6 SVĚTLO 2014/4 světelnětechnická zařízení Panorama Velehradu upoutá pozor-nost zejména při pohledu od Starého Města. Velehradský klášter byl prvním cis-terciáckým klášterem založeným na Mo-ravě a v současné době patří mezi nejna-vštěvovanější poutní místa v České repub-lice. Historie Velehradu sahá až k počátku 13. století, kdy zde vznikl cisterciácký klášter, založený moravským markrabě-tem Vladislavem Jindřichem v román-ském stylu s vlivem rané gotiky. Rozsáh-lý komplex spolu s konventním kostelem Nanebevzetí Panny Marie byl dokončen ve 40. letech 13. století. Původní román-sko-gotická bazilikální stavba o délce 90 m se rozkládala na půdorysu latinské-ho kříže, jehož východní stranu uzavírala pětice apsid. V této podobě se však kos-tel do dnešních dnů nedochoval. Bazilika ztratila středověký vzhled po požáru, kte-rý klášter zachvátil v roce 1681. V důsled-ku této pohromy byl kostel zásadně pře-stavěn. Z transeptu lodí byla odstraněna sto metrů vysoká renesanční věž a byla na-hrazena barokní kupolí s lucernou. Stav-ba byla zkrácena o chrámové průčelí s ro-mánským portálem a nahrazena novým, nad kterým se tyčí dvě věže. Boční lodě baziliky byly přezděny příčkami s pilast-ry, čímž vzniklo čtrnáct samostatných po-stranních kaplí, z nichž deset je opatřeno oltáři s kryptami pod podlahou. Bazilika má křížení s příčnou lodí a ko-pulí, jež je prosvětlena lucernou vyvede-nou na střechu. Vlevo od presbytáře je kaple se sochou Božského Srdce Páně. Vpravo je kaple sv. Ignáce z Lokly. V příč-né lodi vlevo je oltář sv. Benedikta. Boč-ní kaple jsou otevřeny arkádami do pro-storu hlavní lodě. Barokní valená klenba s lunetami se nachází přibližně v úrovni původní raně gotické klenby a zobrazu-je výjevy z historie chrámu.Koncepce osvětlení Návrh nového umělého osvětlení bazi-liky vycházel ze tří zásad. Základní myš-lenkou návrhu bylo odlišení jednotlivých částí prostoru rozdílnými úrovněmi jasu podle jejich důležitosti a významu. Druhý princip byl inspirován vzhledem interiéru kostela za denního světla. Pro tuto před-stavu bylo zvoleno osvětlení klenby, při kterém je prostor naplňován a prosycován světlem a prostor vizuálně odlehčován. Bazilika Nanebevzetí Panny Marie a sv. Cyrila a Metoděje na VelehraděIng. Jiří Pavelka, AST s. r. o., Ing. Petr Žák, Etna s. r. o.Díky mnohonásobným odrazům při tom-to způsobu osvětlení dochází k rozptylu světla a charakter osvětlení se přibližuje osvětlení dennímu. Třetí zásada vycháze-la z myšlenky, že světlo „dává“ tvar a po-dobu prostoru i jednotlivým předmětům v něm, ale vlastní zdroj světla by měl být skryt běžným pohledům. Proto i polohy svítidel byly voleny tak, aby byla maxi-málně omezena, popř. úplně odstraněna možnost přímého oslnění. Volba hladin osvětlení V souladu s výkladem ČSN a doporu-čeními CIE se hladiny horizontálních hod-not osvětleností pro bohoslužebné prosto-ry pohybují v rozmezí 20 až 200 lx. Od-stupňování hladin osvětleností v interiéru kostela je navrženo tak, aby minimál-ní hodnota 20 lx byla v místech zádveří a ori-entačně důležitých mís-tech pro průchod koste-lem. Základní osvětlení chrámové lodi je navr-ženo jako dvoustupňo-vé. První základní stu-peň je navržen v úrovni 150 lx. Druhý stupeň, určený pro významné příležitosti, je navržen v úrovni 250 lx. Mimo úrovně horizontálních hladin osvětlení jsou v kostelech důležité také hodnoty vertikál-ní osvětlenosti, umož-ňující vnímat obliče-je, obrazy, sochy apod. Jde zejména o prostory mensy, ambonu a hlav-ního oltáře. Světelným zdůraz-něním hlavního oltá-ře, oltářů v kaplích, soch a prostoru mensy lze dosáhnout odliše-ním vybraných objektů od okolí, tím nepůso-bí prostor jednotvárně a získává na dynamič-nosti. Osvětlené před-měty na tmavším po-zadí více upoutávají pozornost. Aby bylo docíleno této situace, byly voleny pomě-ry jasů mezi pozadím a daným objektem v rozsahu 1 : 3 až 1 : 5. Zachování tohoto poměru je důležité pro to, aby osvětlená scéna nebyla příliš kontrastní. Při pomě-ru hodnot vyšších než 1 : 10 by bylo potla-čeno pozadí a osvětlovaná plocha by pů-sobila příliš divadelně. Hodnoty osvětle-nosti uvedených prostorů se pohybují od 200 do 250 lx. V místech liturgicky nejdůle-žitějších, tj. mense a ambonu, jsou hodno-ty vertikální osvětlenosti v rozmezí 250 až 300 lx. Průměrná hodnota osvětlenosti na klenbě s freskovou výzdobou je 100 lx. Řešení osvětlení Pro umístění svítidel určených k osvět-lení hlavní lodi chrámu (obr. 1) byla z technického i estetického hlediska vyu-Obr. 1. Osvětlení hlavní lodě baziliky