Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2019 vyšlo tiskem
17. 4. 2019. V elektronické verzi na webu 13. 5. 2019. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; IoT; HVAC; Zabezpečovací technika

Hlavní článek
Smart Cities (9. část)

Číslo 2/2019 vyšlo tiskem 15. 3. 2019. V elektronické verzi na webu ihned.

Architekturní a scénické osvětlení
Architekturní osvětlení hradu Bečov nad Teplou
Světelný design v kostce (41)
Analýza světelného obrazu trochu více teoreticky

Denní světlo
Největší chyby v návrhu denního osvětlení budov

Aktuality

E.ON postavil novou rozvodnu v Boršicích za 100 milionů korun Společnost E.ON Distribuce dnes slavnostně otevřela novou rozvodnu v Boršicích u Blatnice…

Společnost Danfoss spustila nové webové stránky Společnost Danfoss spustila nové webové stránky, které jsou digitální, rychlé a snadné.

Veletrh FOR ARCH 2019 poradí jaké dotace lze čerpat Jubilejní 30. ročník veletrhu FOR ARCH přinese kromě novinek a trendů z oblasti…

Plovoucí jaderná elektrárna bude spuštěna v listopadu 2019 Zkušební provoz plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov bude na Čukotce zahájen v…

Více aktualit

Chytré lampy PRE potvrdily zhoršenou smogovou situaci v Praze

18.02.2017 | www.pre.cz

Chytré lampy PRE potvrdily v rámci svého pilotního provozu, že v Holešovicích a Vršovicích je nejhorší smogová situace od konce listopadu loňského roku.

chytrá lampa PRELoni na podzim spustila Pražská energetika pilotní provoz chytrých lamp v Praze. Toto zařízení se zprvu může zdát pouze jako úsporná lampa veřejného osvětlení vybavená LED svítidlem. Ve skutečnosti jde však o multifunkční zařízení, které nabízí veřejně přístupný internet, je nabíjecí stanicí pro elektroauta, nabíječkou pro mobilní telefon, počítač nebo elektrokolo, nabízí bezpečnostní tlačítko pro přivolání pomoci a také je vybaveno senzory, které měří hluk, teplotu, tlak a vlhkost vzduchu a stav ovzduší.

V minulých dnech se nejvíce pozornosti upíralo k posledně jmenované funkci měření množství polétavých částic ve vzduchu, jejichž hodnoty lampa sleduje v pravidelných pětiminutových intervalech. Analytici PRE mohou potvrdit, že množství prachových částic ve vzduchu bylo nejvyšší od konce listopadu 2016, kdy byly lampy v Holešovicích a Vršovicích uvedeny do provozu.

Ustálené průměrné denní hodnoty množství prachových částic z našich SMIGHT lamp u období od 13. 1. do 18. 1. byly v následujících dnech 19. - 24. 1. překročeny přibližně 12x. Nejvyšší denní průměrnou hodnotu jsme naměřili 21. 1. Všechna naměřená data máme k dispozici a jsou archivována.

Analýzy dat jsou možné díky aplikaci, která ukládá a přehledně zobrazuje data získaná ze všech instalovaných lamp. Sběr dat probíhá dálkově a online. Zmíněné meteorologické údaje o množství prachu či hluku mají Pražané možnost sledovat přímo na pětipalcových displejích umístěných na stožáru lampy.

„Mám dobrý pocit, že se nám postupně daří data z chytrých lamp sbírat a vyhodnocovat, utváří se nám tak ucelený a měřitelný pohled na prostředí, ve kterém žijeme,“ komentuje první výstupy měření chytrých lamp PRE Petr Holubec, tiskový mluvčí Pražské energetiky, a. s.

Co je chytrá lampa PRE

Chytrou lampu pozná každý na první pohled, protože se od klasického pouličního osvětlení odlišuje svým designem. V rozšířené spodní části stožáru zaujme kolemjdoucího pětipalcový displej, nacházející se v úrovni očí. Samotné LED svítidlo je umístěno až ve výšce bezmála pěti metrů. Lampa je zakončena barevným vrchlíkem, který za klidového stavu svítí modře, v pohotovostním režimu se však rozbliká červeně. Výstražné červené blikání se spustí po stisknutí viditelně označeného SOS tlačítka, které je napojené na linku 112 pro přivolání pomoci složek integrovaného záchranného systému. Nouzové tlačítko zvyšuje bezpečnostní komfort obyvatel Prahy, kteří se pohybují v okolí chytrých lamp, a jeho zneužití je trestáno dle zákona.

Nepřehlédnutelnou součástí stožáru je v jeho spodní části také odklápěcí kryt, za nímž se skrývají dvě nabíjecí zásuvky pro elektroautomobily či elektrokola. Jedna ze zásuvek typu Mennekes o maximálním výkonu 22 kW splňuje parametry rychlonabíjení a stala se proto vyhledávanou zastávkou pro majitele automobilů na elektrický a hybridní pohon. Nabíjení je dosud v rámci pilotní fáze poskytováno bezplatně.

Tiskové materiály PRE