40 SVĚTLO 2014/1 architekturní a scénické osvětlení Podobně jako existují jistá specifika v přípravě divadelního představení vzhle-dem k žánru či druhu divadelního prosto-ru (viz minulé články), je různý i proces samotného vzniku představení vzhledem k typu produkce, tedy produkčního/or-ganizačního systému, ve kterém (nejen) světelný designér a technické složky pra-cují. (V tomto kontextu nemohu nezmí-nit prezentaci Daniela Tesaře na toto téma v rámci nedávného sympozia Di-vadlo 3000 či jeho článek tohoto cyklu, SD v kostce III, v nichž se skepticky vy-jadřuje k volnosti a možnostem v tvorbě světelného designu v českém prostředí.) Taneční představení Flashed By (Nanohach)Zadání a inspirace Na počátku této produkce byla anke-ta rozeslaná choreografkou a autorkou celého projektu, Lenkou Flory, na růz-né strany. Otázka zněla: Která žena je vepsána ve vaší paměti jako člověk, je-hož obdivujete a se kterým se ztotož-ňujete?Výsledné osobnosti měly posloužit k vytvoření asociací s nimi spojených a ty pak k vykonstruování příběhu, kte-rý měl být ještě zmanipulován do dvou různých výkladů. Celý koncept tvorby připomíná zvláštní společenskou hru se složitými pravidly, jejichž prostřednic-tvím hodinové taneční sólo Ley Švejdové vypovídá o ženských hrdinkách a ideálech v nich.Výrazové prostředky použité v před-stavení měly být minimalistické, a to jak ve světlech, zvuku a kostýmu, tak i ve vi-deoprojekci, a měly přinést několik výraz-ných motivů, které mohou nést význam samy o sobě či je možné je kombinovat. A právě použití kombinací mění jejich pů-vodní podobu a podsouvá divákovi po-každé jiný význam.Příprava světelného designu Při prvotním uvažování o vizuální stránce světla autor našel tyto základní stavební prvky: 1. Silná, ostře nafokusovaná boční svět-la ve dvou barevných odstínech (bez filtru a s lehkou korekcí Lee 202 – ¼ CT Blue1)) prostorově vykreslující tělo tanečnice, boč-ní světla ořezaná od podlahy také eliminují bílou podlahu i zadní projekční plátno tak, aby je bylo možné použít současně s pro-jekcí a nepřekrývala/nesmazala ji (obr. 1).2. Nazelenalá boční světla osvětlující z nízkého úhlu naopak jen bílou podla-hu (Lee 242 – fluorescent 4 300 K1)) tak, aby nerozsvěcovala projekční plátno a ta-nečnice byla jen tušit v odrazu – posta-va se tak „ztrácí“ v našedlém příšeří od-raženého světla.3. Světlo umístěné na pohyblivém vo-zíku, které osvětluje tanečnici z postup-ně se měnícího úhlu za pomalého posu-nu jejího dlouhého stínu.4. Světlo odražené od válce zrcadlo-vé fólie umístěné na plotně pomalu se otáčejícího gramofonu – jakýsi „maják“, světlo v dálce.5. PAR64 CP612) zavěšený nad středem jeviště na pohyblivém rameni umožňují-cí buď osvícení tanečnice přímým kuže-Proces vzniku divadelního představení ve dvou různých typech divadelní produkce Jan BenešSvětelný design v kostce – Část 10 Obr. 1. Flashed By, pro Nanohach choreografo-vala Lenka Flory, tančí Lea Švejdová; silná, ostře nafokusovaná boční světla z profilů prostorově vykreslují tělo tanečnice (foto: V. Brtnický)Obr. 2. Flashed By, pro Nanohach choreografo-vala Lenka Flory, tančí Lea Švejdová; kontra sví-cení odrazem od deformované zrcadlové fólie zavěšené nad zadní částí jeviště evokuje obraz mraků na bílé podlaze; díky umístění světelného zdroje na pohyblivé DMX rameno se tento efekt postupně pomaličku proměňuje (foto: V. Brtnický)Obr. 3. Flashed By, pro Nanohach choreografovala Lenka Flory, tančí Lea Švejdová; odraz od po-dobné fólie použité pro kontra světlo, tentokrát umístěné za cykloramou, způsobuje efekt připo-mínající obraz ohně na cykloramě a zvýrazňuje siluetu tanečnice stojící před ní (foto: V. Brtnický)