SVĚTLO 2014/5 3 architekturní a scénické osvětlení Největší umění v tvorbě reklamy spo-čívá ve schopnosti zaujmout. Totiž tepr-ve, když si jí někdo všimne, nebo si ji do-konce zapamatuje, přijde na řadu její sdě-lení, čili určitá informace. Ti nejnápaditější kreativci v reklam-ních agenturách po celém světě se proto předhánějí v realizaci těch nejbláznivěj-ších nápadů. Kromě bujné fantazie musí mít také přehled o nejmodernějších tech-nických prostředcích. Nejrozmanitějšími způsoby pak propojují nejrůznější kom-ponenty do atraktivních celků. A světlo přitom stále hraje hlavní roli.Šokující horolezec Zdá se, že dosud největší „díru do svě-ta“ svítících reklam udělala akce Ama-zing in Motion. Japonská automobilka Lexus, vyrábějící luxusní vozy, si u jed-né londýnské reklamní agentury objed-nala atraktivní kampaň, která má poten-ciálním zájemcům sdělit, že toto auto je úžasné v pohybu!Nyní měl projekt, resp. jeho třetí po-kračování, premiéru v Kuala Lumpuru. Hlavní město Indonésie si autoři kam-paně nevybrali náhodně. Je zde totiž do-statek nádherných a dostatečně vysokých mrakodrapů. A právě o ně šlo. Jsou totiž velmi vhodné jako doplněk podporující image vozu Lexus.Horolezec lezl po fasádách a stře-chách, skákal mezi nimi, dokonce z nich i padal, až dopadl na nádherné auto.Koncern se pro princip světelné rekla-my rozhodl už před dvěma lety. A protože se tento nápad ukázal jako výborný, byly uvolněny další obrovské částky na letošní show. Výše nákladů nebyla sdělena.Vsadili na světelného muže Scénáristé vypracovali plán inspiro-vaný jednak černým divadlem a jednak komiksovým a filmovým Spidermanem, skákajícím z jednoho mra-kodrapu na druhý. Oslo-vili známého hollywood-ského kostýmního návrhá-ře Vina Burnhama, který vytvořil oblek pro onoho netopýřího muže. Využil svůj původní nápad a našil na přiléhavé černé trikoty 40 artistů a kaskadérů malé LED destičky s miniaturní-mi senzory, které se v kra-tičkých záblescích zapína-jí a vypínají podle signálů vysílaných z řídicího počí-tače. V těsném sledu tak vy-tvářejí iluzi pohybujících se svítících mužů.Režisér Adam Berg do-konale využil možnosti, jež mu předestřel Adam Wright, světoznámý tech-nický inovátor v této oblas-ti. Každý oblek obsahoval 1 680 světelných destiček, jež byly ovládány speciál-ním programem. Adekvát-ní hudbu poskytla newyorská společnost Compu-ter Magic.Výsledek byl podle oči-tých svědků, novinových zpráv i reklamních specialistů – dechberoucí! Zá-jemci se o tom mohou přesvědčit na YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=jhBfeYxTUB0.Ostatně atraktivní jsou i předchozí reklamní šoty využívající světelné efekty. Firma Lexus a její agentura nejprve pořídily Kroky, kde dvě loutky vysoké přes 3 m předváděly zajímavou choreografii mezi skulpturami. Líbilo se i Hejno miniheli-koptérových robotů s kamerami s půso-bivými záběry nočního Vancouveru. Zde popsaný nejnovější program se jmenu-je Strobe a díky bezdrátovému řídicímu systému světel nechá skákat lightmany – světelné muže, po celém městě.Karel Sedláček foto: firma Lexus Světlo v hlavní roli Svítící kaskadér skáče po mrakodrapech Obr. 1. Lidé na ulici byli překvapeni světélkují-cím mužem skákajícím po mrakodrapech Obr. 2. Takhle byly černé trikoty ozdobeny LED tabulkami Obr. 4. Kaskadéři a akrobati si přišli na své Obr. 5. Kouzlo spočívá v pohybu Obr. 6. Když reklama zaujme, nakonec představí propagovaný výrobek