časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 10/2020 vyšlo
tiskem 1. 10. 2020. V elektronické verzi na webu 30. 10. 2020. 

Téma: Elektroenergetika; Zařízení pro přenos a distribuci elektřiny

Ze zahraničního tisku
Ochrana před poruchovým obloukem
Rack Unit

ČEZ udržuje nadpoloviční podíl na trhu dobíječek. Výhodou je nový zákaznický systém

Ing. Tomáš Chmelík, Ph.D. | ČEZ, a. s. | www.cez.cz

Píše se rok 2009 a ČEZ po delší době zařazuje do svého vozového parku opět elektromobily, konkrétně Fiat Fiorino a Peugeot iOn. O tři roky později mají řidiči elektromobilů k dispozici také první veřejnou dobíjecí stanici ČEZ. Od té doby se ze zelených stanic s logem ČEZ stal jeden ze symbolů této formy ekologické dopravy.


Obr. 1. SKOK DO NOVÉ ÉRY – Brněnský hub se čtyřmi rychlodobíjecími stanicemi, který je řidičům e-aut k dispozici v Obchodním centrum Kénik, je malým oknem do budoucnosti elektromobility

Zastoupení elektrických aut ve firemní flotile i počet dobíječek se mezitím rozšířilo jak v početním zastoupení, tak samozřejmě i co do kvality. E-auta mají delší dojezd, stanice umějí rychleji doplňovat jejich baterie. Vývoj má navíc i další konsekvence. Protože vše souvisí se vším, vznikají další zajímavé příležitosti v celém navazujícím řetězci aktivit spojených s elektromobilitou. Skupina ČEZ je na rostoucí poptávku po podobných řešeních připravena. „Umí“ obsluhu zákazníků ze segmentu retail (zajišťuje společnost ČEZ Prodej) i servis pro klienty v sektoru firem, municipalit a krajů (oblast aktivit ČEZ ESCO).

Více zelené energie pro více elektromobilů

V České republice je aktuálně registrováno více než 4500 čistě elektrických aut a počty dynamicky rostou. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, o rok později 725 elektrických aut, loni 789 a letos jen za prvních osm měsíců roku celkem 1503 e-automobilů.

Úměrný tomu je i rostoucí zájem o dobíjení. Elektrická auta odebrala v letošním 1. pololetí u stojanů ČEZ o 31 % více energie než za stejné období loňského roku, bylo to téměř 1,1 milionu kWh. Využívání sítě veřejných dobíjecích stanic rozmístěných od Mariánských Lázní až po Třinec šlo nahoru navzdory protipandemickým omezením. Nejčastěji řidiči e-automobilů doplňovali baterie svých vozů v pražských lokalitách. Všechno jsou to poměrně jasné signály, že nároky na veřejné dobíjení se budou rychle stupňovat.

Řidiči čerpající energii u ČEZ mají přitom garanci, že jezdí opravdu zeleně. Veškerá elektřina odebraná ze stojanů ČEZ má totiž certifikaci původu z obnovitelných zdrojů energie vydanou operátorem trhu OTE. Ten v rámci informačního systému Evidence záruk původu eviduje a vydává certifikát pro elektřinu pocházející z obnovitelných zdrojů a z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla.

Tab.

Když dobíjet, tak rychle a pohodlně

Stále využívanější jsou rychlodobíjecí stojany, které v současnosti tvoří čtyři pětiny sítě sestávající z více než 230 stojanů. Ty díky svému výkonu 50 kW umožňují téměř všem elektromobilům dobít většinu kapacity baterií za desítky minut. Rychlost dobíjení už zákazníci dnes berou jako samozřejmost a tento typ stanic postupně nahrazuje původní stojany normálního dobíjení v dalších a dalších místech.

Rychlodobíjecí stanice vznikají nejen ve velkých městech jako Praha, Brno, Ostrava, ale také v těch středně velkých a menších, a především u hlavních dálničních a silničních tahů. Dalším parametrem, který řidiči berou jako standard, je kvalitní zázemí v místě čerpání energie. Většina stanic ČEZ postavená v posledních dvou letech proto vznikla v místech, kde řidiči mají možnost občerstvení nebo nákupu, např. u čerpacích stanic jako Benzina nebo Shell, u supermarketů Kaufland nebo restaurací McDonalds.

Výstavba sítě ČEZ je mj. financovaná z dvojice grantů evropského programu CEF (Connecting Europe Facility – česky Nástroj pro propojení Evropy), pro oblast Doprava a také díky prostředkům Operačního programu Doprava. Část sítě buduje ČEZ na vlastní náklady.

Do pěti let chce ČEZ provozovat největší síť veřejných dobíjecích stanic v ČR čítající víc než pětinásobek současného počtu, tj. nabízet služby sítě o tisíci stojanech.


Obr. 2. NA DOBRÝCH ADRESÁCH – Rychlodobíjecí stanice ČEZ rostou často v lokalitách, které mohou zákazníkům čerpajícím energii nabídnout kvalitní zázemí

Všechno potřebné na jednom místě

Tak robustní síť stanic a neustále rostoucí počet zákazníků už vyžaduje komplexní řešení pro řízení nabíjecí infrastruktury v čele se špičkovým IT back-end systémem. Odpovědí ČEZ je nový zákaznický systém v čele s aplikací FUTUR/E/GO, která je k dispozici pro operační prostředí Android i iOS.

Vyhledání nejbližšího dobíjecího místa, hlášení obsazenosti jednotlivých stojanů v celé síti nebo přehled o všech odběrech a vyúčtování – to je jen malý výčet služeb, které jsou už tři měsíce samozřejmostí pro zákazníky ČEZ z řad řidičů elektromobilů.

Registrovaní zákazníci mají možnost si zde vybrat hned z několika tarifů, kdy tři z nich obsahují předplacenou složku, která jim zajišťuje nižší cenu za kWh dobité energie. Čtvrtý tarif je pak určen pro zákazníky, kteří se nechtějí nijak vázat a platí skutečně jen za odběr za daný měsíc. Nabízíme i dobíjení pro neregistrované zákazníky, kteří platí za každé jednorázové dobíjení.

Řidičům elektromobilů stačí k využívání sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ mít staženou aplikaci FUTUR/E/GO, která spolu s webovým rozhraním (tzv. Driver portál) umožňuje pohodlnou správu jejich účtů. U dobíjecích stanic se řidiči i nadále mohou identifkovat pomocí čipu RFID.

Kompletní informace, včetně návodů na obsluhu a smluv ke stažení najdou zájemci o dobíjení v síti ČEZ na https://www.elektromobilita.cz/cs/jak-se-stat-zakaznikem.

Závěr

Zrychlená výstavba a provoz sítě veřejných dobíjecích stanic ČEZ se nezastaví ani v dalších měsících a letech. Při srovnání se zahraničími trendy vidíme, že cesta nastoupená ČEZ je správná.