Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Čeští vědci pomáhají stavět neutrinové váhy

číslo 11/2006

Čeští vědci pomáhají stavět neutrinové váhy

Obr. 1.

Již třetí generace fyziků se snaží zvážit neutrino – pravděpodobně nejlehčí a přitom nejpočetnější částici ve vesmíru. Zatím je známo jen to, že čtvrt milionu neutrin váží méně než jeden elektron, který je druhou nejlehčí částicí. Přesnější zvážení neutrin má umožnit mezinárodní projekt KATRIN, kterého se účastní i vědci z Ústavu jaderné fyziky Akademie věd ČR. V německém Deggendorfu byla pro neutrinové váhy vyrobena obří vakuová komora o průměru 10 m, délce 23 m a hmotnosti 200 tun (obr.), kterou bylo třeba pro její rozměry dopravit na místo určení objížďkou přes Černé moře, Středozemní moře a Atlantický oceán. Cesta obří vakuové komory začala počátkem října 2006 a do Výzkumného centra v Karlsruhe by měla dorazit ještě letos v prosinci.