Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Číslo 6/2021 vyšlo tiskem
29. 11. 2021. V elektronické verzi na webu ihned.

Aktuality
Poslední zasedání redakční rady časopisu Světlo?
Ing. Jiří Novotný šéfredaktorem časopisu Světlo od jeho založení

Z odborného tisku
Nový datový formát pro popis svítidel

Solární automobil ze studentské dílny překonává světové rekordy

29. 7. 2014 | |

Tým studentů z Nového jižního Walesu pokořil v Australském městě Geelong 26 let starý rychlostní rekord automobilů na solární pohon. Typ eVe studentského týmu Sunswift urazil 500 km na jedno nabití, při průměrné rychlosti přesahující 100 km/h, čímž překonal rekord z roku 1988, kdy jiný sluncem poháněný automobil dosáhl na stejně dlouhé trase průměrné rychlosti 73 km/h.

Jeden z přítomných profesionálních řidičů, Garth Walden, prohlásil: “Jako závodní řidič chcete být neustále na vrcholu, ale nestává se každý den, že překonáte světový rekord.“ Vedoucí projektu, student doktorského studia na University of New South Wales, Hayden Smith řekl: „tento výsledek posunul elektricky poháněné automobily na novou úroveň. Kategorie vysokorychlostních elektromobilů s dlouhým dojezdem na jedno nabití bude, doufejme, revoluční technologií pro automobilový průmysl.“

Studentský tým Sunswift patří mezí špičku v oboru sluncem poháněných automobilů. Model eVe je již pátý v řadě, který studenti vyvinuli od roku 1996, kdy byl projekt zahájen. Předchozí modely, které australané postavili, překonaly světové rekordy solárních automobilů na trase Perth-Sydney a také Guinessův světový rekord pro nejrychlejší automobil se solárním pohonem.

Současný eVe však míří ještě výš. Studenti očekávají, že do roka obdrží od australských úřadů povolení k provozu na silnicích. Tento model je tak mnohem blíže sériové výrobě než jeho předchůdci. Vzhledem k tomu, že je navržen pro dva pasažéry a přihlášen k registraci pro běžný silniční provoz, jeho tvůrci doufají, že zahájí novou éru bezemisního automobilismu. 

Elektromobil eVe využívá solární panely na střeše a kapotě auta, ty ale na trati nebyly zapojeny a vozidlo čerpalo energii pouze z 60ti kilogramové Li-Ion baterie. Jeho dojezd činní úctyhodných 800 km při kombinaci využití solárního pohonu a baterie nebo 500 km při jízdě pouze na baterie. Maximální rychlost pak dosahuje až 140 km/h.

Původní zpráva na stránkách UNSW
Strány týmu SUNSWIFT