bunnythorpe a Tokaanu, za použití helikoptéry.

Gavin Palmer (obr. 1), technik pro přenosová vedení pracující pro Transpower, se zapojil do unikátního testu v roce 2005 a nyní opět spolupracuje na tomto projektu. Akci komentuje: „Vedení je umístěno nad zemským povrchem, a tudíž nemůže být zpřístupněno jinak než ze vzduchu. Při použití helikoptéry ušetří Transpower nejenom čas, ale i peníze. Tento typ práce je pro ABB zcela nový, skrývá různé výzvy pro nás všechny a je vzrušující být toho součástí.“ Druhý technik pro přenosové vedení a nová posila týmu Neil Roberts úspěšně zvládl své první setkání s „létajícími barvami“ a řekl o něm: „Byl jsem z toho samozřejmě nervózní – kdo by nebyl, kdyby měl být zavěšen pod helikoptérou na záchranném laně.“

Stejně jako při minulém testování používá tým dvě různé metody pro operace na lanech. Při první, závěsné metodě (underslung method, závěsná metoda) pracuje mechanik ABB na rozvodu tak, že je zavěšen pod helikoptérou na speciálním laně o délce 30 m. Druhá, plošinová metoda (platform method – obr. 2) znamená, že mechanik pracuje na plošině připevněné na vnější stěnu helikoptéry a takto se posouvá podél elektrického vedení. Společné testování bylo navrženo z důvodu zabezpečení funkčnosti vedení pro nepřerušené zásobování elektrickou energií. Všestrannost helikoptéry umožnila bezpečné použití obou metod, tj. zavěšení plošiny na helikoptéře i člověka na laně. Celý projekt mohl být realizován v souladu jak s bezpečnostní příručkou pro energetiku, tak i s obecnými pravidly pro letectví.

[Tiskové materiály ABB s. r. o.]

Obr. 1. Gavin testující spoje
Obr. 2. Plošinová metoda

Celý příspěvek lze ve formátu PDF stáhnout zde