časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Fenomén AEG Power Solutions

|

AEG Power Solutions je velmi úspěšná globální společnost s více než stoletou tradicí, která se od doby svého založení v roce 1887 stala po celém světě průmyslovým standardem v oblasti inženýrství. Nabízí prvotřídní inovační technologická řešení v oblasti záložních zdrojů elektrické energie, která mají velmi dobrý poměr ceny k výkonu, vynikající nákladovou
efektivnost a špičkovou kvalitu.  Koncern AEG Power Solutions má pobočky po celém světě a výjimkou není ani Česká republika. České zastoupení společnosti AEG Power Solutions má své hlavní sídlo v Praze v Hostivaři a představuje úspěšnou mladou dynamickou firmu s velmi dobrou perspektivou do budoucna. Redakce Elektro se proto zajímala, v čem spočívá tajemství úspěchu této české pobočky AEG Power Solutions, a požádala jejího ředitele Ing. Lubomíra Matějíčka o rozhovor, ve kterém mu položila několik otázek.

Pane Matějíčku, kdy jste nastoupil do funkce ředitele české pobočky AEG Power Solutions a s kolika zaměstnanci jste začínal? Jaká byla tehdy situace na trhu?

České zastoupení AEG Power Solutions (AEG PS) existuje v Česku od roku 1990, ale firemní technologie se sem dovážely ještě před rokem 1989.

V roce 2002 jsem byl osloven s nabídkou účasti ve výběrovém řízení na pozici jednatele a ředitele české AEG PS, které jsem s vlastním projektem, obhájeným před správní radou AEG, vyhrál. V této době sídlila firma v Holešovicích a v létě několik měsíců předtím zasáhly Prahu povodně se 150letou vodou, a tak jsem díky těmto povodním začínal v AEG PS ve skutečně bojových podmínkách. V době mého nástupu do funkce byli ve firmě celkem tři zaměstnanci a projektem Temelín právě končilo dlouhé období, kdy se společnost AEG PS jako dodavatel technologií téměř výhradně zaměřovala na jaderné elektrárny v Česku i na Slovensku.

Měl jste při nástupu do své funkce nějaká osobní předsevzetí?

Mým nástupem funkce skončilo období zaměřené výhradně na jadernou energetiku a bylo třeba přeorientovat se na nové tržní segmenty. Mým hlavním úkolem, který se shodoval s mým předsevzetím, bylo vybudovat malou a flexibilní firmu postavenou na kvalifikovaných zaměstnancích, kvalitě výrobků a služeb, která by se etablovala v jasně specifikovaných oblastech průmyslu a energetiky. Kdybyste se měl ohlédnout za dosavadní historií svého působení v českém zastoupení AEG PS, v čem vidíte tajemství svého úspěchu?

V době mého nástupu do funkce ředitele české AEG PS bylo důležité proniknout na nové předem definované trhy a získat si důvěru zákazníků, kteří oceňují kvalitu, odbornost a komplexní servis. Úkol to nebyl snadný, protože jsme vstupovali do již obsazeného a silně konkurenčního prostředí, ale hodně nám zde pomohlo, kromě osobního nasazení a vysoké odborné úrovně všech členů našeho týmu, také renomé koncernu AEG PS a možnost plně využívat podpory naší mateřské firmy – velkého nadnárodního koncernu. Stali jsme se tak jakousi štikou v rybníce a řešili spoustu věcí velmi flexibilně a s osobním přístupem k partnerům.

Jaký typ společnosti je české zastoupení AEG Power Solutions a jaké jsou hlavní oblasti její činnosti?

Jsme technologická firma, která je ideálním partnerem pro projektanty a investory, kteří od nás dostanou kompletní nabídku a veškeré potřebné informace, včetně návrhu jištění a průřezů vodičů.

Naší specializací jsou zdroje nepřerušitelného napájení UPS, které jsou díky kvalitě základních komponent a sofistikovanému servisu téměř bezporuchové. Mimochodem, servis je to nejzajímavější, co prodáváme. Součástí servisní smlouvy jsou tři hlavní služby: hotline 24 hodin denně, roční preventivní prohlídky a reakční doba, tj. dojetí technika na místo
– nejkratší smluvní doba je čtyři hodiny.

Jaké jsou strategické cíle českého zastoupení AEG Power Solutions?

Rozšiřovat podíl v segmentech trhu, které potřebují kvalitní a odolné technologie, jež budou spolehlivě pracovat i za deset či dvacet let. Poskytovat špičkový kompletní servis, včetně profylaktických prohlídek, hotline a rychlé reakční doby. Spokojený zákazník či uživatel naší technologie je ten, který v podstatě o našich zařízeních ani neví – vše je preventivně ošetřeno, a tak s nimi nejsou žádné problémy, které by bylo třeba ze strany zákazníka řešit.

A cíle pro nejbližší budoucnost?

Letos jsme posílili servisní tým o dva nové kolegy servisní inženýry, to nám umožní do budoucna rozšířit servisní podporu pro naše dosavadní i budoucí zákazníky a zároveň uvést na trh novinky, které mateřská firma připravuje pro příští rok. Jde např. o novou koncepci UPS Protect Blue (bloky 250 kV·A kompletně postavené na technice IGBT).

Byl byste ochoten prozradit čtenářům něco málo více o své osobě?

Po absolvování ČVUT FSI jsem pracoval v několika zahraničních společnostech působících v oborech IT a elektro. I díky tomu, že jsem také vyučený elektromontér, se docela rád pouštím se střídavými úspěchy do různých domácích prací. Manuální práce a sport jsou pro mě nejlepší relaxací. Mám dospělou dceru a spolu s přítelkyní žijeme v Praze.

Co bylo Vaše dosavadní nejtěžší rozhodnutí jako ředitele?

Vždy je pro mě těžké dělat nepříjemná personální rozhodnutí, naštěstí jsem je nemusel dělat často. Je-li to třeba, pak pro mě platí: čím rychleji, tím lépe pro obě strany.

Čeho si nejvíce vážíte u spolupracovníků?

Loajality.

Co považujete za svůj největší profesní úspěch?

Dlouhodobou spokojenost obchodních partnerů a kolegů v našem týmu.

Řídíte se nějakým životním krédem? Jestliže ano, jakým?

Život je snadnější, pokud nazýváme věci pravými jmény.

Pěstujete nějaký sport? Jestliže ano, jaký?

Momentálně u mě probíhá „generační obměna“ z výkonnostních sportů, jako je squash nebo in-line bruslení, na golf, kterému jsem propadl spolu se svými nejbližšími.

Co právě čtete? Jakou literaturu máte rád?

Velmi rád se vracím ke knize Tři muži ve člunu od Jeroma Klapky Jeroma. Z těch nedávno přečtených mě velmi zaujala kniha
Josepha Hellera Bůh ví.

Děkuji za rozhovor.

(Kl)