Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 5/2019 vyšlo
tiskem 15. 5. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Ochrana před bleskem a přepětím; Požární a bezpečnostní technika

Hlavní článek
Overenie materiálového koeficientu v norme STN EN 62305-3
Smart Cities (10. část – dokončení)

Aktuality

Hľadáš svoje uplatnenie? Pripoj sa k nám! Sme SEMIKRON. SEMIKRON je rodinná nemecká spoločnosť s dlhoročnou tradíciou a skúsenosťami. Sme jedným…

Elektrotechnická asociace zdůraznila své postavení v SPČR V květnových volbách do orgánů Svazu průmyslu a dopravy České republiky (SPČR) uspěli…

Personální inzerce: redaktor/redaktorka elektro Renomovaný časopis se zaměřením na elektrotechniku a příbuzné obory hledá redaktora…

Praha má nejvýkonnější superpočítač pro výzkum umělé inteligence v ČR Zařízení v hodnotě 41,6 milionu korun je instalováno na ČVUT v Praze.

10. ročník celoštátnej konferencie ELTECH SK v Grand hoteli Bellevue v Hornom Smokovci V dňoch 11. – 13. 6. 2019 v Grand hoteli Bellevue v Hornom Smokovci spoločnosť ELEKTRO…

E.ON postavil novou rozvodnu v Boršicích za 100 milionů korun Společnost E.ON Distribuce dnes slavnostně otevřela novou rozvodnu v Boršicích u Blatnice…

Více aktualit

Elektrická výzbroj motorových vozidel (4. část)

Startovací baterie (3)
 
prof. Ing. František Vlk, DrSc.
 
Vlastnosti separátorů mají značný vliv na vlastnosti akumulátoru, a to zejména při nízkých teplotách. Separátory nesmějí bránit volnému průchodu iontů, nesmějí se dotýkat desek v příliš velké ploše, aby byl ponechán prostor pro elektrolyt a snadno se vyrovnávala jeho hustota. Separátory musí být zhotoveny z materiálu, který dobře odolává velmi agresivnímu prostředí. Na výrobu separátorů se používají skleněné tkaniny, plasty a v poslední době se vyrábějí mikroporézní separátory ze speciálních papírů, což příznivě ovlivňuje funkci akumulátorů, zejména při nízkých teplotách.
 

Dvanáctivoltová startovací baterie

 
Tato baterie má šest článků zapojených do série, které jsou dělicími stěnami rozděleny do blokové skříně z polypropylenu (obr. 4).
 
Skříň akumulátoru je vyrobena buď z tvrdé pryže, nebo z průhledného nebo průsvitného plastu (polypropylenu), což usnadňuje kontrolu hladiny elektrolytu. Nádoby jsou společné pro tři nebo šest článků podle jmenovitého napětí akumulátoru (při jmenovitém napětí jednoho článku 2 V je šestivoltový akumulátor tvořen třemi články a dvánactivoltový akumulátor šesti články zapojenými do série). Na dně skříně akumulátoru jsou žebra, na kterých jsou umístěny desky, a mezi nimi je prostor pro usazování kalů. Víko akumulátoru zakrývá jednotlivé články.
 
Víko je opatřeno plnicími otvory pro doplňování destilované vody, popř. i elektrolytu. Protože při činnosti akumulátoru dochází k rozkladu vody v elektrolytu na vodík a kyslík, musí zátky plnicích otvorů umožňovat průchod (odvětrání) těchto plynů. Současně však musí zabraňovat strhávání kapek elektrolytu z článku a vzhledem k výbušnosti směsi plynů musí zabraňovat i možnosti rozšíření plamene dovnitř článku při případném vzniku jiskry.
 
Akumulátorové baterie, s výjimkou některých baterií pro motocykly, mají póly pro elektrické připojení kabelů. Tyto póly jsou spojovacími články mezi palubní sítí a baterií (obr. 5). Póly baterie jsou z důvodu pevného usazení a dobrého kontaktu kuželové. Průměr kladného pólu je záměrně větší, aby se zabránilo záměně pólů, a tím nechtěnému přepólování.
 
Pólový můstek kladných desek prvního článku a pólový můstek záporných desek posledního článku jsou opatřeny pólovými vývody, které jsou vyvedeny nad víko akumulátoru. Vývody jsou kuželové, kladný pól má větší průměr než záporný (obr. 5). Akumulátorové svorky mohou být šroubové nebo pájené (obr. 6).
(pokračování)
 
Obr. 4. Základní části bezúdržbové olověné baterie: 1 – blokové víko, 2 – krycí víko pólů, 3 – přímé propojení článků, 4 – koncový pól, 5 – uzavírací zátka pod krycí deskou, 6 – spojení desek, 7 – bloková skříň, 8 – spodní lišta, 9 – kladné desky uložené ve fóliových separátorech, 10 – záporné desky
Obr. 5. Kuželové póly baterie
Obr. 6. Akumulátorové svorky