SVĚTLO 2014/6 61 architekturní a scénické osvětlení osm let. Amsterodamský festival má za sebou pouhé tři ročníky, ale je velmi úspěšný především díky kvalitní drama-turgii a těsnému napojení na podnika-tele v oboru cestovního ruchu, což mu umožňuje pracovat se značně vysokým rozpočtem.Jeden z nejmladších festivalů světla je pražský Signal, který se hned ve svém prv-ním ročníku stal jistým fenoménem nejen v ČR, ale právě i mezi zahraniční umělec-kou veřejností. Do druhého ročníku ote-vřené výzvy podávání uměleckých pro-jektů pro festival Signal 2014 jsme obdr-želi 450 návrhů z celkem 27 zemí, z nich asi 90 z ČR. Na toto posílení kreativity v práci se světlem jsme hrdí stejně jako na fakt, že Signal loni navštívilo přibliž-ně 250 000 lidí v průběhu čtyř dnů, a tím se stal hned v prvním ročníku kulturní akcí s nejvyšší návštěvností v ČR. Letos to bylo ještě asi o 100 000 návštěvníků více.Komercionalizace Celý tým festivalu si uvědomuje zod-povědnost, kterou na sebe bere tím, že realizuje akci s takovou přitažlivostí pro diváky ve veřejném prostoru hlavního města Prahy. Tlak na komercionalizaci to-hoto prostoru a umělecké práce je velmi silný. Jsme ale rádi, že se i v ČR nacházejí partneři, kteří za podporu festivalu, jako je Signal, nežádají pouze potvrzení zvý-šení svých prodejů, počtů hitů, sdílení, impresí atd. Jsme velmi rádi, že nachází-me partnery, kteří mají zájem spojit své jméno s čerstvým přílivem nové kreati-vity a imaginace do noční Prahy. Snaží-me se tedy nacházet to nejlepší z umě-lecké práce s novými technologiemi či se světlem a nabídnout to komukoliv, kdo bude chtít zažít trochu jiné kouzlo Prahy. S Festival SIGNAL přivedl do ulic Prahy téměř půl milionu lidí Hlavní město Praha a Institut turis-mu si opět v letošním roce nechaly zjiš-ťovat návštěvnost kulturní akce Signal festival v ulicích Prahy. Průzkum pro-běhl formou monitoringu signalizač-ních dat z mobilní sítě jednoho českého mobilního operátora. (Pozn.: Návštěv-nost monitorovala společnost CE-Tra-ffic, a. s., na základě výpočtu anonymi-zovaných signalizačních dat z mobilní sítě jednoho mobilního operátora půso-bícího na českém trhu.) Z výsledku vy-plývá, že druhý ročník festivalu Signal navštívilo téměř půl milionu lidí, přes-ně 463 000. Jeho návštěvnost tedy me-ziročně vzrostla o 236 000 diváků. Prů-zkum dále ukázal, že 60 % návštěvníků festivalu tvořili lidé z Prahy a středních Čech a 40 % návštěvníci z ostatních krajů České republiky a turisté. Nejví-ce návštěvníků festivalu hned po Praze a Středočeském kraji přijelo z Ústecké-ho kraje a největší část cizinců na festi-valu tvořili Němci. „Průzkumem jsme si chtěli zmonitorovat úspěšnost druhého roč-níku Signal festivalu. Zda se oproti loňsku zvýšila návštěvnost a jak se změnil poměr složení návštěvníků,“ řekl náměstek pri-mátora Ing. Václav Novotný.„Jsme nadšení. Tušili jsme, že o festival by mohl být letos větší zájem, ale že přijde skoro jednou tolik lidí, jsme nečekali. Byli bychom strašně rádi, kdyby se nám příští rok podařilo více spolupracovat s městskou částí Prahy 1 či dopravním podnikem při uzavření dopravy v lokacích festivalu, nasazení policejních hlí-dek pro zajištění maximální bezpečnosti ná-Obr. 1.Animované epizody spojené s kouzlem a posláním místa (video-mapping Out of Place, mís-to; Městská knihovna na Mariánském náměstí, au-tor: austral-ská skupina The Electric Canvas)