časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Elektromobilita 2021

Ing. Jaromír Marušinec, Ph.D., MBA | https://www.asep.cz

Elektromobilita v roce 2021 zažívá exponenciální rozvoj. Pandemický průmysl i doprava se mění rychleji, než se očekávalo.

Aktuálním tématem je růst ceny elektřiny v ČR i v Evropě, který může mít vliv na růst ceny silové elektřiny v nabíjecích stanicích, ve firmách a domácnostech pro elektromobilitu. To nepřímo může být faktor, jež zpomalí rozhodování uživatelů o přechodu dopravy k elektřině. Naštěstí se silová elektřina v ceně nabíjení projevuje pouze asi třetinou nákladů. Dražší silová elektřina a plyn má dokonce silné důsledky, které ve výsledku elektromobilitu podporují.

www.ioc.co.kr
Obr. 1. Počet patentů na NMC baterie. Zdroj: NMC Lithium-ion Batteries Patent Landscape Analysis www.ioc.co.kr

Obr. 2. Nejprodávanější vozidla v Evropě v září 2021
Obr. 2. Nejprodávanější vozidla v Evropě v září 2021

Dražší elektřina i plyn se projeví v ceně benzínu i nafty, protože výroba kapalných paliv a komprese plynných paliv spotřebovává srovnatelné množství elektřiny jako elektromobilita pro dopravu srovnatelných tunokilometrů. Dalším pozitivním faktorem je zvýšená poptávka po vlastní výrobě elektřiny z fotovoltaiky, kogenerace a větru s využitím baterií. Jak je známo z jiných evropských zemí, zvýšená instalace domácí a firemní fotovoltaiky s sebou přináší automaticky i zvýšenou poptávku po elektromobilitě. Vlastní zdroj přebytků elektřiny je lepší spotřebovat v elektromobilu, než ho levně prodat do sítě nebo draze ukládat ve velké vlastní nebo virtuální baterii.

Zvýšená cena plynu také rychle zvedá ceny CNG, které již dosáhly starších cen benzínu a nafty. Uživatelé, kteří jezdili na CNG z ekologických a finančních motivů, nyní hromadně přecházejí na elektromobily. Proto prodeje CNG vozů zaostávají za elektromobily. Dalším faktorem pro elektromobilitu je aktuální nedostatek močoviny AdBlue, kterou se při drahém plynu nevyplatí vyrábět. I když bude tento nedostatek prudkým zdražením překonán, budou si toto riziko zákazníci moderních naftových motorů pamatovat. Více jich bude přecházet na novou generaci elektromobilů s dojezdem stejným jako mají spalovací vozidla. V Británii navíc elektromobilitu podpořil nedostatek kapalných paliv u čerpacích stanic, protože je bylo nutné rozvážet – nelze je přenášet stabilní infrastrukturou. Takový scénář je celosvětovým rizikem.

Obr. 3. Tržní kapitalizace a vertikální integrace Tesla 2021. Zdroj: Ondřej Bačina, teslacek.tv, statista.com, Jon Erlichman
Obr. 3. Tržní kapitalizace a vertikální integrace Tesla 2021. Zdroj: Ondřej Bačina, teslacek.tv, statista.com, Jon Erlichman

Hromadná výroba lithiových baterií, kterou postupně začaly ovládat automobilky, přinesla snížení jejich cen a tím zvedla dojezd aktuálních modelů kolem 500 km na jedno nabití. V letech 2020 a 2021 končí po 20 letech ochranná lhůta prvních NMC a LFP patentů. To znamená podstatné snížení nákladů na dodávky katodového materiálu pro výrobu baterií.

Dalším faktorem akcelerace elektromobilů je paradoxně nedostatek starých typů čipů známý také jako čipové sucho. Nezasáhl však výrazně nové typy čipů, které jsou využívané v elektromobilech. Například Tesla dokázala rychle změnit firmware pro nové dodavatele a nedostatkem čipů není postižena.

Exponenciální elektromobilní rozvoj ukazuje, že došlo k zahájení technologického zlomu. Elektromobil s dojezdem přes 500 km začaly nabízet všechny automobilky, včetně české Škody s modelem Enyaq. V ČR se dále vyrábí moderní elektromobily Hyundai Kona pro světový trh. Tesla dokončila třetí gigatovárnu v Šanghaji, která dodává elektromobily Model 3 a Model Y také do ČR již tři týdny od objednání. I díky tomu se Tesla model 3 stala v září nejprodávanějším vozidlem v Evropě a přestihla všechna spalovací vozidla.


Obr. 4. Export zboží z ČR podle Observatory of Economic Complexity (OEC) www.oec.world

V Berlíně je před dokončením čtvrtá gigatovárna Tesly, která bude ročně produkovat přes 500 000 crossoverů Model Y. Od toho se očekává, že se stane nejprodávanějším vozidlem v Evropě v roce 2022. Směruje k tomu vysoká tržní kapitalizace Tesly, která v říjnu 2021 překonala 1 bilion dolarů za rekordních 18 let od založení a překonala tak tržní kapitalizaci ostatních automobilek dohromady. K tomu zřejmě přispívá i vertikální integrace podnikání Tesly, která zasahuje i do pojišťovnictví, robotiky, umělé inteligence, půjčování vozidel i energetiky – nabíjení, střešní fotovoltaika a průmyslové bateriové úložiště.

Bariérou rozšiřování výroby elektromobilů je chybějící vlastní výroba akumulátorových článků. Tedy nejen složení článků do bateriových sestav, které se v ČR provádí v několika společnostech. Chybí hlavně výroba bateriových článků typu nikl-mangan-kobalt, tedy NMC.


Obr. 5. 8 488 registovaných elektromobilů v ČR na konci 2020. Zdroj: Databáze registrovaných vozidel MD ČR, ASEP.cz

Obr. 6. Mapa předpokládaného omezení spalovacích vozidel i bez zavedení emisní normy EURO7. Zdroj: ASEP.cz
Obr. 6. Mapa předpokládaného omezení spalovacích vozidel i bez zavedení emisní normy EURO7. Zdroj: ASEP.cz

I Česká republika má zájem podpořit gigafactory na baterie VW v továrně ČEZ za zhruba 60 miliard korun. Výstavba továren na výrobu NMC lithiových článků by v ČR měla začít nejpozději kolem roku 2025. Později by to znamenalo velké ohrožení pro český automobilový průmysl, který by ztratil svou subdodavatelskou soběstačnost. Nastala by podobná situace jako v roce 2021, kdy automobilky zažívají potíže z nedostatku jednoduchých a levných křemíkových čipů. Pro český průmysl je strategický důležité, aby se na jaře 2022 Volkswagen rozhodl pro ČR, a ne pro jinou sousední zemi. Velké továrny na baterie jsou již v Polsku (LG Chem) a v Maďarsku (SONY MURATA).

Baterie jsou pro český průmysl důležité, protože výroba silničních vozidel a dílů vozidel totiž tvoří nejméně 20 % pozitivní bilance českého exportu.

Kromě výroby baterií je nutné mít připraven i český průmysl pro recyklaci lithiových baterií. Vlastní recyklace inaktivovaných, tedy zcela vybitých baterií, není složitá a je přitom vysoce účinná. Recyklovat je možné až 98 % hmotnosti baterie z elektromobilů. Například z baterie z vozidla BMW i3 lze získat 2 kg kobaltu, 6 kg lithia a 12 kg manganu a niklu. Zbytek tvoří plně recyklovatelný hliník a měď.

Rychlou technologickou změnu ukazuje i zrychlující nárůst registrovaných elektromobilů v ČR, které jsou průběhem velmi podobné jako v Evropě, přestože jsou nižší v přepočtu na obyvatele. Největší potenciál růstu má Škoda Enyaq iV, který má více než 70 000 objednávek a Tesla model Y.

Celosvětový nárůst elektromobility zřejmě povede k tomu, že kolem roku 2035 se již spalovací vozidla budou prodávat zanedbatelně a většinu trhu pohltí elektromobily a plug-in hybridy. I proto se mnoho států a automobilek deklarovalo přechod na elektromobilitu, ještě před očekávanou platností emisní normy Euro 7, která pravděpodobně zakáže nebo velmi prodraží spalovací motory včetně plynových.