Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2019 vyšlo
tiskem 3. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektrotechnika v průmyslu; 61. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně

Hlavní článek
Proudové chrániče – přehled a použití

Aktuality

ČEPS, a.s., v prvním pololetí vykázala zisk 2,3 mld., investovat bude do rozvoje soustavy Akciová společnost ČEPS uzavřela první polovinu roku 2019 se ziskem před zdaněním v…

ČEPS dokončila zaústění nejdelšího vedení zvn Společnost ČEPS dokončila realizaci zaústění nejdelšího vedení zvn v ČR V413, spojujícího…

VACON® drives zajišťují maximální provozuschopnost v největších ocelárnách v České republice Zřídkakdy je spolehlivá doba provozu tak kritická, jako při kontilití v ocelárnách. Aby…

E.ON otevřel první ultrarychlou dobíjecí stanici elektromobilů v ČR. Auto dobije za deset minut Společnost E.ON otevřela ve Vystrkově u Humpolce první veřejnou ultrarychlou dobíjecí…

Společnost ABB jmenovala generálním ředitelem Björna Rosengrena Představenstvo společnosti ABB jednohlasně jmenovalo Björna Rosengrena generálním…

Studentské formule ČVUT v Praze přivezly z Mostu zlatou a stříbrnou medaili Ve dnech 13. až 17. srpna se na polygonu u Autodromu Most konal mezinárodní závod…

Více aktualit

Čeští vědci pomáhají stavět neutrinové váhy

číslo 11/2006

Čeští vědci pomáhají stavět neutrinové váhy

Obr. 1.

Již třetí generace fyziků se snaží zvážit neutrino – pravděpodobně nejlehčí a přitom nejpočetnější částici ve vesmíru. Zatím je známo jen to, že čtvrt milionu neutrin váží méně než jeden elektron, který je druhou nejlehčí částicí. Přesnější zvážení neutrin má umožnit mezinárodní projekt KATRIN, kterého se účastní i vědci z Ústavu jaderné fyziky Akademie věd ČR. V německém Deggendorfu byla pro neutrinové váhy vyrobena obří vakuová komora o průměru 10 m, délce 23 m a hmotnosti 200 tun (obr.), kterou bylo třeba pro její rozměry dopravit na místo určení objížďkou přes Černé moře, Středozemní moře a Atlantický oceán. Cesta obří vakuové komory začala počátkem října 2006 a do Výzkumného centra v Karlsruhe by měla dorazit ještě letos v prosinci.