Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Inteligentní servomoduly pro pružnou pohonnou techniku

Inteligentní integrované pohonné mechatronické servopohony se již stávají klíčovými moduly k řešení plně flexibilních pohonných koncepcí a přispívají významně k převratným konstrukčním změnám u finálních strojů. Modulární stavba strojů nabízí rozsáhlé přednosti jak pro konstruktéra, tak také pro uživatele strojů. Opětně použitelné části strojů vytvářejí racionálnější a cenově příznivější konstrukci, přičemž projektování, programování a uvádění do provozu se velmi zjednodušuje. Dodatečné požadavky uživatelů se dají realizovat ve velmi krátkém čase.
 
Integrací mechatronických, decentrálně řízených servopohonů se snižují nároky na objem rozváděčů a kabelové stromy jsou úspornější. To vyžaduje méně opatření pro vedení a ukládání kabelů, redukuje montážní a instalační časy. Důležité přednosti se také projevují v minimalizaci nákladů na hardware na jednu řízenou osu o asi 15 % a projekčně inženýrských nákladů. Další úspory nákladů nabízejí moduly I/O, odpadnou-li sběrnicové segmenty.
 
Spojovacím prvkem mezi servoregulátorem, řízením, síťovou částí a elektromotorem je např. u firmy Elau systém rozvodných skříněk a hybridních kabelů. Podle této firmy koncepce s hybridními kabely umožňuje jak liniovou, tak stromovou strukturu propojení a stejně tak i kombinaci obou řešení. Dá se tak údajně ušetřit až 70 % délky kabeláže ve srovnání s dřívějšími kabelovými vedeními. Např. u balicího stroje se v rozváděči obsazené místo omezuje na síťovou část, která může napájet až šestnáct kompaktních servopohonů napětím 600 V.
 
Firma GFC vyvinula čtyři typové velikosti mechatronických integrovaných jednotek s výkony do 1,25 kW při jmenovitých otáčkách 3 000 min–1 (jmenovité momenty 0,7; 1,5; 2,5 a 4,0 N·m), které mají vestavěn enkodér nebo absolutní snímač polohy rotoru (4 096 inkrementů za otáčku), popř. i přídržnou brzdu. Pohony jsou nabízeny s rozhraním Profibus DP nebo CANopen. Přenosová rychlost signálu je v prvním případě maximálně 12 Mb·s–1 a v druhém případě s absolutním snímačem 1 Mb·s–1. Různými programovacími možnostmi mikroprocesorového řízení jsou servopohony rychle a jednoduše přizpůsobitelné na příslušné použití.
 
U firmy Hanning jde o pohony s asynchronními motory a integrovanými měniči frekvence pod krytem v ose stroje na straně cizí ventilace. Řada zahrnuje výkony do 3 kW při napětí 400 V, přičemž motory podle potřeby mohou být dvou-, čtyř- nebo šestipólové. Regulovaná výstupní frekvence z měničů umožňuje otáčky motorů až do 10 000 min–1. Měniče mohou být napojeny přes různé sběrnicové moduly. Jako komunikační moduly jsou k dispozici rozhraní Profibus, Interbus, CANopen.
 
Kompaktní integrované pohonné jednotky MCD Epos firmy Maxon Motor sestávají z elektronicky komutovaných synchronních motorů v rozsahu výkonů do 500 W a systému inteligentního řízení nejen otáček a polohy rotoru, ale i točivého momentu v širokém rozsahu. Disponují rozhraním CANopen nebo RS-232. Definované optimální pracovní režimy umožňují pružné použití pohonů v různých automatizačních systémech. Pohony jsou vybaveny mnoha moduly I/O, jimiž lze pohotově vyhodnocovat stavy senzorů a dějů přímo v pohonu. Silně zkrácená délka kabelů snižuje náchylnost k poruchám a náklady na montáž a instalaci pohonů.
 
Uvedené firmy a další významní dodavatelé mechatronických pohonných jednotek (Siemens, Lenze, Kuhnke, Heidolph, Nord, SEW Eurodrive atd.) trvale pracují na zdokonalování těchto pohonných integrovaných systémů, o nichž odborníci dodavatelských firem tvrdí, že se ještě v tomto desetiletí stanou standardními pohony u automatizovaných, decentrálně řízených pracovních os strojů výrobních a zpracovatelských průmyslových odvětví.
(Gustav Holub)
 
Obr. 1. Řada servopohonů firmy Elau obsahuje integrované pohony a servoregulátory speciálně koncipované pro balicí stroje
Obr. 2. Koncepce úsporných kabelových vedení u firmy Elau pomocí hybridních kabelů a rozvodových skříněk
Obr. 3. Plně integrovaná mechatronická pohonná jednotka firmy GFC
Obr. 4. Kompaktní elektropohon firmy Hanning s asynchronním motorem a vestavěným měničem frekvence na straně cizí ventilace
Obr. 5. Mechatronická pohonná jednotka firmy Maxon Motor pro decentrálně řízené víceosové stroje a speciální zařízení