Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Elektrická výzbroj motorových vozidel (4. část)

Startovací baterie (3)
 
prof. Ing. František Vlk, DrSc.
 
Vlastnosti separátorů mají značný vliv na vlastnosti akumulátoru, a to zejména při nízkých teplotách. Separátory nesmějí bránit volnému průchodu iontů, nesmějí se dotýkat desek v příliš velké ploše, aby byl ponechán prostor pro elektrolyt a snadno se vyrovnávala jeho hustota. Separátory musí být zhotoveny z materiálu, který dobře odolává velmi agresivnímu prostředí. Na výrobu separátorů se používají skleněné tkaniny, plasty a v poslední době se vyrábějí mikroporézní separátory ze speciálních papírů, což příznivě ovlivňuje funkci akumulátorů, zejména při nízkých teplotách.
 

Dvanáctivoltová startovací baterie

 
Tato baterie má šest článků zapojených do série, které jsou dělicími stěnami rozděleny do blokové skříně z polypropylenu (obr. 4).
 
Skříň akumulátoru je vyrobena buď z tvrdé pryže, nebo z průhledného nebo průsvitného plastu (polypropylenu), což usnadňuje kontrolu hladiny elektrolytu. Nádoby jsou společné pro tři nebo šest článků podle jmenovitého napětí akumulátoru (při jmenovitém napětí jednoho článku 2 V je šestivoltový akumulátor tvořen třemi články a dvánactivoltový akumulátor šesti články zapojenými do série). Na dně skříně akumulátoru jsou žebra, na kterých jsou umístěny desky, a mezi nimi je prostor pro usazování kalů. Víko akumulátoru zakrývá jednotlivé články.
 
Víko je opatřeno plnicími otvory pro doplňování destilované vody, popř. i elektrolytu. Protože při činnosti akumulátoru dochází k rozkladu vody v elektrolytu na vodík a kyslík, musí zátky plnicích otvorů umožňovat průchod (odvětrání) těchto plynů. Současně však musí zabraňovat strhávání kapek elektrolytu z článku a vzhledem k výbušnosti směsi plynů musí zabraňovat i možnosti rozšíření plamene dovnitř článku při případném vzniku jiskry.
 
Akumulátorové baterie, s výjimkou některých baterií pro motocykly, mají póly pro elektrické připojení kabelů. Tyto póly jsou spojovacími články mezi palubní sítí a baterií (obr. 5). Póly baterie jsou z důvodu pevného usazení a dobrého kontaktu kuželové. Průměr kladného pólu je záměrně větší, aby se zabránilo záměně pólů, a tím nechtěnému přepólování.
 
Pólový můstek kladných desek prvního článku a pólový můstek záporných desek posledního článku jsou opatřeny pólovými vývody, které jsou vyvedeny nad víko akumulátoru. Vývody jsou kuželové, kladný pól má větší průměr než záporný (obr. 5). Akumulátorové svorky mohou být šroubové nebo pájené (obr. 6).
(pokračování)
 
Obr. 4. Základní části bezúdržbové olověné baterie: 1 – blokové víko, 2 – krycí víko pólů, 3 – přímé propojení článků, 4 – koncový pól, 5 – uzavírací zátka pod krycí deskou, 6 – spojení desek, 7 – bloková skříň, 8 – spodní lišta, 9 – kladné desky uložené ve fóliových separátorech, 10 – záporné desky
Obr. 5. Kuželové póly baterie
Obr. 6. Akumulátorové svorky