Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první…

Loňská výroba Temelína by stačila k pokrytí téměř roční spotřeby českých domácností Přesně 12,1 terawatthodin elektřiny (TWh) loni vyrobila Jaderná elektrárna Temelín. Je to…

Osmý ročník Robosoutěže Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ovládli studenti Gymnázia Zlín V pátek 16. prosince se v Zengerově posluchárně Fakulty elektrotechnické ČVUT na Karlově…

Společnost ABF převzala značku projektu SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE Specializovanou výstavu svítidel, designu a příslušenství s názvem SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE…

Chytré lampy v Praze Do hlavního města Prahy vstoupily „chytré lampy“. Nová technologie je součástí chytrých…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze zve na finále ROBOSOUTĚŽE Zajímavá technické řešení a soutěžní napětí nabídne 16. prosince finále letošní…

Více aktualit

Fotovoltaika a dopravní značení

Fotovoltaické zdroje elektrické energie mění energii světelného záření na energii elektrickou. O tom, že jsou tyto zdroje energie v posledních letech využívány čím dál více, se lze snadno přesvědčit dle mnoha vznikajících aplikací kolem nás. Tento zdroj obnovitelné energie již není pouze výsadou „nadšenců pro čistou elektřinu“, ale má své reálné opodstatnění. Jedním z příkladů, kde je fotovoltaický zdroj elektrické energie nasazován, je mobilní dopravní informační systém.
 
Fotovoltaické kolektory dodávají elektrickou energii do akumulátoru, ze kterého je napájena světelná informační tabule. Na tabuli je umístěna matice světelných diod, které mohou být jednobarevné či vícebarevné pro větší škálu zobrazovaných znaků. Dopravní informační systém je řízen centrální jednotkou, která má několik funkcí. Řídí nabíjení akumulátoru z fotovoltaického kolektoru a zobrazování na světelné tabuli, kde se může zobrazovat buď pouze jeden symbol, nebo skupina symbolů opakujících se ve zvoleném pořadí a intervalech. Další důležitou funkcí centrální jednotky je řízení jasu. Přes den za jasného počasí je třeba, aby světelná tabule zobrazovala znaky velmi jasně. Při zataženém počasí nemusí být jas světelných diod tak vysoký a za tmy jsou nároky na jas ještě menší. S výhodou se tak využívá faktu, že při jasném dni, kdy je třeba nejvyšší jas diod na zobrazovací tabuli, je fotovoltaický kolektor schopen poskytnout nejvíce energie. Naopak v noci, kdy je provoz dopravního informačního zařízení napájen pouze z akumulátoru, postačí k napájení světelné tabule s menším jasem méně elektrické energie.
 
Celé informační zařízení, určené především pro krátkodobé dopravní značení, je umístěno na přívěsném vozíku. Používá se například pro náhlé dopravní uzavírky, kdy se zařízení dopraví na místo použití, kde se zajistí proti pohybu. Po naprogramování zobrazovaných znaků se nastaví fotovoltaický panel do optimální polohy pro maximální možnou energetickou výtěžnost ze slunečního záření během dne. Zařízení je tak připraveno a může ihned začít pracovat.
(Jan Mareš, Česká zemědělská univerzita v Praze)