Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2018 vyšlo
tiskem 6. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 23. 6. 2018. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Energetická platforma pro systém Vehicle to Grid/Home
Smart Cities (2. část – 2. díl)

Aktuality

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Kolínský Kaufland nabízí rychlé dobití elektromobilů Vybrané lokality řetězce Kaufland po celé České republice postupně nabízejí svým…

Více aktualit

Elektrická výzbroj motorových vozidel (7. část) Kabelové rozvody a datové sítě (2)

Elektrickou instalací se rozumí umístění, upevnění, propojení a jištění elektrických zařízení motorových vozidel a jejich přípojných vozidel. Ke kabelové instalaci patří jako montážní celek všechny konektory, svorkovnice, pojistkový panel s malými a velkými pojistkami, reléový panel a spínací skříňka.

Kabelových elektroinstalací je mnoho druhů a kombinací. Liší se podle typu vozu, jeho verze, modifikace, vybavenosti apod. Základní požadavky na elektrická zařízení (a tedy i na elektrickou instalaci) motorových vozidel jsou obsaženy v normách. Propojení jednotlivých elektrických zařízení na motorovém vozidle se řídí ustálenými zásadami. Vyhláška Ministerstva dopravy ČR předepisuje odpojovač akumulátoru pro nákladní elektrické instalace. Sníží se tím nebezpečí zkratů i případného vzniku požáru při práci na vozidle nebo při dopravních nehodách. Podle účelu lze rozdělit síť elektrických zařízení na vozidle do pěti obvodů:

1. obvod zdrojů
Obvod zdrojů propojuje nabíjecí soustavu a akumulátorovou baterii a připojuje je k rozváděcím přepínačům, pojistkám a svorkovnicím. Do tohoto obvodu patří i výkonový obvod spouštěče. Obvod zdrojů propojuje svorky B+ a 30 před pojistkami a spínači.

2. obvod pohotovostních spotřebičů
Obvod spojuje zařízení, která mají být v pohotovosti i za klidu vozidla a připojují se ke svorce 30 přímo přes pojistky nebo samostatnými spínači. Je to např. zásuvka montážní lampy, vnitřní osvětlení, návěst otevřených dveří apod. 

3. obvod denních spotřebičů
Tento obvod má větve připojené k obvodu zdrojů společným spínačem, který se nazývá spínač zapalování (spínací skříňka). Patří sem větve denních spotřebičů (svorka 15), ukazatelů směru (svorka 49), brzdových světel (svorka 54), stěračů (svorka 53), ovládání spouštěče (svorka 50) a mnoho dalších

4. obvod hlavních světlometů
Obvod spojuje světlomety se svorkami 56, 56a a 56b na hlavním spínači světel, který je spojen se svorkou 30.

5. obvod návěstních světel
Obvod zajišťuje spojení předních a zadních obrysových světel, osvětlení zadní státní poznávací značky a přístrojové desky se svorkou 58, která je součástí hlavního spínače světel. Umístění vnějšího osvětlovacího zařízení je předepsáno normami a vyhláškou Ministerstva dopravy ČR.

Ostatní elektrická zařízení se vzhledem ke karosérii (popř. rámu) a motoru umísťují podle svého účelu tak, aby spoje byly co nejpřehlednější a aby bylo zaručeno, že zařízení zařízení budou pracovat v prostředí a za podmínek, pro která byla určena; tím je zajištěna ochrana proti korozi, poškození izolace apod. Zařízení musí být upevněna tak, aby nedošlo vlivem otřesů k jejich uvolnění a aby bylo zajištěno trvalé a dokonalé spojení s kostrou. U částí, jejichž porucha by mohla vážně ohrozit bezpečnost provozu (např. části vnějšího osvětlovacího zařízení), se vyžaduje, aby je bylo možné vyměnit použitím nářadí z výbavy vozidla. Dále je třeba zajistit, aby části, s jejichž výměnou je nutné počítat, a seřizovací prvky zařízení byly snadno přístupné. Základní části elektrického rozvodu jsou: – vodiče, včetně způsobů připojování, – spínače, – jištění elektrických obvodů.

Obr. 8. Palubní sít‘ a elektrické spotřebiče motocyklu (Honda CBR1 000 F)
Obr. 9. Elektrické zařízení motocyklu (Yamaha FRJ1300)
Obr. 10. Kostřicí body (Bosch) 1 – levý přední blatník, 2 – příď vozidla, 3 – motor, 4 – čelní stěna, 5 – pravý přední blatník, 6 – stěna nožního prostoru, popř. přístrojová deska, 7 – levé přední dveře, 8 – pravé přední dveře, 9 – levé zadní dveře, 10 – pravé zadní dveře, 11 – A-sloupky, 12 – prostor pro cestující, 13 – střecha, 14 – záď vozidla, 15 – C-sloupky, 16 – B-sloupky

(pokračování)