Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2017 vyšlo
tiskem 15. 3. 2017. V elektronické verzi na webu bude ihned. 

Téma: Amper 2017 – 25. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Problémy elektromobility

Aktuality

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Startuje 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže Odstartoval již 9. ročník největší tuzemské ekologické soutěže E.ON Energy Globe.…

V distribuční soustavě (DS) ČEZ Distribuce, a. s. je vyhlášen kalamitní stav Od 9 h dne 24.2.2017 je vyhlášen kalamitní stav v Karlovarském kraji - okres Karlovy Vary…

Veletrh Věda Výzkum Inovace 2017 zahájí místopředseda vlády Pavel Bělobrádek Letošní ročník Veletrhu Věda Výzkum Inovace zahájí na brněnském výstavišti 28. února 2017…

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a…

Jak se bydlí v pasivních domech, řeknou jejich majitelé na veletrhu FOR PASIV Další ročník veletrhu FOR PASIV, který je zaměřený na projektování a výstavbu…

Více aktualit

Elektrické lokomotivě je letos 130 let

Velký krok ve využití elektrické energie v dopravě učinil německý elektrotechnik, vynálezce a podnikatel Ernst Werner von Siemens (1816 –1892), který dovedl převést tehdejší znalosti o elektřině a magnetismu až k jejich praktickému použití.
 
Před 130 lety, v červnu roku 1879, se na berlínské Průmyslové výstavě započala psát historie elektrických lokomotiv. Zakladatel moderního elektroinženýrství Werner Siemens zde v provozu předváděl první elektrickou lokomotivu, sloužící jako vyhledávaná návštěvnická atrakce. Po zrušení objednávky na výstavbu elektrické důlní železnice překonstruoval W. Siemens již zpola hotovou lokomotivu na tažný stroj pro 300 m dlouhou kruhovou výstavní dráhu, kterou projížděl vláček rychlostí 7 km·h-1 se třemi vozíčky, obsazenými vždy po šesti zády k sobě sedícími pasažéry. Veřejností obdivovaná jednoduchá miniaturní lokomotiva – bez obvyklého komína, kouře a hluku – sestávala pouze z podvozku s elektromotorem o výkonu 2,5 kW (asi 3 HP). Motor byl napájen stejnosměrným proudem o napětí 150 V pomocí sběrače – drátěného kartáčku – ze třetí, samostatné, vyvýšené kolejničky umístěné uprostřed obou nosných.
 
Elektrické lokomotivy postavili již dříve jiní konstruktéři v USA, Anglii a Německu, ale všichni ztroskotali na neexistenci vhodného proudového zdroje a na nevyhovující pohonné jednotce. Stěžejní problém zdroje vyřešil až v roce 1867 Siemens svým prvním dynamoelektrickým strojem (název byl časem zkomolen na dynamo), který se stal předchůdcem současných generátorů elektrického proudu. 17. ledna 1867 k prvnímu prototypu ležatého dynama W. Siemens napsal: „Od nynějška technika umožňuje vyrábět levně a pohodlně neomezeně veliký elektrický proud, který bude k dispozici jako pracovní síla.“
 
Roku 1882 vyrobila firma Siemens & Halske první důlní elektrickou lokomotivu pro nákladní dopravu. Lokomotiva měla výkon asi 6 HP a o její kvalitě svědčí skutečnost, že pracovala bezchybně téměř půl století (až do roku 1927).
 
Úkolem vědy je rozmnožovat poklad lidského vědění i lidských dovedností a vést lidstvo k vyššímu stupni kultury.
(E. W. Siemens)
 
(tes)
 
Obr. Před 130 lety, v červnu roku 1879, byla na berlínské Průmyslové výstavě elektrická lokomotiva vyhledávanou atrakcí