Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2019 vyšlo tiskem 2. 10. 2019. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Elektroenergetika; Zařízení pro přenos a distribuci elektřiny

Hlavní článek
Problematika a měření na invertorových svařovacích zdrojích z hlediska odebíraného proudu

Číslo 5/2019 vyšlo tiskem 16. 9. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Činnost odborných organizací
Mezinárodní konference SVĚTLO 2019 – 6. oznámení
Zúčastnili sme sa kongresu Medzinárodnej komisie pre osvetlenie CIE 2019 vo Washingtone
Odborný seminár SLOVALUX 2019

Veletrhy a výstavy
Inspirujte se boho stylem i designem Dálného východu na podzimním veletrhu FOR INTERIOR

Aktuality

ENERGO SUMMIT – vrcholná událost energetického sektoru 15. listopadu 2019 se na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA uskuteční již 5. ročník…

Druhý ročník e-SALON bude větší a plný premiér čisté mobility Na úspěšnou premiéru e-SALON v roce 2018 naváže na výstavišti PVA v Praze Letňanech jeho…

FOR ARCH oslavil třicetiny! Největší stavební veletrh v ČR nemá konkurenci Stovky vystavovatelů napříč obory, tisíce spokojených návštěvníků, desítky novinek a…

Společnost Eaton opět partnerem projektu Machři roku Společnost Eaton Elektrotechnika, která je součástí globálního leadera v oblasti řízení…

Více aktualit

Praha otestuje elektrobus s dynamickým dobíjením

26.09.2017 | Dopravní podnik hl. m. Prahy | www.dpp.cz

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) zahájil výstavbu trolejového vedení v Prosecké ulici. Po dokončení bude dráha sloužit pro testování elektrobusů s dynamickým dobíjením. Je to další etapa na cestě k ekologičtější MHD v hlavním městě.

DPP již v letech 2015 – 2017 testoval staticky dobíjené elektrobusy v obratišti Želivského. U páteřních linek s velkou přepravní poptávkou cestujících by bylo nutné při použití elektrobusů se statickým nabíjením (pouze při stání v obratištích) prodloužit nabíjecí přestávky. Testování provozu elektrobusů s  dynamickým dobíjením však bude pro DPP novinkou. K samotnému dynamickému dobíjení dojde maximálně na 15 % z celkového testovaného úseku. Tento úsek byl vybrán kvůli velmi prudkému kopci, který by jinak mohl bateriím limitovat jejich životnost.

Projekty ekologické dopravy mají jednoznačnou podporu vedení Prahy, metropole by se měla stát v tomto trendu vzorem pro ostatní města,“ říká Petr Dolínek, náměstek pražské primátorky s tím, že projekt stavby trolejového vedení v Praze patří do evropského výzkumného projektu ELIPTIC (Elektrifikace veřejné dopravy ve městech) v rámci skupiny Twinning cities.

Chceme v praxi v testovacím provozu na desetikilometrovém úseku mezi Palmovkou a Letňany ověřit dostupné technologické řešení s minimálními nutnými náklady,“ říká Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP a doplňuje: „Teprve po prokázání životaschopnosti a efektivnosti testovaného řešení dojde k rozhodnutí o  případném rutinním provozu s příslušnými investicemi do nákupu vozidel i zajištění plnohodnotné infrastruktury.

Stavba trolejové stopy bude probíhat dva měsíce, a to prostřednictvím vlastních zaměstnanců. Současně bude DPP jednat s potencionálními dodavateli o poskytnutí zkušebních vozidel. Nejdůležitější bude testování během zimy, která systém nejlépe prověří.

DPP zvažuje možnost budoucího rozšíření o další úseky pro plnohodnotné pokrytí linky č. 140 Palmovka – Čakovice – Miškovice. První vyhodnocení provozu elektrobusů je plánováno na jaro příštího roku.

Parametry elektrobusu

  • v první fázi projektu 12 m elektrobus, v druhé fázi 18 m kloubový elektrobus,
  • sběrač/sběrače pro dvoupólový systém na střeše vozidla,
    • technické řešení musí umožnit stacionární i dynamické nabíjení,
    • technické řešení musí umožnit natrolejení při stání, ideálně však i za jízdy.

Nabíjecí místa

  • dynamické nabíjení – trolejová stopa v ul. Prosecké,
    • napájení bude zajištěno prostřednictvím kontejnerové měnírny (v majetku DPP),
    • trolejové vedení bude zavěšeno na trakční stožáry s výložníky.
  • nabíjení během provozních přestávek – obratiště Palmovka,
    • napájení z přilehlé tramvajové trati prostřednictvím stacionárního galvanického oddělovače (přesun z terminálu Želivského),
    • trolejová stopa cca 20 m pro nabíjení 1 elektrobusu (12 nebo 18 m) – využití mobilních sloupů DPP.
  • noční nabíjení – garáž Klíčov,
    • 2x třífázová zásuvka (63A nebo 32A) z nízkonapěťové sítě garáže.

Tiskové materiály DPP