14 SVĚTLO 2014/6 světelnětechnická zařízení Historické a architektonické souvislosti Katedrála jako taková je významným místem pro lidské společenství. Je to po-svěcené místo, místo sjednocení při spo-lečné slavnosti, útočiště obce. Je svě-dectvím tvůrčích sil člověka. Proto je ke katedrále nutné přistupovat s tímto vědo-mím, se znalostí historických a nábožen-ských souvislostí a s pokorou k tomuto dílu, je třeba navázat na odkaz předků, aby nové zásahy nenarušily symbolic-ký svět gotiky, duchovna, význam toho-to místa, které je pro celý národ zásadní.Pro sakrální architekturu má světlo vel-ký význam, o to důležitější je v gotické sakrální stavbě katedrály. Gotičtí mistři pracovali s výškovými dimenzemi, s od-hmotněním a vizuální lehkostí, se kterou stavba letí vzhůru. Nosné a opěrné kon-strukce umožňovaly konstruovat velké otvory, pracovalo se s okny a vitrážemi, které jsou významné pro naplnění stavby světlem. To podtrhuje význam sakrálního prostoru – světlo vychází z něj. Barvy vit-ráží rovněž nejsou náhodné. Používala se zejména rubínová červeň a safírová modř, které evokují barvy drahokamů, o kterých lidé ve středověku věřili, že září zevnitř. Vitráže se tak staly barevným médiem gotického prostoru, jejich barva se dyna-micky mění a tím se mění i vzhled vnitř-ního prostoru stavby. Světlo do katedrály proniká typicky ze dvou hlavních zdrojů – z oken nad triforiem – a toto světlo se mísí se světlem oken bočních lodí a kap-lí. Opticky průsvitná stěna svými oblými tvary značně přispívá ke sjednocení pro-storu. Hranice mezi jednotlivými částmi prostoru jsou setřeny již bohatě profilo-vanými pilíři a meziklenebními oblouky. Boční lodě podobně jako triforium tvoří jako temné pozadí jakýsi obal, před nímž plasticky vystupují oblé pilíře hlavní lodě. V jednotném prostoru vznikají dvě prosto-rové vrstvy odlišené světlem – dolní část dosahující k triforiu bývá poměrně tma-vá, horní vrstva nad triforiem je prozářena barevným světlem oken, nicméně prostor jako celek vykazuje estetickou jednotu. Dalším zajímavým jevem je, že v gotické katedrále není nikdy úplně jasno. Nikdy se zde neobjeví plné světlo v celém prosto-ru. Členitý prostor je světlem modelován, během dne se dynamicky mění jak barva, tak směr světla. Rozměry oken jsou im-pozantní, např. katedrála v Chartres má okna o ploše 2 000 m2. Přesto je tento pro-stor v úrovni lavic i během dne v pološeru.V gotických katedrálách se uplatňují rozetová okna. Je to opět symbol. V go-tice kruh znamená slunce, slunce zname-ná světlo, světlo je znamením Krista, ně-kdy ne přímo jeho samotného, ale jasu jeho slávy.Popis původního stavu Katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha se nachází v jádru vnitřního hradního okrsku a leží na území národní kulturní památky Pražský hrad, ev. č. 11719/1-922. Do roku 2013 byla osazena osvětlovací soustavou realizovanou v 70., popř. 80. le- tech 20. století.Hlavní svítidla Hlavní svítidla byla umístěna v boč-ních lodích a kaplích, byla zavěšena na dlouhých závěsech z klenebních oblou-ků. Svítidla byla vertikální s šikmo seříz-nutou horní a dolní hranou (průměr asi 25 cm), byla vyrobena z plechu s bronzo-vou povrchovou úpravou, osazena pati-cemi E27. V těchto paticích byly vesměs použity klasické čiré žárovky s velkou spotřebou energie, malým měrným výko-nem a krátkým životem. Žárovky neměly žádnou optiku, a tudíž svítily obecně do prostoru. Svítidlo mělo vcelku příznivý design pro použití v gotickém prostoru, jeho technická úroveň však odpovídala době vzniku. Je tak třeba konstatovat, že svítidlo je dnes již technologicky přežité, v mnoha pozicích spíše oslňuje. Součas-nost si žádala zásadnější přístup k řešení osvětlení interiéru katedrály. Náklady na spotřebu elektrické energie pro osvětlení v katedrále byly počítány ve statisících, přitom efekt osvětlení a oslnění neodpo-vídal vynaloženým prostředkům.Osvětlení katedrály svatého Víta, Václava a Vojtěcha Ing. Lubomír Mudroň, Artlite Studio, spol. s r. o., Ing. arch. Marek Jan Štěpán, Atelier Štěpán, s. r. o.Obr. 1. Svítidlo v katedrále při pohledu zdola Obr. 2. Hilbertův svícen Obr. 3. Žárovkové světlomety na trámu