časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Česko je v počtu dobíjecích stanic na konci Evropy

ARVAL CZ s.r.o. | www.arval.cz/cs

Tři čtvrtiny dobíjecích stanic v Evropě jsou pouze ve třech státech Unie: Nizozemsku, Německu, Francii a ve Velké Británii. Tyto státy přitom pokrývají jen asi čtvrtinu území sedmadvacítky. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Nabíječky v ČR tvoří jen 0,4 % z jejich celkového počtu v EU a Česko je tak na konci evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem. Většímu budování infrastruktury nepřispívá nízký zájem českých firem o elektromobily, podle průzkumu Arval Mobility Observatory je v Česku využívají firmy zhruba čtyřikrát méně, než je průměr zemí EU.

Budování dobíjecích stanic v Česku ovlivňuje nízký zájem firem o elektromobily

Hustota nabíječek v Česku je podle odborníků významně ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové registrace vozidel totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve firemních flotilách. „Vzhledem k tomu, že v současnosti tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily, ovlivňují počty elektromobilů ve fleetech významně budování dobíjecí infrastruktury v Česku. Bateriové elektromobily tvoří v autoparcích tuzemských firem jen 4 %, oproti cca 16 % v ostatních zemích EU. Dosavadní nízká poptávka není motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro dobíjení.“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje operativní leasing.

Jen jedna ze sedmi nabíječek v EU umožňuje rychlé dobíjení

Podle ACEA umožňuje rychlé dobíjení jen každá sedmá nabíjecí stanice v EU. Celkově je to 28 586 stanic. Drtivá většina, 171 239 umožňuje jen standardní rychlost nabíjení do 22 kW. Mnoho dobíječek, které jsou do statistiky zahrnuty, jsou jen běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou, například v autoservisech. Zpráva ACEA také ukázala, že dobíjecí stanice jsou v EU nerovnoměrně rozloženy. Přes padesát tisíc, tj. čtvrtina z celkového počtu, je jen v Nizozemsku. V Česku je to 808 dobíjecích míst.

Prodeje elektromobilů rostou v EU dvakrát rychleji než nové nabíječky

Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za poslední tři roky zvýšil o 110 %, počet nabíjecích stanic ale vzrostl pouze o necelé tři pětiny na celkových 200 tisíc. Podle asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodejů elektroaut, protože řidiči nebudou mít při svých cestách dostatek nabíjecích bodů či budou příliš dlouho čekat na rychlonabíječky, které dovedou konkurovat tankování paliva u běžných spalovacích motorů. Potvrzuje to také Tomáš Kadeřábek: „Aby byly elektromobily do budoucna konkurenceschopné, musí se do posílení dobíjecí infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy, například leasingové společnosti.“

[Tiskové materiály Arval.]