Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem 11. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Amper 2019 – 27. mezinárodní elektrotechnický veletrh

Hlavní článek
Smart Cities (8. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

Největší větrná elektrárna v Česku pomohla skupině Portiva překonat rekord Energetická divize investiční skupiny Portiva loni dokázala vyrobit nejvíce elektrické…

Světlo v architektuře - 6. ročník specializované výstavy V březnu budou zářit nejen hvězdy, ale i svítidla na výstavě SVĚTLO V ARCHITEKTUŘE!

Diskuze u kulatého stolu nastínila trendy v oblasti chytrých budov Kulatý stůl uspořádaný Kanceláří Evropského parlamentu ve spolupráci s Aliancí pro…

CANDELA 2019 – 7. ročník konference o veřejném osvětlení Jsou opravdu dominantním zdrojem rušivého světla soustavy veřejného osvětlení jak…

Více aktualit

Úspěch studentské formule týmu eForce FEE Prague Formula

16.08.2018 | ČVUT - FEL | www.fel.cvut.cz

Studentská formule týmu eForce FEE Prague Formula z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze vyhrála českou “Grand Prix” Formule Student.

Se sedmou generací monopostu se týmu eForce FEE Prague Formula podařilo získat celkové vítězství na závodech Formula Student Czech Republic, čímž se zapsala do historie jako vůbec první elektroformule, která tento titul na FS Czech získala. Pražský tým tímto výsledkem porazil konkurenci z celé Evropy, mimo jiné z Německa, Belgie, Španělska, či Řecka. Závody se konaly od 1. do 4. srpna na polygonu u Autodromu Most.

Před závodem monopost týmu eForce prošel náročnými technickými přejímkami. V samotných disciplínách závodů už eForce jednoznačně dominoval – ve všech šesti se dostal na TOP3 příčky a vybojoval dvě první, tři druhá a jedno třetí místo.

V pátek 3. srpna se soutěžilo v disciplínách Akcelerace, Skidpad a Autokros. Díky testování, které probíhalo celý týden před závody, se piloti mohli perfektně připravit na dynamické disciplíny. V pátek dopoledne se tým eForce postavil na startovní čáru a zajel nejrychlejší akceleraci s pevným startem na 75 m s časem 3,55 s. Tento čas žádný z týmů s elektrickou ani spalovací formulí nepřekonal. Ve druhé dynamické disciplíně, Skid Pad (jízda v osmičce), skončil tým eForce na třetím místě se ztrátou na prvního pouze necelé 0,2 s.

Vzhledem k naprosto nepředvídatelnému počasí, které se naplno projevilo v předcházejících dnech, se musela formule Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze v závěrečném sektoru disciplíny autokros doslova probrodit několika velkými loužemi. I přesto dokázala zajet druhý nejlepší čas v kategorii elektrických formulí. Díky tomuto výsledku se tým eForce mohl zúčastnit také závodu Endurance opět mezi třemi nejlepšími týmy v elektrické kategorii. Po pěti kolech byl nicméně tento závod zrušen kvůli přívalovému dešti, který znemožnil dokončení závodu za přípustně bezpečných podmínek.

Díky celoroční neutuchající práci na stavbě monopostu tým eForce závodům od začátku do konce naprosto dominoval. V rámci statických disciplín obhájil 1. místo při prezentaci Business Planu, a dvakrát získal 2. místo v disciplínách Cost report a Engineering Design. V dynamických disciplínách se eForce podařilo utržit postupku – 1. místo v Akceleraci, 2. v Autokrosu a 3. ve Skidpadu. Ve všech vyhlašovaných disciplínách se umístil tedy na třech nejvyšších příčkách, díky čemuž se stal vítězem nejen v kategorii elektrických formulí, ale také celkovým vítězem závodů Formula Student Czech 2018, s čímž se také pojí výhra 1200 EUR od generálního sponzora závodů Škoda Auto.

Koncept vítězné formule přiblížil kapitán týmu Ing. Jan Kosina: „Vítězný monopost měl zcela nový design stojící na inovované nosné části, kterou tvoří kompozitní sendvičová struktura (monokok) z uhlíkové tkaniny a jádra. Nový tvar monokoku byl podřízen ergonomii pilota, s čímž je spojena změna konstrukce uchycení pásů a pozice volantu. V konstrukci řízení byly použity sintrované díly z hliníků, včetně ozubených kuželových kol z oceli. Pro zlepšení kontroly byl navrhnut zcela nový design palubní desky, která nyní přehledně ukazuje ty nejdůležitější informace o autě. Veškeré nastavení vozu včetně zobrazení dalších informací lze provést přes nový dotykový displej integrovaný přímo do volantu.“

Vedoucí elektrické skupiny Ondřej Šereda dodává: „Inovační řešení se v letošním modelu týkala také baterií, kde se dosáhlo na předem vytyčené cíle, tedy snížení ztrát a navýšení kapacity, a zároveň byl brán zřetel na maximální bezpečnost. Další zajímavostí vozu je více jak dvojnásobný nárůst senzorů pro detailnější analýzu monopostu, jako je například měření teplot brzd, implementace kontroly trakce spolu s elektronickým diferenciálem, která pomohla našemu monopostu na závodní trati předvést prvotřídní výkon.

eForce FEE Prague Formula je tým mezinárodní soutěže Formula Student zřízený pod Fakultou elektrotechnickou ČVUT v Praze. Od svého založení v roce 2010 zůstává jediným českým týmem soutěže Formula Student, který úspěšně staví formuli s elektrickým pohonem. Na projektu se podílejí studenti z mnoha studijních oborů, nejčastěji z Fakulty elektrotechnické a Fakulty strojní ČVUT.

Další informace o týmu eForce FEE Prague Formula jsou dispozici na týmovém webu: https://eforce.cvut.cz/