14 SVĚTLO 2014/2 měření a výpočty Na jaře minulého roku proběhla mediální kampaň společnosti ČEZ na zvýšení bezpečnosti chodců na přechodech. Širo-ká veřejnost společně s odborníky vybra-la 35 nebezpečných přechodů pro chod-ce ve všech distribučních regionech Čes-ké republiky (tab. 1). Společnost ČEZ daruje obcím, ve kterých se tyto nebezpečné pře-chody nacházejí, finanční prostředky k výstavbě je-jich přisvětlení.Společnost ČEZ také v souvislosti s dotací zaštiťovala projektové práce. Jelikož je nutné k osvět-lovací soustavě přecho-du pro chodce přistupo-vat individuálně, byl kaž-dý z přechodů podroben posouzením bezpečnosti/ /nebezpečnosti. Z posou-zení vyplynulo, že mnoho z přechodů je nebezpeč-ných již z důvodu jejich umístění či geometrické-ho uspořádání.Stavební požadavky podle ČSN 73 6110 Stavební požadavky podle ČSN 73 6110 stanovují, že úrovňový přechod pro chodce má křížit jízdní pruhy kol-mo a má být umístěn tak, aby měl cho-dec vhodné rozhledové poměry. Přechod pro chodce má být vyznačen zvýrazně-ným svislým a vodorovným dopravním značením. V zájmu bezpečnosti chod-ců mají být přechody vybaveny vhodný-mi stavebními opatřeními (tab. 2). Pře-chody pro chodce bez řízení světelnou signalizací je možné navrhovat jen přes dva protisměrné jízdní pruhy. Přechody pro chodce jsou zřizovány jen tam, kde nejvyšší dovolená rychlost není vyšší než 50 km/h. V místech větší koncentrace chodců, zejména dětí, je vhodné dovole-nou rychlost ještě snížit. Doporučující opatření: intenzivnější osvětlení nebo i osvětlení s odlišným zbar-vením světla. Světelný zdroj má být umís-těn nad přechodem nebo před ním a má zajistit viditelnost chodců z obou směrů i na čekacích plochách a také viditelnost vodorovného značení. Dopravní znače-ní musí být i za tmy zřetelné. Vybrané Tab. 1. Vybrané obce Baška Česká Lípa Benešov Volary 1,2 Brno Hradec Králové Děčín Praha 10 Záhoří 1,2 Velká BítešChrudim Hroznětín Praha 5 Lidečko Ráječko Mníšek Jablonec Březnice Hodslavice Blovice Náchod Jáchymov Horní Žďár Staré Město LíněPardubice Kladno Týn nad Vltavou Hodonín Olšany Trutnov Ústí nad Labem Veselí nad Lužnicí Ivančice PlzeňTab. 2. Přehled uspořádání přechodů a jejich řešení podle ČSN 73 6110 – Projektování místních komunikací Uspořádání přechodů a míst pro přecházení Uspořádání úrovňové Uspořádání S vyznačením dopravními značkami Se světelným zařízením mimoúrovňové bez stavebních opatření se stavebními opatřeními se stavebními opatřeními i bez nich přechody pro chodce vyznačené dopravními značkami svislými i vodorovnými přechody pro chodce vyznačené dopravními značkami a doplněné: středními dělicími ostrůvky, vysázenými chodníkovými plochami, zúžením jízdních pruhů, zvýšenými plochami přechody pro chodce se světelnou signalizací vyznačené dopravními značkami a doplněné: středními dělicími ostrůvky, vysázenými chodníkovými plochami, zúžením jízdních pruhů, zvýšenými plochami podchody/nadchody Problematika přisvětlování stávajících přechodů pro chodce Ing. Zdeněk, Bláha, prof. Ing. Karel Sokanský CSc., Ing. Tomáš Novák Ph.D., VŠB-TU Ostrava přechody je možné zvýraznit světelnými signály (přerušovaným žlutým světlem).Charakteristiky některých přechodůPřechod pro chodce v Hradci Králové (obr. 1) je sice vybaven světelnou signa-lizací, a tedy není nutná výstavba dělicí-ho ostrůvku, ale v nočních hodinách, kdy je z důvodu zlepšení plynulosti dopravy světelná signalizace neaktivní, musí cho-dec překonat čtyři jízdní pruhy, a je tudíž s větší pravděpodobností vystaven sráž-ce s vozidlem.V obci Líně je problematika bezpeč-nosti chodce závislá na rozhledových podmínkách (obr. 2). Před přechodem pro chodce je odstavný pás pro parku-jící vozidla. Jestliže zde vozidla nepar-kují, jsou rozhledové podmínky dob-ré. Je-li před přechodem zaparkováno vozidlo, v horším případě větších roz-měrů, přijíždějící řidič nemá informa-ci o přítomnosti chodce, který se chytá vozovku přejít. Dalším aspektem zhoršení rozhledo-vých poměrů je umístění přechodu v za-táčce či v její blízkosti. Na obr. 3 je uká-zán přechod, který je hned za zatáčkou. V případě tohoto umístění přechodu pro chodce klesá bezpečnost tím, že řidič se o přítomnosti chodce na vozovce dozví-dá ve velmi krátké vzdálenosti před pře-chodem. Nepředpokládá-li řidič možný výskyt přechodu pro chodce a jede vyš-ší rychlostí, může v závislosti na reakč-ní době a brzdné dráze vozidla chodce ohrozit.Již bylo zmíněno, že přechod pro chodce má křížit jízdní pruhy kolmo. Tento požadavek nebyl dodržen např. Obr. 1. Přechod pro chodce v Hradci Králové