Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2017 vyšlo
tiskem 6. 12. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 1. 2018. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Meranie točivých strojov s použitím metódy SFRA
Aplikační možnosti ultrakapacitorů a akumulátorů LiFePO4 v trolejbusové síti Dopravního podniku města Brna

Aktuality

Temelín dosáhl nejvyšší roční výroby Elektřinu, která by českým domácnostem vystačila na téměř 12 měsíců, vyrobila od začátku…

MONETA Money Bank se jako první firma v ČR rozhodla zcela přejít na elektromobily MONETA Money Bank se jako první společnost v České republice oficiálně rozhodla, že do…

ŠKODA AUTO bude od roku 2020 v Mladé Boleslavi vyrábět vozy s čistě elektrickým pohonem ŠKODA AUTO bude vozy s čistě elektrickým pohonem vyrábět v závodě v Mladé Boleslavi. Již…

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Více aktualit

Fotovoltaika a dopravní značení

Fotovoltaické zdroje elektrické energie mění energii světelného záření na energii elektrickou. O tom, že jsou tyto zdroje energie v posledních letech využívány čím dál více, se lze snadno přesvědčit dle mnoha vznikajících aplikací kolem nás. Tento zdroj obnovitelné energie již není pouze výsadou „nadšenců pro čistou elektřinu“, ale má své reálné opodstatnění. Jedním z příkladů, kde je fotovoltaický zdroj elektrické energie nasazován, je mobilní dopravní informační systém.
 
Fotovoltaické kolektory dodávají elektrickou energii do akumulátoru, ze kterého je napájena světelná informační tabule. Na tabuli je umístěna matice světelných diod, které mohou být jednobarevné či vícebarevné pro větší škálu zobrazovaných znaků. Dopravní informační systém je řízen centrální jednotkou, která má několik funkcí. Řídí nabíjení akumulátoru z fotovoltaického kolektoru a zobrazování na světelné tabuli, kde se může zobrazovat buď pouze jeden symbol, nebo skupina symbolů opakujících se ve zvoleném pořadí a intervalech. Další důležitou funkcí centrální jednotky je řízení jasu. Přes den za jasného počasí je třeba, aby světelná tabule zobrazovala znaky velmi jasně. Při zataženém počasí nemusí být jas světelných diod tak vysoký a za tmy jsou nároky na jas ještě menší. S výhodou se tak využívá faktu, že při jasném dni, kdy je třeba nejvyšší jas diod na zobrazovací tabuli, je fotovoltaický kolektor schopen poskytnout nejvíce energie. Naopak v noci, kdy je provoz dopravního informačního zařízení napájen pouze z akumulátoru, postačí k napájení světelné tabule s menším jasem méně elektrické energie.
 
Celé informační zařízení, určené především pro krátkodobé dopravní značení, je umístěno na přívěsném vozíku. Používá se například pro náhlé dopravní uzavírky, kdy se zařízení dopraví na místo použití, kde se zajistí proti pohybu. Po naprogramování zobrazovaných znaků se nastaví fotovoltaický panel do optimální polohy pro maximální možnou energetickou výtěžnost ze slunečního záření během dne. Zařízení je tak připraveno a může ihned začít pracovat.
(Jan Mareš, Česká zemědělská univerzita v Praze)