Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo
tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Aktuality

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Více aktualit

Fotovoltaika a dopravní značení

Fotovoltaické zdroje elektrické energie mění energii světelného záření na energii elektrickou. O tom, že jsou tyto zdroje energie v posledních letech využívány čím dál více, se lze snadno přesvědčit dle mnoha vznikajících aplikací kolem nás. Tento zdroj obnovitelné energie již není pouze výsadou „nadšenců pro čistou elektřinu“, ale má své reálné opodstatnění. Jedním z příkladů, kde je fotovoltaický zdroj elektrické energie nasazován, je mobilní dopravní informační systém.
 
Fotovoltaické kolektory dodávají elektrickou energii do akumulátoru, ze kterého je napájena světelná informační tabule. Na tabuli je umístěna matice světelných diod, které mohou být jednobarevné či vícebarevné pro větší škálu zobrazovaných znaků. Dopravní informační systém je řízen centrální jednotkou, která má několik funkcí. Řídí nabíjení akumulátoru z fotovoltaického kolektoru a zobrazování na světelné tabuli, kde se může zobrazovat buď pouze jeden symbol, nebo skupina symbolů opakujících se ve zvoleném pořadí a intervalech. Další důležitou funkcí centrální jednotky je řízení jasu. Přes den za jasného počasí je třeba, aby světelná tabule zobrazovala znaky velmi jasně. Při zataženém počasí nemusí být jas světelných diod tak vysoký a za tmy jsou nároky na jas ještě menší. S výhodou se tak využívá faktu, že při jasném dni, kdy je třeba nejvyšší jas diod na zobrazovací tabuli, je fotovoltaický kolektor schopen poskytnout nejvíce energie. Naopak v noci, kdy je provoz dopravního informačního zařízení napájen pouze z akumulátoru, postačí k napájení světelné tabule s menším jasem méně elektrické energie.
 
Celé informační zařízení, určené především pro krátkodobé dopravní značení, je umístěno na přívěsném vozíku. Používá se například pro náhlé dopravní uzavírky, kdy se zařízení dopraví na místo použití, kde se zajistí proti pohybu. Po naprogramování zobrazovaných znaků se nastaví fotovoltaický panel do optimální polohy pro maximální možnou energetickou výtěžnost ze slunečního záření během dne. Zařízení je tak připraveno a může ihned začít pracovat.
(Jan Mareš, Česká zemědělská univerzita v Praze)