Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2018 vyšlo
tiskem 14. 2. 2018. V elektronické verzi na webu od 12. 3. 2018. 

Téma: Elektrické přístroje; Přístroje pro chytré sítě;
Internet věcí

Hlavní článek
Řízení toku výkonu v síti pomocí výkonových měničů

Aktuality

SENO spol. s r. o. – 25 let s Vámi Když jsme s pány Josefem Steineggerem a Jirkou Novotným zakládali v roce 1993 firmu, byli…

15. Zákaznický den ZAT byl opět rekordní Koncem ledna proběhl už tradiční Zákaznický den společnosti ZAT, největší české firmy s…

Brněnská technika představila novou kampaň jako generační výpověď mladých Nová náborová kampaň brněnské techniky s názvem Generace VUT upozorňuje na časté…

Výroba z biomasy vzrostla o 14 %, dodala čistou elektřinu pro 230 tisíc domácností Téměř 573 milionů kWh ekologické elektřiny vyprodukovaly v loňském roce výrobny Skupiny…

Dva veletrhy úsporného, komfortního a moderního bydlení – DŘEVOSTAVBY, MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 13. ročník veletrhu DŘEVOSTAVBY se koná souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ. Společná…

Synergie oborů na veletrhu FOR ARCH přináší větší zájem vystavovatelů Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH se uskuteční v PVA EXPO PRAHA v Letňanech 18.–22.…

Více aktualit

Fotovoltaika a dopravní značení

Fotovoltaické zdroje elektrické energie mění energii světelného záření na energii elektrickou. O tom, že jsou tyto zdroje energie v posledních letech využívány čím dál více, se lze snadno přesvědčit dle mnoha vznikajících aplikací kolem nás. Tento zdroj obnovitelné energie již není pouze výsadou „nadšenců pro čistou elektřinu“, ale má své reálné opodstatnění. Jedním z příkladů, kde je fotovoltaický zdroj elektrické energie nasazován, je mobilní dopravní informační systém.
 
Fotovoltaické kolektory dodávají elektrickou energii do akumulátoru, ze kterého je napájena světelná informační tabule. Na tabuli je umístěna matice světelných diod, které mohou být jednobarevné či vícebarevné pro větší škálu zobrazovaných znaků. Dopravní informační systém je řízen centrální jednotkou, která má několik funkcí. Řídí nabíjení akumulátoru z fotovoltaického kolektoru a zobrazování na světelné tabuli, kde se může zobrazovat buď pouze jeden symbol, nebo skupina symbolů opakujících se ve zvoleném pořadí a intervalech. Další důležitou funkcí centrální jednotky je řízení jasu. Přes den za jasného počasí je třeba, aby světelná tabule zobrazovala znaky velmi jasně. Při zataženém počasí nemusí být jas světelných diod tak vysoký a za tmy jsou nároky na jas ještě menší. S výhodou se tak využívá faktu, že při jasném dni, kdy je třeba nejvyšší jas diod na zobrazovací tabuli, je fotovoltaický kolektor schopen poskytnout nejvíce energie. Naopak v noci, kdy je provoz dopravního informačního zařízení napájen pouze z akumulátoru, postačí k napájení světelné tabule s menším jasem méně elektrické energie.
 
Celé informační zařízení, určené především pro krátkodobé dopravní značení, je umístěno na přívěsném vozíku. Používá se například pro náhlé dopravní uzavírky, kdy se zařízení dopraví na místo použití, kde se zajistí proti pohybu. Po naprogramování zobrazovaných znaků se nastaví fotovoltaický panel do optimální polohy pro maximální možnou energetickou výtěžnost ze slunečního záření během dne. Zařízení je tak připraveno a může ihned začít pracovat.
(Jan Mareš, Česká zemědělská univerzita v Praze)