SVĚTLO 2013/3 43 architekturní a scénické osvětlení Přišel jsem, viděl jsem, poznal jsem Byla to pro mě výzva – rozšířit si ob-zory a poznat současnou techniku, která do Česka jen tak nedorazí a nestane se pro běžné uživatele „den-ním chlebem“, a vel-mi jsem očekával, jaká světelná zaříze-ní v současné době „hýbou“ světem tech-niky určené pro diva-delní, tzv. eventové a koncertní svícení.První věc, jež na mě jako návštěvníka nedotčeného před-chozími ročníky vele-trhu zapůsobila, byla jeho rozloha. Obsáh-nout všechny stánky a zajímavosti veletr-hu od Musikmesse po samotný Prolight+Sound plus samo-statné patro zaměřené na produkty z vý-chodní polokoule lze přirovnat k turistic-kému výletu lesem plným roztodivných ohlušujících zvuků a blikajících bludiček. Po několikahodinovém bloudění a nalézaní různých pramenů, potenciálních zdrojů informací si člověk rád od-skočí tak trochu domů. Stánek Robe (obr. 1) mě zaujal vřelým přijetím vždy dobře naladěných bodrých moravských techniků, ale hlavně samotnou, chyt-Prolight+Sound 2013, Frankfurt Tomáš Morávek, Institut světelného designu ře vymyšlenou, čistě naprogramovanou prezentací. Nejen české pivo a jedenáct nových produktů připravených pro ve-letrh, kterými nás provedl Petr Kolmač-ka z této firmy, si mě získaly. Za zmín-ku jistě stojí spot Pointe (obr. 2), malá rychlá hlava, kterou lze také zkrotit jako beam1) a wash, hmotnost pouhých 15 kg, výbojka Osram Sirius HRI 280W, tep-lota chromatičnosti 7 200 K. Několik produktů od Robe ukazuje současný trend, kterým světové firmy kráčí. Ro-bin Cyclone – RGBW LED wash s vět-rákem, kterým lze rozehnat dým z kaž-dého pekla, DigitalSpot 7100 DT – po-hyblivý LCD dataprojektor se skvělými vlastnostmi, např. dokáže smazat ostré zakončení rámečku videoprojekce před-ním LED wash modulem, ovšem světel-ný výkon má pouhých 7 000 ANSI lu-menů a na hmotnost se raději neptat. To mě přivedlo na myšlenku, že revolu-ce v technice již proběhla. V současné době jde jen o to, kombinovat, zkvalit-ňovat, zlevňovat.Blouděním mezi dalšími giganty průmyslu (jako třeba DTS – zajíma-vá instalace složená zhruba ze stovky malých rychlých hlav, nebo MARTIN – pro mě neosobní stánek s pokusem o vytvoření skvělého večírku, CLAY PAKY – z mého pohledu nevýrazná prezentace) bylo možné narazit na vod-ní stěnu, která pomocí elektromecha-nických trysek kreslí do vzduchu texty, obrazy, zkrátka co kdo chce. Jinde bylo zase možné „zakopnout“ o interaktivní projekci, kde se zájemce mohl brouzdat akváriem a nahánět rybičky. Za dalším rohem bylo vidět ostrý, kmitavý lasero-vý paprsek vedoucí až do slovenského stánku s produkty firmy Kvant. Dal-ší východoevropská firma se světový-mi produkty.Po čase náhodného pohybu a zahlcování informacemi nastu-puje strategie potřeb-ná pro další přežití v ohlušujícím a osle-pujícím lese Prolight+ Sound. Vrhl jsem se v doprovodu věrného šerpy Lukáše Valisky na konkrétní stánka-ře s všetečnými otáz-kami a ponořil se více do hlubin a tajů sa-motných produktů.Jako první jsme navštívili nizozem-skou firmu Visual Production (obr. 3) s jejím novým pro-duktem CueLuxPRO. Již delší dobu pře-mýšlím o zakoupení softwarového pro-gramu k řízení světel pro divadlo. Cue-LuxPRO to nebude, neb nám nebylo jasně vysvětleno, jak lze patchovat ad-resy u konvenčních světel, a u starší ver-ze CueLux je možné ovládat maximálně 48 DMX zařízení.Svou vysněnou konzoli jsem však na veletrhu přece jen našel. Chameleon systems, ve zkratce ChamSys, představu-je řadu světelných pultů různých katego-rií. Od skutečně malých kontrolérů pou-ze s několika fadery (posuvné regulátory, také „šavle“) až po vysoce promyšlená za-řízení určená pro práci v širokém spektru Obr. 1. Robe v plné palbě (foto: J. Kotková)Obr. 2. You get the Pointe? (foto: J. Kotková)Obr. 3. Ve stánku Visual Production nebylo vše tak růžové (foto: J. Kotková)