2 SVĚTLO 2014/3 Obchod a reklama contents inhalt Kam až sahá povědomí o lidské existen-ci, archeologické vykopávky, odkrývání opuš-těných dávných sídlišť, pohřebišť, vždy byly nalézány stopy věcí místních i předměty z ji-ných, mnohdy velmi vzdálených zemí, které svědčí o pradávných obchodnících. Ti cesto-vali po zemi, převáželi různé zboží, které při svém putování nejdříve směňovali a poz-ději kupovali a prodávali, tj. obchodovali s usedlými obyvateli. Je zřejmé, že k této čin-nosti potřebovali znalosti o zboží, jeho kvali-tě a směnné hodnotě a později ceně. Kromě toho se museli dorozumět – ovládat jazyky, používat různé dopravní prostředky, zachá-zet se zbraněmi pro svoji ochranu a umět se orientovat v krajině. Aby tyto obchodní cesty byly úspěšné v do-bách, kdy neexistovaly téměř žádné dálko-vé dorozumívací prostředky, bylo třeba se na objevená vhodná místa vracet a se zájem-ci o prodej či nákup se dlouhodobě domlou-vat jak o druzích zboží, tak o termínech příš-tích cest. Zprávy o obchodnících a zajíma-vém zboží se šířily postupně prostřednictvím kontaktů sousedních kmenů, národů a poz-ději států. Obdobně se rozhlašovaly zprávy o dobrých a špatných obchodnících a o mož-nostech nákupu a prodeje různého zajímavé-ho zboží. Nabídkou prodeje i nákupu kvalit-ního a potřebného zboží vznikal věhlas nej-lepších obchodníků, dnes by se dalo hovořit o dobré reklamě. Současný svět je úplně jiný. Producenti a prodejci nepřeberného sortimentu výrob-ků, služeb a nápadů (know-how) musí vy-nakládat značné úsilí, aby uspěli na trhu v silně konkurenčním prostředí. Zdaleka ne-stačí nabídnout kvalitní produkty za dobrou cenu, obyčejně je třeba nabídnout nejvyšší kvalitu za nejmenší cenu. Mnoho obchodní-ků vykřikuje podobná tvrzení všemi součas-nými komunikačními prostředky: rozhlasem, televizí, internetem, telefony, letáky, plaká-ty, obřími obrazovkami ve městech i pro-střednictvím novin a časopisů. V důsled-ku tohoto všeobecného reklamního rámusu často přehlédneme důležité sdělení, naletí-me na neseriózní nabídku nebo přestaneme reklamu vnímat. Jak se v této vřavě prosadit a uspět se svou nabídkou a čím je reklama užitečná. Zdá se, že v rozporu s všeobecným míněním o její lži-vosti by reklama měla být pravdivá, seriózní, vtipná a poskytovat ověřené informace o pa-rametrech a užitečnosti nabízených produktů podle možnosti v těch médiích, která sleduje potenciální okruh zájemců. Užitečnost rekla-my lze spatřovat právě v poskytování solid-ních informací a nakonec i v tom, že zaměst-nává mnoho lidí a často udržuje při životě důležitá odvětví jako kulturu, sport i vzdělá-vací a odborné časopisy. Ing. Jiří Novotný, šéfredaktor Newsreel Seminar Support of method EPC with application of ethic codex and possible methods of public lighting renovation...................................................3 Ceremonial opening of new presentation spaces of PROLICHT CZECH..................63 Lighting installations From swimming pool facing pictures Conference on the occasion of change-over of historical spa into Regional gallery Liberec.............................................4 Obecní dům in Prague in light of OSRAM LED sources..............................8 Professional organizations activities What is new in CIE....................................10 Fairs and exhibitions Looking back to Light+Building 2014 fair............................................................14 What was Amper 2014 like.........................34 Trends from Milanese Fair of apartment equipment 2014.....................60 Market, business, enterprise OMS at Light+Building 2014.....................16 MODUS company at Light+Building 2014 fair........................20 Accessories of lighting installations Asfora – switches and sockets in top quality and design...........................19 Radiofrequent control RF 868 MHz for commercial building.............................38 Installation example of sophisticated system of lighting control..........................40 Luminaires and luminous apparatuses Largeareal lighting equipment Philips at Light+Building......................................22 HALLA Luminaires – innovations for year 2014 proposed by Czech and foreign designers.................................24 SEC Lighting at Light+Building 2014 fair in Frankfurt...............................................26 PROLICHT CZECH – new luminaires......28 Geometric lines and organic forms – new LUCIS luminaires..............................30 Lighting graphic art with iGuzzini luminaires..................................................32 Public lighting Public lighting of towns and municipalities conception – Part 2 Mikulovice by Znojmo...............................44 Opinion and experience Lighting classes of roads or grain and husk....................................................48 What wide streets can be built by building regulations?............................56 Lighting control with using of daylight......58 Architectural and scenic lighting Prolicht+Sound 2014, Franfurt Revolution is postponed............................50 Lighting design in a nutshell – Part 12 Weather simulation in theatre with using of light......................................52 Luminous giants in Croatian city Pula........55 Refreshing our memory Luminaire with remote control...................63 Aktualitäten Seminar Unterstützung der EPC-Methode bei der Anwendung des ethischen Kodexes und mögliche Erneuerungsverfahren der öffentlichen Beleuchtung.......................3 Festliche Eröffnung der neuen PROLICHT CZECH – Präsentationsräume...................63 Lichttechnische Einrichtungen Aus dem Bassin zu Bildern Konferenz zur Umbaubeendigung des historischen Badehauses in die Regionalgalerie Liberec......................4 Das Obecní dům in Prag im Licht der LED-Lichtquellen OSRAM....................8 Tätigkeiten der Fachorganisationen Was gibt es neues in der CIE......................10 Messen und Ausstellungen Rückblick zur Messe Light+Building 2014....12 Was brachte Amper 2014............................34 Trends an der Mailänder Wohnungsausstattungsmesse 2014.............60 Markt, Handel, Unternehmung OMS an der Light+Building 2014..............16 Die Gesellschaft MODUS an der Messe Light+Building 2014.............20 Zubehör zu Beleuchtungssystemen Asfora – Schalter- und Steckdosen in Spitzenqualität und Design....................19 Radiofrequenzsteuerung RF 868 MHz für Kommerzbauten..................................38 Beispiel einer Installation des intelligenten Lichsteuerungssystems.....40 Leuchten und lichttechnische Geräte Grossflächige Lichtanlagen Philips an der Light+Building 2014........................22 HALLA-Leuchten – Neuheiten für das Jahr 2014 entwarfen tschechische und ausländische Designer ........................24 SEC Lighting an der Messe Light+Building 2014 in Frankfurt...............26 PROLICHT CZECH – neue Leuchten für 2014..............................28 Geometrische Linien und organische Formen – die neuen LUCIS-Leuchten........30 Lichtgraphik mit iGuzzini-Leuchten..........32 Öffentliche Beleuchtung Konzeption der öffentlichen Beleuchtung von Städten und Gemeinden Teil 2 Mikulovice bei Znojmo..............................44 Ansichten und Erfahrungen Beleuchtungsklassen der Strassen oder über Hafer und Streu.................................48 Wie breit kann man die Strassen nach Bauvorschriften bauen?.....................56 Beleuchtungsregelung mit Tageslicht Verwendung .......................58 Architektur- und Szenenbeleuchtung Prolight+Sound 2014, Frankfurt Die Revolution wird verschoben................50 Lichtdesign in Kürze –Teil 12 Wettersimmulierung im Theater durch Licht................................................52 Leuchtende Riesen in der kroatischen Stadt Pula.........................55 Zu Gedächtniserfrischung Leuchte mit Fernsteuerung........................63