18 SVĚTLO 2014/2 veřejné osvětlení Přisvětlení přechodu – co je cílem?Primárním cílem přisvětlování pře-chodů je zvýšení bezpečnosti přechá-zejících chodců. Princip metodiky při-světlování podle TKP vychází z předpo-kladu, že je chodec v bezpečí v případě, že jej přijíždějící řidič včas zpozoruje. Z pohledu TKP jde tedy spíše o při-světlování chodců. Nasvícení samotné-ho přechodu, kdy je cílem upozornit řidiče na konfliktní oblast, má v tom-to případě až druhotný efekt. Z teorie světelné techniky je známo, že lidské oko běžného pozorovatele je v prostře-dí nízkých adaptačních jasů spolehlivě schopno rozlišovat jednotlivé objekty při kontrastu jasů v poměru vyšším než 3 : 1. Jas chodce (při využití pozitivního kontrastu) z pohledu přijíždějícího řidi-če tedy musí být minimálně třikrát vyšší než jas pozadí, což je v tomto případě jas vozovky. Hodnocenou veličinou je zde vertikální složka osvětlenosti v mís-tě pohybu chodce. Zároveň je zapotře-bí zajistit rozložení světla tak, aby bylo dosaženo požadované rovnoměrnosti po celé délce (a šířce) přechodu (tzv. zá-kladní prostor). Dokument rovněž sta-novuje požadavky na osvětlení tzv. do-plňkového prostoru. Smyslem tohoto opatření je poskytnout řidiči informaci o přítomnosti chodce dříve, než chodec vstoupí do vozovky. Na obr. 2 je schematické rozdělení jed-notlivých prostorů přechodu pro komuni-kaci bez fyzického oddělení jízdních smě-rů a pro komunikaci směrově rozdělenou.Z výše uvedeného je tedy zřejmé, že výsledný světelnětechnický návrh bude záležet na:– geometrii přechodu (především na jeho délce), – zatřízení komunikace podle ČSN EN 13201-1 (čím vyšší třída, tím vyšší poža-davky na přisvětlení) a jeho kvalita bude záležet na:– umístění svítidel,– počtu svítidel,– dodatečných úpravách přechodu.Jednotlivé návrhy osvětlení lze porov-návat podle celkové míry zvýšení bezpeč-nosti na přechodu, celkových investičních a provozních nákladů a podle estetické-ho vzhledu. Základní optimalizace Pro umělé vytvoření pozitivního kon-trastu v místě přecházení (jas chodce z pohledu řidiče přijíždějícího vozidla je min. třikrát vyšší než jas pozadí) je zapo-třebí splnit základní podmínku:počet svítidel ≥ počet jízdních směrů.Na obr. 3 jsou ukázány možné varianty umístění svítidel pro obousměrnou směrově nerozdělenou komunikaci a pro jednosměrnou komunikaci. Přípustné kombinace svítidel jsou A-B, A ´ -B, A-B ´ , A ´ – B ´ a AA ´ -BB ´ pro obousměrnou ko-munikaci a A, A ´ a AA ´ pro jednosměr-nou komunikaci.Pro dosažení požadovaných hodnot (podle TKP) je nutné umístit svítidlo do vhodné polohy vzhledem k přecho-du. Tato poloha je určena světelnětech-Přisvětlování chodců na přechodech z pohledu projektanta Ing. Jan Novotný, ELTODO, a. s.Problematika přisvětlování přechodů pro chodce je v posledních několika letech stále více aktuální. Správci komunikací (většinou obce či městské části) nechávají přechody ve velké míře osvětlovat. Tyto přechody svými parametry mnohdy nesplňují požadavky platné normy (např. maximální délku), vlivem čehož jsou velmi nebezpečné a pro projektanta obtížně osvětlitelné. Na rozdíl od jiných odvětví světelné techniky je však osvětlování přechodů pro chodce relativně mladá a neustále se vyvíjející oblast. Dne 1. června 2013 vstoupil v platnost dokument Technické kvalitativní podmínky staveb pozemních komunikací Kapitola 15 Osvětlení pozemních komunikací Dodatek č. 1 (dále jen TKP). Tento dokument popisuje v teoretické rovině problematiku přisvětlování přechodů pro chodce od vymezení osvětlovaného prostoru, přes obecné požadavky až po návrh a hodnocení výsledného přisvětlení. Cílem tohoto článku je čtenáře seznámit s poznatky z praxe při navrhování přisvětlení přechodů podle této metodiky z pohledu projektanta. Tab. 1. Orientační porovnání jednotlivých variant přisvětlení přechodu délky 10 m Varianta A B C Počet světelných bodů (ks)4 2 2 Celkové investiční náklady (Kč)100 000 65 000 70 000 Průměrné roční celkové náklady (za 10 let) (Kč)15 000 13 000 11 000 Obr. 1. Příklad osvětlení přechodu na obousměrné ulici