28 SVĚTLO 2014/6 veřejné osvětlení V předchozích dílech tohoto seriálu byly popsány příklady koncepčního pří-stupu k veřejnému osvětlení (VO) jednak obecně a jednak na příkladu tří obcí: Mi-kulovic, Nivnice a Hořic na Šumavě. Pátý díl bude věnován zkušenostem z přípravy pilotního projektu na obnovu VO. V prů-běhu let 2013 a 2014 byly v rámci služeb z oblasti veřejného osvětlení nabízených Energií pod kontrolou, obecně prospěš-nou společností, zpracovány pasporty ve-řejného osvětlení ve 35 městech a obcích, které zahrnovaly celkem 8 000 světelných míst. Úkolem pasportů bylo zjistit sou-časnou typovou skladbu prvků veřejného osvětlení, jejich fyzický stav, způsob na-pájení a ovládání a aktuální příkon a spo-třebu VO. Energie pod kontrolou, obecně prospěšná společnost, následně spustila pilotní projekt, v rámci kterého byla ve 25 vybraných obcích navržena a zrealizo-vána I. etapa obnovy veřejného osvětlení. Tato obnova zahrnovala činnosti a práce odpovídající nastaveným finančním rám-cům a její součástí bylo odstranění nej-vážnějších nedostatků, výměna svítidel a oprava zapínacích míst. Hlavní cíle to-hoto pilotního projektu:– zajištění elektrické a mechanické bez-pečnosti prvků VO,– zvýšení bezpečnosti dopravy,– zlepšení zrakové pohody,– zlepšení vzhledu soustavy VO,– zmenšení rušivého vlivu na okolí,– unifikace svítidel VO,– snížení nákladů na provoz VO.Jedním z důležitých cílů projektu byla unifikace svítidel VO, jejímž smyslem je zpřehlednění osvětlovacích soustav a sní-žení nákladů na údržbu. Unifikace sví-Koncepce veřejného osvětlení měst a obcí – Část 5 Pilotní projekty obnovy VO Ing. Petr Žák, Ph.D., AST, s. r. o.Ing. arch. Simona Švecová tidel znamená navržení takové typové řady, která je s minimálním počtem svíti-del schopna zajistit světelnětechnické po-žadavky na všech osvětlovaných komuni-kacích. Pro návrh takové řady bylo třeba v úvodní části pilotního projektu provést analýzu osvětlovaných komunikací, jejich zařazení do tříd osvětlení a dále zpraco-vat analýzu skladby a uspořádání součas-ných osvětlovacích soustav.Pozemní komunikace a jejich zatřídění U většiny řešených obcí je struktura pozemních komunikací podobná. Základ tvoří průjezdní komunikace, zpravidla sil-nice III. třídy, na kterou navazují míst-ní komunikace obslužného charakteru s nízkou typickou rychlostí dopravy. Po-dél průjezdních komunikací bývá často si-tuována občanská vybavenost obce, jako je obecní úřad, škola, kostel, obchod, re-staurace a také zastávky autobusu. Proto podél těchto komunikací, a hlavně v mís-tech občanské vybavenosti, bývá největ-ší koncentrace dopravy a chodců, a tím i zvýšené riziko možné dopravní nehody. Proto je zajištění dopravní bezpečnosti na těchto komunikacích zásadní.Z celkové délky osvětlených komu-nikací 160 km bylo 63 km (40 %) silnic a 97 km (60 %) místních komunikací. Obr. 1. Nové veřejné LED osvětlení v obci Moravany Obr. 2. Nové veřejné LED osvětlení v obci Vedrovice