8 SVĚTLO 2014/4 světelnětechnická zařízení Vize Návrh osvětlení staví na třech „staveb-ních blocích“: světle, tmě a lidech. Tma je výchozím prvkem při osvětlo-vání expozice Slovácko. V podstatě kom-pletně černý interiér a zatemněná okna pomohly vytvořit dokonale tmavý inte-riér. Tma pomáhá především při ochra-ně vystavených exponátů; na některých bylo možné pozorovat poškození vlivem nešetrného osvětlení původní expozice, které bylo realizováno v roce 1971 a tvo-řila je především žárovková a zářivková svítidla s velkým obsahem infračerveného a ultrafialového záření. Byť v současnosti jsou k osvětlení výhradně voleny zdroje na bázi LED, není třeba, aby byly expo-náty osvětlovány, není-li v prostoru pří-tomen návštěvník. Tato skutečnost vede k dalšímu stavebnímu bloku, kterým je důraz na návštěvníka muzea. Osvětlení by totiž mělo poskytovat takovou světel-nou pohodu, aby se návštěvníci necítili v jinak tmavém prostoru nepříjemně. Sví-tit je tedy třeba pouze tam, kde se nachá-zejí pozorovatelé, a proto je prostor mu-zea vybaven čidly přítomnosti osob, kte-rá snímají jejich polohu. Jestliže je známa poloha pozorovatele, lze vhodným nasta-vením světelné kompozice naznačit ná-vštěvníkovi preferovaný směr prohlídky. Zapomenout nelze na případy, kdy dora-zí např. skupina dětí – pak je nutné na-Osvětlení národopisné expozice Slovácko Bc. Filip Müller, Philips Česká republika, s. r. o., sektor Lighting vrhnout chování systému tak, aby bylo v prostoru za všech okolností bezpečno.Osvětlení by tedy mělo být stmívatel-né, šetrné k exponátům, mělo by respek-tovat charakter vystavených předmětů a z uživatelského hlediska by mělo být pokud možno bezúdržbové a úsporné. Díky velmi tmavému pozadí lze vytvářet dramatické akcentní světelné scény, po-užitím svítidel s malou intenzitou svět-la (700 lm). Koncept osvětlení Koncepce osvětlení je jiná pro prostor expozice a jiná pro vstupní část. V expozi-ci má osvětlení určující funkci, tedy svítí se zde, aby byly co možná nejlépe osvět-leny exponáty. Ve vstupní části fungu-je osvětlení jako ambientní. Pomáhá na-vodit správnou atmosféru, a to nejenom změnou barevnosti světla, ale především osvětlením parametrické struktury, která vytváří emoční vjem z prostoru. Expozice V expozici Slovácko jsou předměty umístěny po obvodu místnosti na pó-diích v oddělených kójích. Zde lze na-lézt zejména velké předměty, tzn. posta-vy v krojích, ruční nástroje, nábytek atd. Drobné předměty, jako je keramika, kraslice, hudeb-ní nástroje a další, jsou in-stalovány ve skleněných vit-rínách uprostřed místnosti. Vitríny Návrh osvětlení vitrín je připraven univerzálně, bez specifického zaměře-ní na jednotlivé předměty. Jako nejvýhodnější se uká-zalo osvětlení svícením zho-ra dolů a zdola nahoru. Svě-telné zdroje jsou skryty očím pozorovatele, přesto posky-tují intenzivní měkké světlo s náhradní teplotou chro-matičnosti 4 000 K – neut-rální bílá, index barevného podání 86.Rovnoměrné jednolité osvětlení je vytvořeno line-árními LED svítidly Phi-lips ColorKinetics eW Cove QLX se silně eliptickou op-tikou, která dovoluje roz-místit svítidla zhruba 60 cm od sebe bez pozorovatel-ných nehomogenit osvětle-ní. Technologický postup Optibin ® zaručuje, že chro-matičnost světla svítidel ve vitrínách je stejná, rozdíl v podání bílé-ho světla není okem pozorovatelný. Po-mocí technologie Optibin ® jsou vyrobe-na také reflektorová svítidla StyliD pou-žitá k osvětlení pódií.Pódia Osvětlení pódií je sestaveno ze tří díl-čích částí: osvětlení předmětů na pódiích, podsvětlení velkoformátové fotografie Slovácké muzeum v Uherském Hradišti po dvouleté rekonstrukci znovu zpřístup-nilo národopisnou expozici Slovácko. Stalo se tak při příležitosti 100. výročí zalo-žení muzea. Samotná expozice je vybavena nejmodernějším zařízením, a to nejen pro osvětlení. Obr. 1. Vstupní část národopisné expozice Slo-vácko se strukturou symbolizující roztančený kroj (foto: Jakub Wittlich)Obr. 2. Jeden z návrhů podoby vitríny, Ing. arch. Michal Kutálek Obr. 3. Návrh osvětlení vitríny, Filip Müller