Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo
tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Nejlepší exponáty veletrhu FOR ARCH získaly ocenění GRAND PRIX Odborná porota i letos vybírala ty nejlepší exponáty a technologie. Ocenění GRAND PRIX…

Indická jazyková verze webové stránky TME Společnost Transfer Multisort Elektronik Sp. z o.o oznámila, že veškeré nezbytné…

Více aktualit

Inteligentní servomoduly pro pružnou pohonnou techniku

Inteligentní integrované pohonné mechatronické servopohony se již stávají klíčovými moduly k řešení plně flexibilních pohonných koncepcí a přispívají významně k převratným konstrukčním změnám u finálních strojů. Modulární stavba strojů nabízí rozsáhlé přednosti jak pro konstruktéra, tak také pro uživatele strojů. Opětně použitelné části strojů vytvářejí racionálnější a cenově příznivější konstrukci, přičemž projektování, programování a uvádění do provozu se velmi zjednodušuje. Dodatečné požadavky uživatelů se dají realizovat ve velmi krátkém čase.
 
Integrací mechatronických, decentrálně řízených servopohonů se snižují nároky na objem rozváděčů a kabelové stromy jsou úspornější. To vyžaduje méně opatření pro vedení a ukládání kabelů, redukuje montážní a instalační časy. Důležité přednosti se také projevují v minimalizaci nákladů na hardware na jednu řízenou osu o asi 15 % a projekčně inženýrských nákladů. Další úspory nákladů nabízejí moduly I/O, odpadnou-li sběrnicové segmenty.
 
Spojovacím prvkem mezi servoregulátorem, řízením, síťovou částí a elektromotorem je např. u firmy Elau systém rozvodných skříněk a hybridních kabelů. Podle této firmy koncepce s hybridními kabely umožňuje jak liniovou, tak stromovou strukturu propojení a stejně tak i kombinaci obou řešení. Dá se tak údajně ušetřit až 70 % délky kabeláže ve srovnání s dřívějšími kabelovými vedeními. Např. u balicího stroje se v rozváděči obsazené místo omezuje na síťovou část, která může napájet až šestnáct kompaktních servopohonů napětím 600 V.
 
Firma GFC vyvinula čtyři typové velikosti mechatronických integrovaných jednotek s výkony do 1,25 kW při jmenovitých otáčkách 3 000 min–1 (jmenovité momenty 0,7; 1,5; 2,5 a 4,0 N·m), které mají vestavěn enkodér nebo absolutní snímač polohy rotoru (4 096 inkrementů za otáčku), popř. i přídržnou brzdu. Pohony jsou nabízeny s rozhraním Profibus DP nebo CANopen. Přenosová rychlost signálu je v prvním případě maximálně 12 Mb·s–1 a v druhém případě s absolutním snímačem 1 Mb·s–1. Různými programovacími možnostmi mikroprocesorového řízení jsou servopohony rychle a jednoduše přizpůsobitelné na příslušné použití.
 
U firmy Hanning jde o pohony s asynchronními motory a integrovanými měniči frekvence pod krytem v ose stroje na straně cizí ventilace. Řada zahrnuje výkony do 3 kW při napětí 400 V, přičemž motory podle potřeby mohou být dvou-, čtyř- nebo šestipólové. Regulovaná výstupní frekvence z měničů umožňuje otáčky motorů až do 10 000 min–1. Měniče mohou být napojeny přes různé sběrnicové moduly. Jako komunikační moduly jsou k dispozici rozhraní Profibus, Interbus, CANopen.
 
Kompaktní integrované pohonné jednotky MCD Epos firmy Maxon Motor sestávají z elektronicky komutovaných synchronních motorů v rozsahu výkonů do 500 W a systému inteligentního řízení nejen otáček a polohy rotoru, ale i točivého momentu v širokém rozsahu. Disponují rozhraním CANopen nebo RS-232. Definované optimální pracovní režimy umožňují pružné použití pohonů v různých automatizačních systémech. Pohony jsou vybaveny mnoha moduly I/O, jimiž lze pohotově vyhodnocovat stavy senzorů a dějů přímo v pohonu. Silně zkrácená délka kabelů snižuje náchylnost k poruchám a náklady na montáž a instalaci pohonů.
 
Uvedené firmy a další významní dodavatelé mechatronických pohonných jednotek (Siemens, Lenze, Kuhnke, Heidolph, Nord, SEW Eurodrive atd.) trvale pracují na zdokonalování těchto pohonných integrovaných systémů, o nichž odborníci dodavatelských firem tvrdí, že se ještě v tomto desetiletí stanou standardními pohony u automatizovaných, decentrálně řízených pracovních os strojů výrobních a zpracovatelských průmyslových odvětví.
(Gustav Holub)
 
Obr. 1. Řada servopohonů firmy Elau obsahuje integrované pohony a servoregulátory speciálně koncipované pro balicí stroje
Obr. 2. Koncepce úsporných kabelových vedení u firmy Elau pomocí hybridních kabelů a rozvodových skříněk
Obr. 3. Plně integrovaná mechatronická pohonná jednotka firmy GFC
Obr. 4. Kompaktní elektropohon firmy Hanning s asynchronním motorem a vestavěným měničem frekvence na straně cizí ventilace
Obr. 5. Mechatronická pohonná jednotka firmy Maxon Motor pro decentrálně řízené víceosové stroje a speciální zařízení