Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 3/2019 vyšlo tiskem
11. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 17. 7. 2019.

Veletrhy a výstavy
Euroluce 2019 očima designérky
Výstava Světlo v architektuře 2019
Amper 2019 v zajetí „chytrých“ technologií

Pro osvěžení paměti
Osvětlovací sklo z Kamenného pahorku

Aktuality

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

Osram přebírá společnost Ring Automotive Po schválení převzetí společnosti Ring Automotive společností Osram britským Úřadem pro…

Evropský projekt Premiumlight Pro zahájil spolupráci s celosvětovou databází Lumispec Evropský projekt Premiumlight Pro zahájil spolupráci s celosvětovou databází Lumispec,…

Více aktualit

Soubor norem pro osvětlování pozemních komunikací je závazný!

10.04.2012

Technické normy jsou obecně nezávazné, jsou jen doporučené. To je chápáno tak, že jsou požadavky norem pokládány za minimální. Nic nebrání projektantovi, aby ve zdůvodněných případech navrhl řešení překračující ustanovení norem.

Překračující v takovém smyslu, že jeho řešení bude lepší, kvalitnější. Žel, dosavadní praxe je taková, že je ona nezávaznost pojímána tak, že normy není třeba dodržovat. Není žalobce, není soudce … Ovšem, když nastane nějaká neblahá událost a do věci se vloží soudy, znalec se samozřejmě drží ustanovení těchto předpisů a posuzuje jejich naplnění. To byl doposud mnohdy jediný důvod vedoucí k dodržování norem.

Jiná situace nastává v případě, když je na určitou technickou normu učiněn odkaz ve vyšším právním předpisu. Tím může být zákon, nařízení vlády, vyhláška ministerstva apod. V té chvíli se zmíněná norma stává závaznou ve smyslu daném oním právním předpisem.

Existuje nařízení vlády č. 361/2007 Sb., které se věnuje ochraně zdraví při práci. Při jeho poslední novelizaci byla vzata v potaz následující úvaha: pro řidiče je přece pracovištěm vozovka, po které jede. A není sebemenšího důvodu, aby na něj nařízení nepamatovalo. Není důvod, aby byl diskriminován oproti jiným profesím. Z toho vyplývá poměrně jednoduchý závěr: v případě, že je komunikace osvětlena, musí být osvětlena správně, tedy podle technických norem.

Tato argumentace byla přijata. V poslední novele je doplněn nový odstavec: § 45a Osvětlení venkovních pracovišť, který zní: „Umělé osvětlení venkovních pracovišť a spojovacích cest musí odpovídat náročnosti vykonávané práce na zrakovou činnost a ochranu zdraví v souladu s normovými hodnotami a požadavky české technické normy na osvětlení venkovních pracovních prostor.“ Dotčené normy jsou uvedeny v poznámce 23. Tam je uveden i soubor norem skupiny 13201, věnovaných osvětlování pozemních komunikací. Novelizované vládní nařízení vstoupilo v platnost 1. dubna 2012.

Normy pro osvětlování pozemních komunikací jsou závazné. Závazné jsou jejich požadavky i normové hodnoty.

http://www.sbirka.cz/POSL4TYD/NOVE/12-093.htm

foto: SFloridaMusic, zdroj: Wikimedia Commons