Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo
tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Elektrické lokomotivě je letos 130 let

Velký krok ve využití elektrické energie v dopravě učinil německý elektrotechnik, vynálezce a podnikatel Ernst Werner von Siemens (1816 –1892), který dovedl převést tehdejší znalosti o elektřině a magnetismu až k jejich praktickému použití.
 
Před 130 lety, v červnu roku 1879, se na berlínské Průmyslové výstavě započala psát historie elektrických lokomotiv. Zakladatel moderního elektroinženýrství Werner Siemens zde v provozu předváděl první elektrickou lokomotivu, sloužící jako vyhledávaná návštěvnická atrakce. Po zrušení objednávky na výstavbu elektrické důlní železnice překonstruoval W. Siemens již zpola hotovou lokomotivu na tažný stroj pro 300 m dlouhou kruhovou výstavní dráhu, kterou projížděl vláček rychlostí 7 km·h-1 se třemi vozíčky, obsazenými vždy po šesti zády k sobě sedícími pasažéry. Veřejností obdivovaná jednoduchá miniaturní lokomotiva – bez obvyklého komína, kouře a hluku – sestávala pouze z podvozku s elektromotorem o výkonu 2,5 kW (asi 3 HP). Motor byl napájen stejnosměrným proudem o napětí 150 V pomocí sběrače – drátěného kartáčku – ze třetí, samostatné, vyvýšené kolejničky umístěné uprostřed obou nosných.
 
Elektrické lokomotivy postavili již dříve jiní konstruktéři v USA, Anglii a Německu, ale všichni ztroskotali na neexistenci vhodného proudového zdroje a na nevyhovující pohonné jednotce. Stěžejní problém zdroje vyřešil až v roce 1867 Siemens svým prvním dynamoelektrickým strojem (název byl časem zkomolen na dynamo), který se stal předchůdcem současných generátorů elektrického proudu. 17. ledna 1867 k prvnímu prototypu ležatého dynama W. Siemens napsal: „Od nynějška technika umožňuje vyrábět levně a pohodlně neomezeně veliký elektrický proud, který bude k dispozici jako pracovní síla.“
 
Roku 1882 vyrobila firma Siemens & Halske první důlní elektrickou lokomotivu pro nákladní dopravu. Lokomotiva měla výkon asi 6 HP a o její kvalitě svědčí skutečnost, že pracovala bezchybně téměř půl století (až do roku 1927).
 
Úkolem vědy je rozmnožovat poklad lidského vědění i lidských dovedností a vést lidstvo k vyššímu stupni kultury.
(E. W. Siemens)
 
(tes)
 
Obr. Před 130 lety, v červnu roku 1879, byla na berlínské Průmyslové výstavě elektrická lokomotiva vyhledávanou atrakcí