56 SVĚTLO 2014/5 architekturní a scénické osvětlení Zvolil jsem tento duchovně znějící ná-zev, protože světelný designér se v tem-ném prostoru jeviště stává tajemným ur-čovatelem toho, co se má divákovi vynořit ze tmy, určuje hloubku a nekonečno, zjevuje obrazy, a stává se tedy na krátkou chvíli před-stavení přímo stvoři-telem.Neboť je to on, kdo pomocí světelné tech-niky zjevuje přihlížejí-cím obrazy, které mají vidět, barvami dolaďu-je náladu a zaměřením a pohybem světel ur-čuje, kam směřuje fo-kus dění. Může vše ná-hle utopit ve tmě, ne-chat obraz v přítmí a šerosvitu nebo scé-nu prosvětlit a rozzářit všemi slunci, které má ve svém technickém ar-zenálu k dispozici. To vše v souladu se svou pocitovostí k da-nému tématu, popř. s požadavky režiséra nebo choreografa. Jde zde o citlivý a vnímavý typ světelného designéra, nikoliv o něja-kého halamu, který „nahází“ na truss1) řadu PAR jako kontra, vloží do nich něja-ký ten modrý filtřík, zepředu vytvoří půl-kruh z 1 kW PC, aby se pořádně nasvítil plácek, na zem přihodí několik PC pro všechny případy a scénu po obou stra-nách osadí věžemi s průvany, poněvadž tím se nemůže nic zkazit… A pardoné, za-pomněl jsem na nějakou tu sem tam spr-chu z profilů, nejlépe čtverečky různých velikostí – hurá, a máme zde perfektní světelné klišé. Proto také většina taneč-ních představení (půjde zde spíše o ta-neční svícení) ve výsledku vyznívá vizu-álně dosti podobně. Na obranu světelných halamů musím však dodat, že tyto světelné podmínky jsou často vyžadovány samotnými choreografy: „… hodně světla zezadu, ty předky víc rozsvítit, jinak nebude vidět, jak taneč-ník hýbe obočím…“.Žerty stranou. Avšak skutečně si mys-lím, že světelnému pojetí představení prospívá, jestliže sám světelný designér inklinuje k originálnímu uměleckému výrazu ve vizuální sféře a je schopen vní-mat scénu jako obraz, dokáže ji tedy svě-telně vybalancovat a používá k tomu své výtvarné cítění. Protože ano, všechno už tady bylo a všechno už jsme viděli, možnosti svě-telného designu v uzavřeném, pravoúh-lém prostoru již byly hodně vyčerpány. Ale přece jen, když se nepoddáme ten-dencím a zkusíme být kreativní za každou cenu, lze občas nalézt záblesk originality.Mluvím zde o disciplíně „světelného kouzlení“, kdy je třeba ze tmy „vyjmout“ jednotlivé obrazy, propojit je navzájem a pohybem světel (rozuměj – stmívá-ním a rozetmíváním) dotvářet a podpo-rovat příběh představení; všechna před-stavení mají příběh, i ta zcela abstraktní a smyslová.Při tomto druhu práce je zapotřebí nej-dříve vytvořit tmu, což nebývá jednodu-ché. V profesionální sféře v podstatě neexistuje prostor, kde by tma vznikla hned po zhasnutí pracovních světel. Možná jen jako chvilkové zdání, ale po chvíli člověk zjistí, že se prostor před ním chtěj nechtěj z té zdánlivé tmy postupně čím dál více zje-vuje. Je to způsobeno všelikou nežádoucí parazitní světelnou ambiencí, ale hlavně svícením bezpečnostních cedulek „exit“.Nyní nastává boj světelného designé-ra s techniky prostoru. Světelný designér požaduje zhasnutí, popř. značné potlu-mení „exit“ světel, navrhuje různá vylep-šení a filtry, ale ve většině případů se se-Světlo ve tměSvětelný design v kostce – Část 14 Jan Komárek, Institut světelného designu Obr. 1. Fotografie z workshopu Layers (Vrstvy). Experimentoval jsem se svícením celé minimalistické pohybové etudy jedinou stmívanou 200 W žárovkou. Scéna se skládala z několika vrstev jemných oponek. Tanečnice vytvářela pohybovou improvizaci na místě, pouze pažemi, obličej měla zakrytý šátkem a intuitivně reagovala na pozvolné změny intenzity světla.Obr. 2. Dvorana galerie moderního umění ve Veletržním paláci, představení Flashback.Na skleněnou stěnu výtahu je lepenkou přichycen tenký igelit. Svítí dvě pozemní profilová světla fokusovaná proti sobě vlevo a vpravo na okraji scény – patrné na bocích tanečnice. V zadním plánu za výtahem jsou rozsvíceny zářivky, a otevírají tedy hloubku prostoru. Malé světelné okénko na pravé straně scény je projekce – projektor umístěný na zemi v popředí před diváky. V okénku jsou pohyblivé obrazy, které scéně propůjčují další dimenzi.