Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 2/2020 vyšlo
tiskem 12. 2. 2020. V elektronické verzi na webu 12. 3. 2020. 

Téma: Elektrické přístroje; Internet věcí; Zdravotnická technika

Hlavní článek
Monitorování obsazenosti prostor inteligentní budovy

Aktuality

Týmy Formula Student z ČVUT budou mít premiéru na okruhu Formule 1 Yas Marina v Abú Dhabí Týmy mezinárodní soutěže Formula Student z Českého vysokého učení technického v Praze se…

Výstavba 7. bloku JE Tchien-wan s reaktorem VVER-1200 začne už letos Ruská korporace pro atomovou energii Rosatom 20. ledna 2020 uvedla, že výstavbu 7. bloku…

Přístroje ABB pomáhají pěstovat chutná česká rajčata bez pesticidů Dát si v zimě čerstvá zralá rajčata, která by pocházela od lokálních pěstitelů, bylo až…

FOR CITY 2020: Inovace pro města, obce i regiony Jaká inovativní řešení, která pomocí moderních technologií zvýší kvalitu života obyvatel…

Nový elektronický obchod Rosatomu usnadňuje povolování nových jaderných bloků Koncern Rosenergoatom (elektroenergetická divize ruské korporace pro atomovou energii…

Veletrh Light+Building slaví dvacáté narozeniny Přijeďte se podívat do Frankfurtu nad Mohanem. V areálu frankfurtského výstaviště se bude…

Více aktualit

Elektrická výzbroj motorových vozidel (4. část)

Startovací baterie (3)
 
prof. Ing. František Vlk, DrSc.
 
Vlastnosti separátorů mají značný vliv na vlastnosti akumulátoru, a to zejména při nízkých teplotách. Separátory nesmějí bránit volnému průchodu iontů, nesmějí se dotýkat desek v příliš velké ploše, aby byl ponechán prostor pro elektrolyt a snadno se vyrovnávala jeho hustota. Separátory musí být zhotoveny z materiálu, který dobře odolává velmi agresivnímu prostředí. Na výrobu separátorů se používají skleněné tkaniny, plasty a v poslední době se vyrábějí mikroporézní separátory ze speciálních papírů, což příznivě ovlivňuje funkci akumulátorů, zejména při nízkých teplotách.
 

Dvanáctivoltová startovací baterie

 
Tato baterie má šest článků zapojených do série, které jsou dělicími stěnami rozděleny do blokové skříně z polypropylenu (obr. 4).
 
Skříň akumulátoru je vyrobena buď z tvrdé pryže, nebo z průhledného nebo průsvitného plastu (polypropylenu), což usnadňuje kontrolu hladiny elektrolytu. Nádoby jsou společné pro tři nebo šest článků podle jmenovitého napětí akumulátoru (při jmenovitém napětí jednoho článku 2 V je šestivoltový akumulátor tvořen třemi články a dvánactivoltový akumulátor šesti články zapojenými do série). Na dně skříně akumulátoru jsou žebra, na kterých jsou umístěny desky, a mezi nimi je prostor pro usazování kalů. Víko akumulátoru zakrývá jednotlivé články.
 
Víko je opatřeno plnicími otvory pro doplňování destilované vody, popř. i elektrolytu. Protože při činnosti akumulátoru dochází k rozkladu vody v elektrolytu na vodík a kyslík, musí zátky plnicích otvorů umožňovat průchod (odvětrání) těchto plynů. Současně však musí zabraňovat strhávání kapek elektrolytu z článku a vzhledem k výbušnosti směsi plynů musí zabraňovat i možnosti rozšíření plamene dovnitř článku při případném vzniku jiskry.
 
Akumulátorové baterie, s výjimkou některých baterií pro motocykly, mají póly pro elektrické připojení kabelů. Tyto póly jsou spojovacími články mezi palubní sítí a baterií (obr. 5). Póly baterie jsou z důvodu pevného usazení a dobrého kontaktu kuželové. Průměr kladného pólu je záměrně větší, aby se zabránilo záměně pólů, a tím nechtěnému přepólování.
 
Pólový můstek kladných desek prvního článku a pólový můstek záporných desek posledního článku jsou opatřeny pólovými vývody, které jsou vyvedeny nad víko akumulátoru. Vývody jsou kuželové, kladný pól má větší průměr než záporný (obr. 5). Akumulátorové svorky mohou být šroubové nebo pájené (obr. 6).
(pokračování)
 
Obr. 4. Základní části bezúdržbové olověné baterie: 1 – blokové víko, 2 – krycí víko pólů, 3 – přímé propojení článků, 4 – koncový pól, 5 – uzavírací zátka pod krycí deskou, 6 – spojení desek, 7 – bloková skříň, 8 – spodní lišta, 9 – kladné desky uložené ve fóliových separátorech, 10 – záporné desky
Obr. 5. Kuželové póly baterie
Obr. 6. Akumulátorové svorky