Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2019 vyšlo
tiskem 26. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 26. 7. 2019. 

Téma: Kabely, vodiče a kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Správa aktiv a potřeba diagnostiky v Průmyslu 4.0

Aktuality

Digitální továrna 2.0 na MSV 2019 Digitální továrna 2.0 je jedním z hlavních témat Mezinárodního strojírenského veletrhu…

Historicky nejvyšší grant Evropské unie dostal česko-slovenský energetický projekt ACON Společnosti E.ON Distribuce a Západoslovenská distribuční (ZSD) získaly od Evropské…

Kaufland v Blansku nabízí rychlodobíjecí stanici pro elektromobily Nejnovější lokalitou řetězce Kaufland, která nabízí rychlé dobíjení pro elektromobily, je…

Viceprezidentem asociace ENTSO-E zvolen člen představenstva ČEPS, a.s., Zbyněk Boldiš Zbyněk Boldiš, člen představenstva ČEPS, a.s., byl zvolen do funkce viceprezidenta…

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

Více aktualit

Čeští vědci pomáhají stavět neutrinové váhy

číslo 11/2006

Čeští vědci pomáhají stavět neutrinové váhy

Obr. 1.

Již třetí generace fyziků se snaží zvážit neutrino – pravděpodobně nejlehčí a přitom nejpočetnější částici ve vesmíru. Zatím je známo jen to, že čtvrt milionu neutrin váží méně než jeden elektron, který je druhou nejlehčí částicí. Přesnější zvážení neutrin má umožnit mezinárodní projekt KATRIN, kterého se účastní i vědci z Ústavu jaderné fyziky Akademie věd ČR. V německém Deggendorfu byla pro neutrinové váhy vyrobena obří vakuová komora o průměru 10 m, délce 23 m a hmotnosti 200 tun (obr.), kterou bylo třeba pro její rozměry dopravit na místo určení objížďkou přes Černé moře, Středozemní moře a Atlantický oceán. Cesta obří vakuové komory začala počátkem října 2006 a do Výzkumného centra v Karlsruhe by měla dorazit ještě letos v prosinci.